handel technologie ekonomia/biznes/finanse
Badanie Lenovo: najwyższą satysfakcję z wykorzystania AI zanotowano w sektorze handlowym
- W sektorze handlowym zanotowano najwyższą satysfakcję z wykorzystania AI, a 96% wdrożonych rozwiązań spełnia lub przekracza oczekiwania
- Firmy z branży bankowości, usług finansowych i ubezpieczeń (BFSI) przeznaczają najmniejszy procent planowanych przyszłych wydatków na AI na generatywną sztuczną inteligencję (38%), ale projekty z wykorzystaniem AI najczęściej przekraczają ich oczekiwania (33%)
- W sektorze ochrony zdrowia w 2025 r. zanotowano największy wzrost inwestycji w AI – o 169%
Warszawa, 23 września 2025 - Badanie Lenovo wskazało, że 96% wdrożonych rozwiązań z wykorzystaniem AI w sektorze handlowym spełnia lub przekracza oczekiwania – to znaczne wyprzedzenie innych branż w tej kwestii. Choć podmioty z obszaru finansów i ochrony zdrowia inwestują dużo, to wyniki są zróżnicowane. Podkreśla to duże różnice w sposobie wykorzystania AI w poszczególnych sektorach.
The CIO Playbook 2025 – badanie Lenovo stworzone we współpracy z IDC, przeprowadzone wśród liderów IT w regionie EMEA – wskazuje wyraźnie odmienne podejście, strategie inwestycyjne i wyniki firm z sektorów ochrony zdrowia, handlu oraz bankowości, usług finansowych i ubezpieczeń (BFSI).
Ostrożność się opłaca w sektorach BFSI i handlu w regionie EMEA
Spośród wszystkich analizowanych sektorów, obszar BFSI wyróżnia się ostrożnością. To prawdopodobnie wynika z silnie regulowanego charakteru branży: tylko 7% organizacji wdrożyło rozwiązania z AI, a w 2025 r. jedynie 38% budżetów na AI przeznaczono na generatywną AI (GenAI) – to najniższy poziom wśród wszystkich badanych sektorów. Choć w tej branży dominuje wyważone podejście do innowacji, to taka strategia przynosi efekty. Firmy z sektora BFSI wskazały najwyższy wśród wszystkich branż odsetek projektów AI, które przekroczyły oczekiwania (33%), co świadczy o tym, że gdy wdraża się tę technologię, skutecznie zaspokaja ona konkretne potrzeby i wspomaga w operacjach tego wymagających.
Podobny wzorzec widać w obszarze handlu, w którym 61% organizacji jest wciąż na etapie pilotażu. Mimo że prognozowany wzrost wydatków (97%) jest niższy od średniej we wszystkich branżach, aż 96% wdrożonych rozwiązań z AI w sektorze handlu spełniło lub przekroczyło oczekiwania – to najwyższy łączny wskaźnik satysfakcji wśród badanych.
Ochrona zdrowia: szybkie inwestycje, nierówne wyniki
Dla kontrastu w sektorze ochrony zdrowia prace nabrały szybkiego tempa i w 2025 r. zaplanowano wzrost wydatków na rozwiązania z AI o 169% – największy spośród wszystkich branż. Samo zwiększenie wydatków nie przekłada się jednak wprost na sukces. W ochronie zdrowia jest obecnie najniższy poziom adaptacji AI i najwyższy odsetek organizacji zgłaszających, że AI nie spełniła oczekiwań. To sugeruje, że mimo dużych inwestycji może brakować kompetencji lub strategii koniecznych do skutecznego wdrażania AI oraz że potrzebne może być silniejsze wsparcie zewnętrzne i doradztwo, by osiągnąć sukces.
Jedna technologia, wiele dróg
„Te wyniki potwierdzają, że nie ma jednego uniwersalnego podejścia do AI” – powiedziała Simone Larsson, Head of Enterprise AI, Lenovo „Niezależnie od tego, czy firmy chcą wykonać odważny skok w AI, czy iść krok po kroku, każda branża ma swoje specyficzne wyzwania i szanse. Poza tymi czynnikami zidentyfikowanie wyzwań i obszarów potencjału, a następnie przygotowanie solidnego planu tworzy fundament pod udane wdrożenie AI”.
