sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse

A jednak pieniądze dają szczęście... ING przedstawia portret zamożnych Polaków

08.10.2025 | ING BANK ŚLĄSKI S.A.

Zamożni Polacy to przede wszystkim dobrze wykształceni przedsiębiorcy, dla których kluczowe wartości to zdrowie i rodzina. Pieniądze postrzegają jako narzędzie do osiągnięcia wolności i bezpieczeństwa, a zarządzanie finansami często traktują jako hobby. Badanie „Oblicza Polskiej Zamożności” zrealizowane na zlecenie ING Banku Śląskiego rzuca nowe światło na postawy i wartości osób o najwyższych dochodach, potwierdzając, że pieniądze faktycznie dają szczęście.

ING zlecił kompleksowe badanie „Oblicza Polskiej Zamożności”, aby lepiej zrozumieć potrzeby i perspektywy zamożnych klientów. Analiza, łącząca metody ilościowe i jakościowe, pozwoliła na stworzenie precyzyjnego portretu zamożnych Polek i Polaków, opisującego m.in. ich wartości, cele, troski, czy podejście do pieniędzy.

Portret bogatego Polaka

Próba została podzielona na dwie grupy dochodowe: zarabiające rocznie 240-600 tys. zł brutto oraz powyżej 600 tys. zł brutto. Osoby z rocznymi zarobkami 240-600 tys. to statystycznie osoby młodsze, przed 50. rokiem życia, najczęściej pracujące na umowie o pracę na stanowiskach specjalistów i menedżerów. Ponad połowa tej grupy deklaruje majątek przekraczający 1 mln pln.

Z kolei w grupie o rocznych zarobkach przekraczających 600 tys. zł brutto dominują mężczyźni w wieku 35+, z przewagą osób starszych. Są świetnie wykształceni, co dziesiąty z tytułem doktora. Większość z nich od wielu lat prowadzi własną działalność gospodarczą. Większość również jest w związkach małżeńskich, połowa z nich ma już dorosłe dzieci.  Bogaci Polacy z obu grup majątkowych inwestują - aż 60 proc. respondentów deklaruje dochód pasywny pochodzący z inwestycji.

Wolność wyboru, stabilność i bezpieczeństwo definiują zamożność

Zdecydowana większość respondentów postrzega siebie jako osoby bogate lub zamożne, ale unikają określania siebie wprost tymi słowami. Zamożność nie jest przez nich definiowana przez pryzmat posiadania drogich przedmiotów czy liczby zer na koncie, lecz ma wymiar niematerialny. To przede wszystkim wolność wyboru stylu życia i komfort robienia rzeczy, na które mają ochotę. Zamożność to dla nich również stabilność i bezpieczeństwo, szczególnie w kontekście planowania emerytury czy na wypadek nieprzewidzianych sytuacji – pieniądze zapewniają im spokój.

Zdrowie i rodzina jako kluczowe wartości

Jako kluczowe wartości, najwięcej respondentów wskazało zdrowie i dobre samopoczucie (60 proc.) oraz rodzinę i relacje z bliskimi (49 proc.). Zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, traktowane jest jako fundament dobrego życia, o który aktywnie dbają. Stabilne relacje z bliskimi są źródłem dumy i satysfakcji, a dom traktują jak bezpieczną przystań, gdzie mogą być sobą. Prawie połowa odpowiedziała, że dodatkowy wolny czas spędziłaby z bliskimi. Inne wartości, takie jak realizacja pasji, samorozwój czy podróże stanowią kluczową wartość dla co trzeciego respondenta, a prestiż społeczny i status materialny są ważne dla co dziesiątego z nich.

Zamożni przyznają, że zdrowie nie zawsze było wysoko na ich liście priorytetów. Zachowanie równowagi pomiędzy pracą, a życiem prywatnym wciąż przychodzi im z trudnością. Szczególnie kobiety wspominają czasy, kiedy pracowały po 8 godzin na etacie, a potem zabierały pracę do domu. Dziś starają się pracować mniej, kończyć o stałej porze i nie otwierać komputera wieczorami ani w weekendy.

Zdecydowanie więcej pracują osoby prowadzące własną działalność. Choć starają się nie pracować w weekendy, w tygodniu raczej nie mają przestrzeni na swoje prywatne, czy rodzinne sprawy. Zwykle pracują do późnych godzin wieczornych.

Dbanie o finanse i ostrożne zarządzanie majątkiem

Większość zamożnych Polaków interesuje się finansami (78 proc.) i chce być maksymalnie zaangażowana w zarządzanie swoim majątkiem (72 proc.). Deklarują, że nie tylko znają się na zarządzaniu pieniędzmi, ale wręcz sprawia im to przyjemność. Co druga osoba twierdzi, że akceptuje duże ryzyko inwestycyjne.

