handel ekonomia/biznes/finanse

Mapa miesiąca GfK: udział handlu detalicznego w prywatnej konsumpcji w Europie

17.09.2015 | GfK Polonia

Warszawa, 17 września 2015 r. – Polacy przeznaczają 34 proc. wszystkich swoich dochodów na wydatki w handlu detalicznym. Jest to wartość wyższa od średniej europejskiej, ale identyczna jak 2013 roku. W 28 analizowanych krajach Unii Europejskie udział sprzedaży detalicznej w konsumpcji prywatnej w 2014 roku ponownie spadł, osiągając poziom 30,9 proc. (2013: 31.2 proc.; 2012: 31.4 proc.).
Na obserwowaną tendencję wpływ miały dwa czynniki. Z jednej strony spadek cen ropy naftowej w połowie 2014 roku, który przełożył się na obniżkę cen energii i paliw, a z drugiej strony rosnące wydatki na cele mieszkaniowe, zdrowie i rekreację. Wzrost wydatków w tych kategoriach przełożył się na zmniejszenie ilości środków na konsumpcję realizowaną w kanałach detalicznych oraz zrównoważył krótkoterminowe pozytywne efekty spadku cen ropy.
Poniższa mapa prezentuje udział handlu detalicznego w prywatnej konsumpcji w krajach europejskich. Ilustruje, jaka wartość dochodów ludności przeznaczana jest na wydatki w handlu detalicznym. Wykresy kołowe obrazują stosunek wydatków w handlu detalicznym do pozostałych wydatków prywatnych. Wielkość koła wykresu odnosi się kwoty, jaką dysponują konsumenci w danym kraju na wydatki i oszczędności w ciągu roku. Udział sprzedaży detalicznej w całości wydatków jest różny w zależności od kraju i ma ścisły związek ze zwyczajami zakupowymi.

Mapa_miesiąca_09_2015.png

Ogólnie rzecz biorąc, mieszkańcy regionów z niskim dochodem per capita (np. Węgry, Bułgaria, Chorwacja) wydają większą część swoich dochodów na zakupy zaspokajające ich podstawowe potrzeby.
W krajach o silnych gospodarkach, jak Niemcy, Wielka Brytania, Norwegia, Austria, Szwajcaria, niższy udział sprzedaż detalicznej jest spowodowany wyższym poziomem przychodów, z których mniejsza część jest niezbędna do pokrycia podstawowych potrzeb.
Informacje o badaniu
Siła nabywcza to przypadający na osobę dochód (w tym wszelkie świadczenia otrzymywane od państwa), jaki pozostaje do jej dyspozycji po odliczeniu podatków i składek na ubezpieczenie społeczne. W badaniu przedstawiono poziomy siły nabywczej na osobę w ciągu roku wyrażone w złotych oraz w postaci wartości wskaźnikowej. Wartości siły nabywczej według GfK odpowiadają nominalnemu dochodowi rozporządzalnemu, co oznacza, że wartości nie uwzględniają inflacji. W badaniu posiłkowano się danymi statystycznymi dotyczącymi dochodów, wysokości podatków, świadczeń oraz prognozami opracowanymi przez krajowe instytuty badające poszczególne gospodarki.
Ogólna Siła Nabywcza GfK definiuje całkowitą wartość towarów i usług, jakie ludność zamieszkała na wybranym obszarze może nabyć w ciągu roku. Inaczej mówiąc, ogólna siła nabywcza mówi nam o potencjale nabywczym, jakim dysponuje ludność zamieszkała na analizowanym obszarze w określonym czasie.
Siła Nabywcza dla Handlu Detalicznego GfK definiuje całkowitą wartość towarów, którą ludność zamieszkała w danym obszarze może nabyć w handlu detalicznym. Wartość Siły Nabywczej dla Handlu Detalicznego powstaje po odjęciu od Ogólnej Siły Nabywczej GfK wydatków na czynsze, opłaty licznikowe, kredyty, ubezpieczenia, samochody, podróże i usługi.

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group