handel nauka/edukacja/szkolenia
Firmy pomagają w zakupie wyprawki szkolnej. 14 procent ogłoszeń o pracę zawiera taki benefit
Tegoroczna wyprawka szkolna będzie kosztować rodziców więcej niż rok temu – wynika z badania SW Research dla Empiku. Aż 39 proc. deklaruje, że na zakupy dla jednego dziecka przeznaczy od 301 do 500 zł, a 28 proc. – od 501 do 700 zł. Co więcej, 60 proc. ankietowanych spodziewa się, że wydatki będą wyższe niż w ubiegłym roku. Wsparciem dla części rodzin stają się nie tylko świadczenia państwowe, lecz także benefity pracownicze. Jak pokazuje analiza Grupy Progres, w 14 proc. ogłoszeń o pracę pracodawcy wprost oferują kandydatom wyprawkę szkolną, choć nadal wielu w ogłoszeniach się tym nie chwali.
Jak wynika z analizy Grupy Progres ofert pracy, w gronie firm wspierających rodziców znajdują się nie tylko popularne sieci handlowe, lecz także przedsiębiorstwa z mniej oczywistych sektorów. Najwięcej ofert z takim benefitem dotyczy handlu detalicznego. Wsparcie oferują również firmy szukające kadry kierowniczej, pracowników magazynowych, produkcyjnych, sprzedawców oraz kierowców. W ogłoszeniach analizowanych przez Grupę Progres benefity w postaci wyprawki szkolnej pojawiały się w 14 proc. wszystkich ofert zatrudnienia także w branżach tj. BHP i ochrona środowiska, budowa i remonty, gastronomia, HR, inżynieria, logistyka, zakupy i spedycja, marketing i PR, mechanika i lakiernictwo, montaż i serwis, obsługa klienta i call center, wykładanie i ekspozycja towaru, praca sezonowa oraz praca dorywcza.
– Wsparcie w formie dofinansowania wyprawki szkolnej dla dzieci pracowników przestało być domeną wyłącznie dużych sieci handlowych – mówi Iwona Wieczyńska, dyrektor regionu w Grupie Progres. – Dziś pojawia się ono praktycznie w każdej branży i na różnych szczeblach zatrudnienia: od pracowników fizycznych w magazynach czy na produkcji, przez specjalistów w logistyce czy marketingu, po kadrę kierowniczą. Pracodawcy rozumieją, że koszty edukacji dotyczą wszystkich rodziców, niezależnie od stanowiska. Takie wsparcie staje się realnym elementem polityki benefitowej, który pomaga przyciągnąć i utrzymać w zespole wartościowe osoby – zaznacza Iwona Wieczyńska.
Pomoc jest mile widziana również przez kandydatów, bo wydatków nie brakuje i to nie tylko na podstawowe wyposażenie ucznia. Dodatkowym obciążeniem domowych budżetów są rosnące ceny w obszarze edukacji. Według danych GUS, wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w tej dziedzinie w lipcu 2025 r. wyniósł 108,6, podczas gdy miesiąc wcześniej było to 100,7. Do kategorii „edukacja” zalicza się m.in. opłaty za przedszkola, szkoły, kursy, szkolenia czy korepetycje.
– Coraz częściej pracodawcy idą o krok dalej i dofinansowują również inne formy edukacji dzieci – na przykład czesne w przedszkolach, opłaty za zajęcia dodatkowe czy kursy językowe. Takie świadczenia, choć mniej nagłaśniane niż dopłaty do wyprawek, mogą realnie odciążyć domowe budżety, zwłaszcza w przypadku rodzin wielodzietnych. Są też firmy, które w pobliżu zakładów pracy prowadzą własne żłobki i przedszkola dla dzieci pracowników – dodaje Iwona Wieczyńska, dyrektor regionu w Grupie Progres.
Rodzice kompletują wyprawki głównie w wakacje – 39 proc. zaczyna zakupy na miesiąc przed pierwszym dzwonkiem, 32 proc. dwa tygodnie wcześniej, a 17 proc. czeka do ostatniego tygodnia sierpnia. Z badania SW Research na zlecenie Empiku wynika, że 13 proc. rodziców planuje wydać na wyprawkę dla jednego dziecka do 300 zł, 39 proc. między 301 a 500 zł, a 28 proc. od 501 do 700 zł. Co siódmy ankietowany zamierza przeznaczyć na ten cel od 701 do 1000 zł, a 6 proc. – powyżej 1000 zł.
