handel ekonomia/biznes/finanse
Mapa miesiąca GfK - Regionalne różnice w strukturze polskiego handlu detalicznego
Mapa miesiąca GfK
Regionalne różnice w strukturze polskiego handlu detalicznego
W Polsce funkcjonuje około 107 tys. sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych.
Struktura handlu detalicznego wskazuje na stosunkowo niski udział kanału nowoczesnego (hipermarketów, supermarketów i dyskontów), który wynosi 6 proc. w ujęciu ilościowym w skali Polski.
Analiza struktury handlu detalicznego wskazuje na duże zróżnicowanie regionalne pod względem liczby sklepów.
• Najwięcej sklepów wszystkich formatów znajduje się w województwie mazowieckim (ok. 15 tys.). Z kolei najmniej sklepów znajduje się w województwie opolskim – ok. 2,8 tys. sklepów.
• Najwięcej punktów w kanale tradycyjnym (tradycyjnych sklepów sieciowych i niezrzeszonych w sieci) znajduje się w województwach podkarpackim i świętokrzyskim. Stanowią 96 proc. wszystkich sklepów w województwie.
• Obserwowane jest duże usieciowienie w handlu tradycyjnym. Już 26 proc. sklepów tradycyjnych zrzeszonych jest w sieciach sprzedaży różnego typu, a rozwój handlu zrzeszonego jest bardzo zróżnicowany geograficzne – największy odsetek sklepów sieciowych jest na Podkarpaciu (42 proc.), a najmniejszy na Mazowszu (22 proc.).
• Najwięcej sklepów na 1000 mieszkańców przypada w województwie świętokrzyskim (3,16). Najmniejsze nasycenie sklepami jest w województwie podlaskim (2,51).
• Najwyższy poziom siły nabywczej mieszkańców województwa przypadającej na 1 sklep występuje w województwie mazowieckim (12 mln PLN). Z kolei najniższy poziom obserwowany jest w województwie świętokrzyskim ( 7,2 mln PLN).
• O potencjale sklepu nie decyduje wyłącznie jego powierzchnia i obrót, lecz także cechy samej lokalizacji. Np. na Mazowszu znajduje się najwięcej sklepów (prawie 15 tys.), a na przeciętny sklep przypada najwięcej siły nabywczej konsumentów. Cechy lokalizacji pojedynczego sklepu, jak siła nabywcza i konkurencja pozwalają na weryfikację pokrycia, selekcję najlepszych sklepów do obsługi oraz dopasowanie asortymentu do potencjału sklepu.
Mapa prezentuje wyniki analizy liczby oraz struktury handlu detalicznego ze względu na format punktu sprzedaży. Kolorem ciemnoszarym na mapie oznaczone są województwa o największej liczbie punktów sprzedaży, z kolei kolorem jasnoszarym zaznaczone są województwa o najniższej liczbie sklepów. Zaobserwować możemy duże dysproporcje w liczbie punktów sprzedaży w poszczególnych województwach. Wielkość wykresów kołowych i kolory oznaczają poszczególne kanały sprzedaży: ciemnoniebieski – kanał nowoczesny (hipermarkety, supermarkety i dyskonty), jasnoniebieski – sklepy tradycyjne sieciowe, zielony – sklepy tradycyjne niezrzeszone.
Informacje o bazie „Uniwersum sklepów GfK”
Dane prezentowane na mapie pochodzą z analizy przeprowadzonej przez dział Customer Analytics & Sales Strategies instytutu GfK Polonia, który zajmuje się kompleksową analizą optymalizacji dystrybucji oraz oceną poszczególnych lokalizacji handlowych. W analizie uwzględniono dane z bazy „Uniwersum sklepów GfK”.
Jest to zweryfikowana baza adresowa wszystkich sklepów tradycyjnych spożywczych i ogólnospożywczych oraz spożywczo-przemysłowych, a także aktualizowana lista adresowa nowoczesnych sklepów sieciowych. Baza sklepów GfK oferowana jest w formacie przeglądarki mapowej Targeo posiadającej szeroką funkcjonalność analityczną.
informacje o firmie
GfK
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.
Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.
Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group
informacje o firmie
GfK
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.
Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.
Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group