W tym kontekście może dziwić konserwatywny wybór produktów finansowych i inwestycyjnych, z których korzystają najbogatsi Polacy. Preferują bezpieczne formy lokowania kapitału - najczęściej sięgają po produkty oszczędnościowe (konta, lokaty), karty kredytowe iubezpieczenia. Co drugi inwestuje w akcje, a co piąty korzysta z konta maklerskiego. Wśród inwestycji dominują nieruchomości w Polsce (65 proc.), metale szlachetne (35 proc.) oraz przedmioty o trwałej wartości, takie jak biżuteria czy zegarki (29 proc.).

Bogaci Polacy inwestują ostrożnie – unikają inwestycji, których nie rozumieją. Są sceptyczni wobec ofert gotowych rozwiązań. Wolą sami szukać okazji, niż dać się namówić do skorzystania z oferty. Część osób miało negatywne doświadczenia z funduszami, czy akcjami. Unikają inwestycji, które obciążają psychicznie i za bardzo absorbują ich uwagę.

Wsparcie w zarządzaniu finansami

Zamożni Polacy postrzegaja siebie jako ekspertów w zarządzaniu finansami – w końcu udało im się zbudować bardzo duży majątek. Zarazem analiza ich stylu życia pokazuje, że są zapracowani i z trudem łączą życie zawodowe i prywatne. W tym kontekście nie dziwi fakt, że preferują bezpieczne i mało absorbujące produkty finansowe. Z usług doradców finansowych, którzy mogliby ich częściowo odciążyć w zarządzaniu majątkiem, korzysta zaledwie 41 proc. badanych, a z usług private banking – 2/3 z nich. Jako powód niekorzystania z tych usług najczęściej wskazują brak potrzeby, ale też niewiedzę -  co piąty respondent nie wie o ich istnieniu.

Oferta Private Banking ING pozwala klientom łatwiej poruszać się w złożonym świecie inwestycji i dopasowywać rozwiązania do indywidualnych celów. Dzięki temu klient może nie tylko chronić wartość swojego majątku, ale zacząć go pomnażać w zdywersyfikowany sposób, co wcześniej mogło mu się wydawać zbyt czasochłonne – mówi Ewa Łuniewska, wiceprezes ING Banku Śląskiego, odpowiedzialna za Pion Klientów Private Banking i Inwestycji.  - Zyskuje on także dostęp do zaawansowanych cyfrowych narzędzi inwestycyjnych, usług bankowych, ekspertyzy oraz wsparcia w optymalnym prowadzeniu swoich finansów, co przekłada się na poczucie bezpieczeństwa i komfortu w zarządzaniu całym majątkiem. Oprócz intuicyjnych rozwiązań cyfrowych w aplikacji bankowej ma dostęp do zespołu certyfikowanych doradców, którzy są dostępni w Centrach Private Banking, placówkach bankowych oraz przez połączenie video. – dodaje Ewa Łuniewska.

Pieniądze dają szczęście – dane potwierdzają

W badaniu ING Bank Śląski chciał zweryfikować popularne przysłowie, że pieniądze szczęścia nie dają. Dane jasno wskazują, że nie ma ono potwierdzenia w opiniach bogatych ludzi. Zamożni Polacy deklarują wysokie zadowolenie z życia (68 proc.) i optymistyczne nastawienie do przyszłości (71 proc). Poziom szczęścia i pozytywne nastawienie rośnie wraz z wielkością majątku, wiekiem oraz jest bardziej charakterystyczne dla mężczyzn i przedsiębiorców.

O badaniu 

Badanie zostało zrealizowane przez agencje Metrix Lab i Research Collective. Badanie składało się z modułu ilościowego (n=300), zrealizowanego w dniach 18 kwietnia – 12 maja 2025 oraz jakościowego z wykorzystaniem technik projekcyjnych (n=20), zrealizowanego w dniach 26 czerwca -1 sierpnia 2025. Wywiady odbyły się w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Lublinie, Piotrkowie Trybunalskim i Bełchatowie. Respondentami były osoby powyżej 18 r.ż.. Połowa z zarobkami 240 – 600 tys. zł brutto rocznie, połaowa z zarobkami ponad 600 tys. zł brutto rocznie.

kontakt dla mediów
Magdalena Klejment
Starszy Menedżer ds. Komunikacji, ING Bank Śląski S.A
Magdalena Klejment

magdalena.klejment@ing.pl

tel: +48 885-410-948

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Magdalena Klejment
Starszy Menedżer ds. Komunikacji, ING Bank Śląski S.A
Magdalena Klejment

magdalena.klejment@ing.pl

tel: +48 885-410-948

informacje o firmie