wydarzenia handel ekonomia/biznes/finanse
Nowe otwarcie w biznesie. Spotkania bezpośrednie znów napędzają rozwój
Po kilku latach trudności spowodowanych pandemią branża targowa znowu nabrała rozpędu. Pomimo cyfrowej rewolucji, która dokonała się na naszych oczach, spotkania biznesowe offline dalej pozostają fundamentem rozwoju gospodarki, promocji i współpracy międzynarodowej. Taką tendencję potwierdzają wyniki sektora eventowego: według raportu UFI Global Barometr 2024, przychody firm sektora wydarzeń osiągnęły w ubiegłym roku poziom wyższy niż w 2020 r., a ich łączny wzrost w ostatnich dwóch latach to aż 40 proc[1]. Branżowe wydarzenia cały czas się rozwijają, a polska scena targowa przyciąga nie tylko lokalne firmy, lecz również przedsiębiorców z całego świata. W 2024 r. liczba zagranicznych wystawców w Polsce wzrosła do 4 244, co oznacza wzrost o 11,7% względem 2023 r. [2]. Z czego wynika rosnące znaczenie targów w strategiach firm i co przyciąga przedsiębiorców do udziału w nich, szczególnie w dobie transformacji cyfrowej?
Polski rynek targowy w natarciu
Na całym świecie imprezy targowe wróciły do roli kluczowego kanału komunikacji B2B, łączącego różne sektory rynku i regiony gospodarcze. Popandemiczne odbicie widać także w Polsce. Raport Polskiej Izby Przemysłu Targowego Polfair wyraźnie pokazuje, jak dynamicznie rozwija się krajowa branża eventowa: wzrasta liczba wydarzeń, wystawców i łączna powierzchnia wystawiennicza. W szczególności wartościowe są wydarzenia wyspecjalizowane, często dedykowane bardziej ukierunkowanym branżom, które stają się pomostem łączącym marki i specjalistów, co zwiększa szanse na nawiązanie wartościowych kontaktów.
– W ostatnich latach Polska staje się naturalnym miejscem spotkań dla przedstawicieli przemysłu z regionu Europy Środkowo-Wschodniej i jest postrzegana zarówno jako ważny rynek, jak i miejsce innowacji oraz partner technologiczny. Powrót do spotkań na żywo, który obserwujemy od kilku lat i ożywienie międzynarodowe, są zapewne spowodowane także faktem, że dzisiejsza formuła targowa to dużo więcej niż zwyczajna prezentacja produktów. Przykładowo na organizowanych przez nas Międzynarodowych Targach Światło i Targach Elektrotechnika w 2025 r. uczestnicy mieli możliwość wziąć udział w aż 14 towarzyszących wydarzeniach, wśród nich mogli znaleźć zarówno szkolenia, konferencje jak i praktyczne warsztaty. Spośród wszystkich odwiedzających, ponad 1 000 osób skorzystało z tej okazji – mówi Kamilla Walicka, organizatorka 33. Targów Światło i 23. Targów Elektrotechnika.
Nowa jakość doświadczenia targowego
Współczesne wydarzenia targowe oferują uczestnikom znacznie więcej niż katalogową prezentację produktowych nowości, rozwiązań i marek. Dzisiejsze targi to kompleksowe, uważnie zaprojektowane wydarzenia, łączące ekspozycję, konferencje, wykłady, strefy edukacyjne i networkingowe. Odwiedzający targi oczekują wartości merytorycznej i możliwości bezpośredniego dialogu z potencjalnymi partnerami biznesowymi.
Ewolucja, jaką przeszły wydarzenia targowe, wyrastające na wszechstronne platformy wymiany wiedzy i doświadczenia, jest szczególnie doceniana w branżach technologicznych. Nowe technologie rozwijają się w zawrotnym tempie, a bezpośredni kontakt z produktami, rozwiązaniami i ekspertami wyjaśniającymi wątpliwości, pozwala klientom i projektantom lepiej zrozumieć ich zastosowanie, efektywność i potencjał.
Udział w wydarzeniach branżowych odgrywa także coraz ważniejszą rolę promocyjną. Firmy i eksperci, uczestnicząc np. w targach czy konferencjach, zyskują możliwość tworzenia wartościowych treści takich jak: relacje, wywiady, analizy czy materiały wizualne, które stanowią silny impuls komunikacyjny na kolejne miesiące. W dobie społeczeństwa informacyjnego, w którym jakość i spójność działań komunikacyjnych często decydują o rozwoju, a nawet przetrwaniu marki, takie wydarzenia stają się strategicznym elementem budowania jej widoczności i wiarygodności.