Oprócz pomocy od pracodawców przy kompletowaniu wyprawki, rodziny mogą liczyć również na wsparcie ze strony państwa i samorządów. Od 1 lipca Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił już 634 mln zł w ramach programu „Dobry Start”, obejmując świadczeniem 300+ blisko 3,3 mln uczniów. Do tego osoby w trudnej sytuacji mogą liczyć na zasiłek szkolny, który może być przyznawany jednorazowo lub kilkukrotnie w roku, w formie pieniężnej lub rzeczowej. W czasach rosnących kosztów takie wsparcie – zarówno od państwa, jak i pracodawców – staje się coraz istotniejszą częścią budżetu na edukację dzieci.
***
W komunikacie wykorzystano analizy Grupy Progres przeprowadzane od 1 lipca do 10 sierpnia 2025 r. i obejmujące zbiór niemal 140 tys. aktualnych ofert pracy opublikowanych w portalach ogłoszeniowych. Analizie poddano ogłoszenia oferowane przez przedsiębiorców, organizacje i instytucje z całej Polski z 35 branż.
kontakt dla mediów
Kamila Tyniec
k.tyniec@bepr.pl
tel: +48 500 690 965
informacje o firmie
Holding Grupy Progres jest jedną z największych agencji HR wśród firm z branży posiadających 100 proc. polskiego kapitału i działających na terenie całego kraju. W jej skład wchodzą spółki, z których najstarsza na rynku funkcjonuje od 2002 r. Grupa wspiera przedsiębiorstwa w całej Polsce w zakresie pracy tymczasowej (Progres HR), doradztwa biznesowego i szkoleń (Progres Consulting), rekrutacji stałych (Progres Permanent Recruitment), a także optymalizacji procesów (Progres Advanced Solutions).
Rocznie zatrudnia niemal 20 tysięcy pracowników i realizuje 1,5 tysiąca projektów rekrutacyjnych. Posiada kilkadziesiąt oddziałów w Polsce i za granicą.
Organizacja była wielokrotnie nagradzana w prestiżowych konkursach, plebiscytach i rankingach tj. m.in. Diamenty Forbesa (2017 r. – laureat), Gazele Biznesu (2020 r. – druga najdynamiczniej rozwijająca się firma w Polsce), Medal Europejski (2021 r.), Lider Polskiego Biznesu (2022 r.), Firma Przyjazna Cudzoziemcom (2022 r.) czy Ambasador Polskiej Gospodarki BCC (2023 r.). Grupa Progres jest członkiem Stowarzyszenia We!come – zrzeszającego pracodawców zatrudniających cudzoziemców w Polsce, posiada też certyfikat Równości Płac przyznawany przez Business Center Club.
kontakt dla mediów
Kamila Tyniec
k.tyniec@bepr.pl
tel: +48 500 690 965
informacje o firmie
Holding Grupy Progres jest jedną z największych agencji HR wśród firm z branży posiadających 100 proc. polskiego kapitału i działających na terenie całego kraju. W jej skład wchodzą spółki, z których najstarsza na rynku funkcjonuje od 2002 r. Grupa wspiera przedsiębiorstwa w całej Polsce w zakresie pracy tymczasowej (Progres HR), doradztwa biznesowego i szkoleń (Progres Consulting), rekrutacji stałych (Progres Permanent Recruitment), a także optymalizacji procesów (Progres Advanced Solutions).
Rocznie zatrudnia niemal 20 tysięcy pracowników i realizuje 1,5 tysiąca projektów rekrutacyjnych. Posiada kilkadziesiąt oddziałów w Polsce i za granicą.
Organizacja była wielokrotnie nagradzana w prestiżowych konkursach, plebiscytach i rankingach tj. m.in. Diamenty Forbesa (2017 r. – laureat), Gazele Biznesu (2020 r. – druga najdynamiczniej rozwijająca się firma w Polsce), Medal Europejski (2021 r.), Lider Polskiego Biznesu (2022 r.), Firma Przyjazna Cudzoziemcom (2022 r.) czy Ambasador Polskiej Gospodarki BCC (2023 r.). Grupa Progres jest członkiem Stowarzyszenia We!come – zrzeszającego pracodawców zatrudniających cudzoziemców w Polsce, posiada też certyfikat Równości Płac przyznawany przez Business Center Club.