handel ekonomia/biznes/finanse

Rozważni i nierozrzutni – podejście Polaków do Black Friday

24.11.2025 | Provident Polska SA

Ostatni piątek listopada to tradycyjnie jeden z najbardziej wzmożonych okresów zakupowych na świecie. Również w Polsce Black Friday i następujący po nim Cyber Monday są coraz bardziej popularne, a sprzedawcy intensywnie komunikują promocje w swoich materiałach reklamowych. Jak jednak wynika z badania Barometr Providenta tylko 30 proc. Polaków deklaruje, że korzysta z promocji Black Friday i/lub Cyber Monday. W tej grupie ponad 40 proc. pilnuje, by nie przekroczyć budżetu przeznaczonego na ten cel. Zdecydowana większość ankietowanych uważa, że ceny wtedy wcale nie spadają lub nawet bywają wyższe niż zazwyczaj.​

Najbardziej aktywną grupą w czasie Black Friday są osoby młode – regularnie kupuje wtedy blisko połowa respondentów w wieku 25-34 lata (47,6 proc.). Również mieszkańcy dużych miast oraz osoby z wyższym wykształceniem i dochodem powyżej 5000 zł netto częściej korzystają z promocji w tym czasie.​ Z kolei najbardziej odporni na łowienie okazji podczas tzw. „czarnego piątku” są mieszkańcy wsi i miast do 100 tys. mieszkańców oraz najstarsi respondenci. Tylko co czwarta osoba w wieku 55-64 lata i co dziesiąty senior powyżej 65. roku życia kupuje podczas Black Friday.

Badanie Providenta pokazuje, że tylko 18,3 proc. Polaków faktycznie uważa, że ceny podczas Black Friday spadają. Dwa razy więcej, czyli ponad 36 proc. respondentów nie widzi większej różnicy w porównaniu do pozostałych miesięcy. Co więcej, prawie 13 proc. jest zdania, że ceny w tym okresie są wręcz wyższe. – Black Friday to zjawisko Polakom dobrze znane. Ale moment zachłyśnięcia się promocjami mamy chyba już za sobą. Dziś konsumenci podchodzą do zakupów z większą rozwagą — pilnują budżetów, planują wydatki i kupują tylko to, co wcześniej zaplanowali. To świadczy o tym, że uczą się odpowiedzialnego podejścia do zakupów, unikając impulsywnych decyzji – mówi Karolina Łuczak, Rzecznika Provident Polska.

(Nie)przemyślane zakupy w Black Friday

Mimo że Black Friday przypada na kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem, tylko niespełna 8 proc. Polaków wykorzystuje ten dzień, by kupić wtedy prezenty świąteczne. Najczęściej robią to najmłodsi ankietowani (16,7 proc.).

Niechciany zakup pod wpływem impulsu? Nieco ponad jedna trzecia deklaruje, że nigdy nie dokonuje zwrotu zakupionych podczas Black Friday produktów. Blisko 4 proc. mówi, że zwraca takie przedmioty zawsze lub często. Ponad 22 proc. nie żałuje zakupów, a 21 proc. rzadko ma takie poczucie. Mniej więcej taka sama grupa ankietowanych nie przekracza zaplanowanego budżetu na ten cel, co pokazuje, że polscy konsumenci podchodzą do zakupów w Black Friday i Cyber Monday wyjątkowo rozważnie i ostrożnie. – Do listopadowych promocji należy podejść w sposób przemyślany i odpowiedzialny. Black Friday to dla wielu osób okazja do upolowania wcześniej upatrzonych produktów za lepszą cenę. Istotne jest to, że Polacy wykazują się w tym względzie dużą rozwagą – ponad jedna trzecia osób deklaruje, że trzyma się planu i kupuje tylko te rzeczy, o których wcześniej myśleli. Największą dyscypliną wykazują się najmłodsi. Aż 47 proc. osób poniżej 35 lat nie ulega pokusom i ogranicza się do zakupów wyłącznie ze swojej listy – mówi Karolina Łuczak.

 

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w październiku 2025 r.

 

kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
Ekspert ds. PR, Provident Polska
Agnieszka Baran

agnieszka.baran@provident.pl

tel: +48 664149855

Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 Provident otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer, piąty raz przeszła pomyślnie certyfikację Diveristy IN Check oraz została wyróżniona ósmym tytułem Top Marki.

 

załączniki

kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
Ekspert ds. PR, Provident Polska
Agnieszka Baran

agnieszka.baran@provident.pl

tel: +48 664149855

Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 Provident otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer, piąty raz przeszła pomyślnie certyfikację Diveristy IN Check oraz została wyróżniona ósmym tytułem Top Marki.