handel sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Siła nabywcza Polaków - wyniki badania GfK Purchasing Power Europe 2014/2015
W mijającym roku siła nabywcza mieszkańców Europy nieznacznie wzrosła
Siła nabywcza Polaków o 1 proc. w górę
Wyniki badania GfK Purchasing Power Europe 2014/2015
Warszawa, 30 grudnia 2014 r. – Siła nabywcza w Europie wzrosła w 2014 roku o około 2 proc. Kwota dochodu do dyspozycji mieszkańców Europy zależy w dużej mierze od ich kraju zamieszkania. Szczególnie wyraźnie zaznaczają się różnice pomiędzy państwami Europy Północnej i Zachodniej a państwami Europy Środkowej, Południowej i Wschodniej. Siła nabywcza jest również silnie zróżnicowana w obrębie poszczególnych krajów.
Całkowita kwota, jaką w 2014 roku europejscy konsumenci mogli rozporządzać na wydatki i oszczędności wyniosła około 8,83 tryliona euro. Daje to średnią siłę nabywczą 13 112 euro na mieszkańca każdego z 42 krajów objętych badaniem. Dochód rozporządzalny Europejczyków wzrósł zatem o około 2 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem. Przekłada się to na niewielki wzrost dla konsumentów w większości krajów. Według Europejskiego Banku Centralnego, wskaźnik inflacji za rok 2014 dla 28 państw członkowskich Unii Europejskiej wyniesie 1 proc.
W Polsce siła nabywcza mieszkańców systematycznie rośnie. W 2014 roku na wydatki Polacy dysponowali kwotą prawie 950 miliardów złotych (oznacza to, że przeciętnie gospodarstwo domowe w skali roku dysponowało kwotą 73 612 złotych). W porównaniu z rokiem 2013 kwota ta wzrosła o około 1 proc. Według szacunków analityków GfK prognozowana kwota na wydatki Polaków w 2015 wyniesie ponad 997 miliardów złotych.
Siła nabywcza przeciętnego Polaka jest nadal o ponad połowę mniejsza od siły nabywczej przeciętnego Europejczyka. Zestawiając indeks siły nabywczej na mieszkańca w Europie i przyjmując, jako punkt odniesienia, iż jego wartość wynosi dla Europejczyka 100 punktów, to w Polsce ten sam indeks liczony dla przeciętnego mieszkańca wyniósł w 2014 roku 45,5 punktu. Innymi słowy siła nabywcza Polaków stanowi niecałe 50 proc. siły nabywczej przeciętnego Europejczyka. W 2013 roku wspomniany indeks dla przeciętnego Polaka osiągnął poziom 45 punktów.
Nieco lepiej sytuacja wygląda, gdy porówna się poziom indeksu liczony dla przeciętnego gospodarstwa domowego. W tym przypadku osiągnięty już został poziom połowy siły nabywczej przeciętnego europejskiego gospodarstwa domowego. W 2013 poziom indeksu wyniósł dla polskiego gospodarstwa domowego 47,2 punkty, w mijającym roku już 50,7 punktu (analogicznie jak powyższym przykładzie dla porównania przyjęto, iż wartość indeksu siły nabywczej przeciętnego europejskiego gospodarstwa domowego wynosi 100 punktów).
W perspektywie międzynarodowej wyniki badania ujawniają silne zróżnicowanie kwoty, jaką konsumenci mają do dyspozycji na prywatne wydatki w różnych krajach Europy. W Norwegii dochód rozporządzalny na mieszkańca wynosi 30.560 euro, natomiast w Bułgarii zaledwie około 1/10 kwoty norweskiej, czyli 3.097 euro.