Innowacje i relacje – tak rozwija się rynek
Branża targowa to potężny motor gospodarczy. Według danych UFI, prawie połowa firm planuje zwiększenie zatrudnienia w nadchodzącym półroczu, a w krajach rozwijających się odsetek ten sięga nawet 70–90%. Polskie wydarzenia targowe odgrywają dużą rolę w promocji eksportu i wspieraniu rozwoju regionalnego, co potwierdza raport Polfair. Rośnie liczba wystawców i odwiedzających z całego świata, czemu sprzyja międzynarodowy charakter organizowanych wydarzeń oraz atrakcyjne położenie Polski. Co więcej polskie firmy to liderzy w budowie stoisk targowych, a nowoczesne centra wystawiennicze stale rozwijają swoją infrastrukturę.
W czasach sztucznej inteligencji, wszechobecnej cyfryzacji i mediów społecznościowych, które oferują ogromne możliwości dotarcia do szerokiego grona odbiorców, ogromną wartość wciąż mają spotkania twarzą w twarz. To właśnie one pozwalają budować najtrwalsze relacje i wzmacniać zaufanie. Dziś to umiejętne łączenie świata online z realnymi interakcjami, hybryda działań cyfrowych i bezpośrednich spotkań, przynosi markom najlepsze rezultaty.
– Cieszy nas wyraźny powrót do spotkań na żywo i ogromne zapotrzebowanie na wydarzenia branżowe z silnym komponentem edukacyjnym i networkingowym. Targi, które są już nie tylko miejscem ekspozycji, ale międzynarodową przestrzenią wymiany wiedzy, kontaktów i innowacji, ugruntowały swoją pozycję w strategii rozwoju liderów branży. Widzimy to coraz wyraźniej, wsłuchując się w głos wystawców, odwiedzających i ekspertów zapraszanych do współtworzenia tej przestrzeni – dodaje Kamilla Walicka.
Trzy dekady doświadczeń i dialogu w sercu branży
O tym, że targi wciąż potrafią łączyć ludzi, idee i technologie, najlepiej świadczą wydarzenia, które przez lata stały się punktami odniesienia dla swoich branż. Jednym z takich przykładów są Międzynarodowe Targi Światło i Międzynarodowe Targi Elektrotechnika, spotkania o silnej pozycji w Europie Środkowo-Wschodniej, które od ponad trzech dekad konsekwentnie budują przestrzeń wymiany doświadczeń i prezentacji innowacji.
W styczniu 2026 roku odbędzie się już 33. edycja Targów Światło i 23. edycja Targów Elektrotechnika, ponownie gromadząc w Warszawie ekspertów, producentów i liderów branż oświetleniowej, elektrotechnicznej, automatyki budynkowej oraz odnawialnych źródeł energii.
– Udział w Targach Światło to jeden z dwóch najważniejszych momentów w naszym kalendarzu branżowym. Obok targów we Frankfurcie, Targi Światło zapewniają nam coś więcej niż prestiżową obecność w miejscu, gdzie spotyka się branża. To dla nas przede wszystkim okazja do budowania relacji z klientami w wydaniu slow business. Takiego rodzaju kontaktu nie da się zastąpić rozmową telefoniczną czy spotkaniem online. Równie ważne jest to, że na Targach mamy okazję zetknąć się z klientami praktycznie z każdego obszaru rynku: nie tylko ludźmi biznesu, ale też architektami, projektantami, instalatorami. Nie wyobrażamy sobie, by stracić taką szansę na pozyskanie bezcennych insightów z rynku oświetlenia – mówi Marcin Majewski z LED Labs S.A., jednego z czołowych producentów i dystrybutorów nowoczesnych rozwiązań oświetleniowych.
Ambicja łączenia technologii z praktyką, producentów z projektantami, a nauki z biznesem znajdzie swoje odbicie podczas Targów Światło 2026 i Targów Elektrotechnika 2026, które odbędą się w dniach 28–30 stycznia 2026 roku w warszawskim EXPO XXI przy ul. Prądzyńskiego 12/14. W programie wydarzenia, obok części wystawienniczej, znajdą się również szkolenia i warsztaty, stanowiące przestrzeń do zdobywania praktycznej wiedzy i wymiany doświadczeń między uczestnikami. Tak zaplanowana formuła odzwierciedla kierunek, w jakim zmierza cała branża, bezpośrednie spotkania ponownie stają się strategicznym elementem współpracy i rozwoju innowacji, a ich wartość coraz częściej definiuje jakość relacji i wymiany wiedzy, nie liczba uczestników.
[1] UFI Global Barometer 2024.
[2] „Targi w Polsce w 2024 roku”, Raport Polskiej Izby Przemysłu Targowego.
kontakt dla mediów
Natalia Bejda
n.bejda@lightscape.pl
tel: + 48 733 419 999
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Natalia Bejda
n.bejda@lightscape.pl
tel: + 48 733 419 999