The CIO Playbook 2025 powstał, by pomóc liderom IT porównać postępy i uczyć się od innych decydentów z różnych branż i regionów. Raport dostarcza praktycznych wskazówek dotyczących strategii AI, infrastruktury oraz priorytetów transformacji w 2025 r. i dalszej przyszłości. Pełny raport CIO Playbook 2025 dla regionu EMEA można pobrać tutaj.
Raport „Europe and Middle East CIO Playbook 2025 – It’s Time for AI-nomics” opiera się na badaniu IDC zamówionym przez Lenovo, które objęło 620 decydentów IT na dziewięciu rynkach (Dania, kraje z Europy Wschodniej, Francja, Niemcy, Włochy, Bliski Wschód, Niderlandy, Hiszpania i Wielka Brytania). Badanie przeprowadzono w listopadzie 2024 r.
Pełny raport EMEA Lenovo AI-nomics można pobrać tutaj.
kontakt dla mediów
Aleksandra Dąbrowska
aleksandra.dabrowska@publicisgroupe.com
Agnieszka Kowalska
agnieszka.kowalska@publicisgroupe.com
Bartosz Dul
bartosz.dul@publicismedia.com
informacje o firmie
Firma Lenovo (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) jest firmą z listy Fortune Global 500 o obrotach sięgających 45 miliardów USD i światowym liderem technologicznym w dziedzinie inteligentnej transformacji dzięki infrastrukturze i urządzeniom zapewniającym klientom największe możliwości. Oferta łączących się z siecią urządzeń Lenovo należy do największych na świecie i obejmuje smartfony (Motorola), tablety, komputery PC (ThinkPad, Yoga, Lenovo Legion) i stacje robocze, a także urządzenia AR/VR oraz rozwiązania dla inteligentnych domów i biur. Rozwiązania Lenovo dla centrów danych (ThinkSystem i ThinkAgile) zapewniają pojemność i moc obliczeniową systemom zmieniającym biznes oraz społeczeństwo. Lenovo inspiruje użytkowników do wykorzystania drzemiącego w nich potencjału różnorodności i budowania lepszej przyszłości dla wszystkich. Zachęcamy do obserwowania nas w serwisach LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram oraz odwiedzania naszej witryny internetowej https://www.lenovo.com/.
LENOVO jest znakiem towarowym Lenovo. Wszelkie pozostałe znaki towarowe stanowią własność odpowiednich podmiotów. ©2020, Lenovo Group Limited.
kontakt dla mediów
Aleksandra Dąbrowska
aleksandra.dabrowska@publicisgroupe.com
Agnieszka Kowalska
agnieszka.kowalska@publicisgroupe.com
Bartosz Dul
bartosz.dul@publicismedia.com
informacje o firmie
Firma Lenovo (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) jest firmą z listy Fortune Global 500 o obrotach sięgających 45 miliardów USD i światowym liderem technologicznym w dziedzinie inteligentnej transformacji dzięki infrastrukturze i urządzeniom zapewniającym klientom największe możliwości. Oferta łączących się z siecią urządzeń Lenovo należy do największych na świecie i obejmuje smartfony (Motorola), tablety, komputery PC (ThinkPad, Yoga, Lenovo Legion) i stacje robocze, a także urządzenia AR/VR oraz rozwiązania dla inteligentnych domów i biur. Rozwiązania Lenovo dla centrów danych (ThinkSystem i ThinkAgile) zapewniają pojemność i moc obliczeniową systemom zmieniającym biznes oraz społeczeństwo. Lenovo inspiruje użytkowników do wykorzystania drzemiącego w nich potencjału różnorodności i budowania lepszej przyszłości dla wszystkich. Zachęcamy do obserwowania nas w serwisach LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram oraz odwiedzania naszej witryny internetowej https://www.lenovo.com/.
LENOVO jest znakiem towarowym Lenovo. Wszelkie pozostałe znaki towarowe stanowią własność odpowiednich podmiotów. ©2020, Lenovo Group Limited.