GfK Purchasing Power Index 2014 / 2015
10 państw o największej sile nabywczej na mieszkańca
Kraj |
Siła nabywcza na mieszkańca w 2014 r. (w euro) |
Indeks europejski* | |
1 |
Lichtenstein |
54.840 |
418,3 |
2 |
Szwajcaria |
37.153 |
283,4 |
3 |
Norwegia |
30.560 |
233,1 |
4 |
Luksemburg |
28.851 |
220,0 |
5 |
Dania |
22.044 |
168,1 |
6 |
Austria |
21.891 |
167,0 |
7 |
Niemcy |
21.579 |
164,6 |
8 |
Szwecja |
21.320 |
162,6 |
9 |
Francja |
19.643 |
149,8 |
10 |
Finlandia |
19.379 |
147,8 |
|
Europa |
13.112 | 100 |
Źródło: © GfK
* Wartość indeksu na mieszkańca, średnia europejska = 100
Pozycja poszczególnych państw europejskich na liście zmieniła się w porównaniu z zeszłym rokiem: Dania przesunęła się o dwa miejsca do góry, na piątą lokatę. Niemcy, Wielka Brytania, Malta, Litwa, Estonia, Chorwacja, Bośnia i Hercegowina, Macedonia, Kosowo i Białoruś awansowały o jedną pozycję. Największy spadek, o cztery pozycje, zanotowała Albania, która znalazła się na trzecim miejscu od końca. Szwecja spadła o trzy miejsca, na ósmą lokatę. Czechy spadły o dwa miejsca, zaś Belgia, Cypr i Turcja – o jedno. Znaczna część tych zmian wynika z różnic kursowych pomiędzy euro a walutą danego kraju. Wyniki badania GfK Purchasing Power podawane są w euro, aby ułatwić porównywanie danych dla całej Europy.
Podobnie jak poprzednio, widać znaczną różnicę w zamożności pomiędzy państwami Europy Zachodniej i Północnej oraz Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej. Krajom o niskiej sile nabywczej udawało się w ostatnich latach stopniowo poprawić swą pozycję, jednak wiele z nich znacząco ucierpiało wskutek kryzysu finansowego.
Informacje o badaniu
Badanie siły nabywczej przeprowadzone przez GfK określa nominalny dochód rozporządzalny populacji wyrażony w euro. Dostępne są dane bardzo szczegółowe, z podziałem na jednostki administracyjne i kody pocztowe oraz małe jednostki obszarowe. Kurs wymiany dla krajów spoza strefy Euro oparty został na danych Eurostatu z 10 lipca 2014 roku.
W badaniu pojęcie „siły nabywczej” rozumiane jest jako dochód rozporządzalny na mieszkańca (wliczając w to wszelkie otrzymane świadczenia społeczne) po odjęciu podatków i darowizn na cele dobroczynne. Badanie wskazuje poziom siły nabywczej na osobę w danym roku wyrażony w euro i jako wartość zindeksowaną. Badanie GfK Purchasing Power opiera się na nominalnym dochodzie rozporządzalnym, podane wartości nie uwzględniają zatem inflacji. Badanie opiera się na danych statystycznych dotyczących wysokości dochodów, podatków i świadczeń społecznych oraz na prognozach instytucji finansowych.
Konsumenci wykorzystują ogólną siłę nabywczą do pokrycia wydatków na artykuły spożywcze, opłaty za mieszkanie (czynsz, energia itp.), usługi, składki na prywatne plany emerytalne i ubezpieczenia, wakacje, koszty przejazdów czy wydatki konsumpcyjne.
GfK Siła Nabywcza pozwala na obiektywną ocenę obszarów sprzedaży, obrotów firmy oraz lokalizacji, a przede wszystkim na szybkie porównanie potencjałów regionów, miast czy ulic.
Wyniki badania GfK Purchasing Power Europe obliczane są corocznie dla 42 krajów europejskich i odzwierciedlają szeroki zakres szczegółowych danych – do poziomu gmin, kodów pocztowych oraz budynków mieszkalnych.
informacje o firmie
GfK
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.
Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.
Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group
informacje o firmie
GfK
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.
Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.
Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group