handel budownictwo/nieruchomości turystyka/wypoczynek

Nowe życie gdańskiej Hali Targowej

Zbudowana u schyłku XIX wieku Hala Targowa w Gdańsku zyska nowe życie jako pulsująca miejska przestrzeń, w której unikalne doświadczenia kulinarne spotkają się z bogatą ofertą kulturalną. Będzie to miejsce pełne smaku, energii i inspirujących doświadczeń. Za inwestycję odpowiada Apsys, jedna z najbardziej doświadczonych w rewitalizacjach firm na rynku europejskim.

Wart 141 milionów złotych proces rewitalizacji to kolejna inwestycja Apsys, firmy o wieloletnim doświadczeniu w przekształcaniu zabytkowych przestrzeni w nowoczesne, tętniące życiem miejsca.

To właśnie Apsys stoi za jednym z najbardziej spektakularnych tego typu projektów w Polsce – rewitalizacją łódzkiej fabryki Izraela Poznańskiego, w której obecnie działa znana wszystkim Manufaktura. Sukces tej inwestycji ugruntował pozycję Apsys w Polsce jako eksperta w wymagających inwestycjach, które można z powodzeniem przekształcić w centralne punkty życia miejskiego, dzięki specjalistycznej wiedzy, determinacji i kreatywnym rozwiązaniom. Te kompetencje Apsys rozwija także we Wrocławiu, realizując projekt Nowa Stawowa. W poprzemysłowych kamienicach powstają wyjątkowe loftowe apartamenty. Organizacja ma również duże doświadczenie w realizacjach we Francji, gdzie zajmuje się rewitalizacją nie tylko obiektów (Solferino w Paryżu czy Neyrpic w Grenoble), ale także całych dzielnic (Canopia w Bordeaux).

Ambitny projekt w centrum Gdańska

Nadanie nowego życia Hali Targowej w Gdańsku to jedno z najambitniejszych przedsięwzięć typu mixed-use realizowanych obecnie w kraju.

– Każdy taki projekt to ogromne wyzwanie. Równocześnie każdy wymaga indywidualnego podejścia. Realizując je, bierzemy pod uwagę zarówno historyczny, zabytkowy charakter obiektu, jak i nowoczesne technologie zrównoważonego budownictwa – mówi Cyryl Plumecoq, Operation Department Director z Apsys Polska. – Doświadczenie, które zdobyliśmy przy podobnych inwestycjach w Łodzi, Wrocławiu i realizacjach we Francji jest tu kluczowe – dodaje.

Rewitalizacja Hali Targowej rozpoczęła się w styczniu 2025 roku. Po zakończeniu pierwszego etapu, jakim było piaskowanie oraz odwierty pod pompy ciepła, latem ruszył kolejny. Obejmuje on prace konstrukcyjne wewnątrz budynku, w tym między innymi nadlewanie stropów i rozbudowę poziomu +1. Etap ten, niewidoczny i nieodczuwalny dla okolicznych mieszkańców, ma kluczowe znaczenie dla uruchomienia w Hali nowoczesnych usług gastronomicznych i atrakcyjnej oferty kulturalnej.

– Wszystko to, co robimy, ma dać Hali Targowej nowe życie. Skala przedsięwzięcia jest ogromna, a w pracy z historyczną tkanką naturalne są nieoczekiwane wyzwania. Mamy jednak duże doświadczenie w rewitalizacjach, dlatego do tej pory wszystkie etapy prac przebiegają zgodnie z planem – mówi Jan Oko, Project Manager z Apsys Polska.

Unikalny koncept gastronomiczny

Celem zaawansowanych działań rewitalizacyjnych jest stworzenie zupełnie nowej jakości na kulinarnej i kulturalnej mapie Gdańska. Docelowo Hala Targowa ma zamienić się w unikalny i nowatorski koncept kulinarny, pełen zróżnicowanej oferty gastronomicznej. Otwarte przestrzenie na trzech kondygnacjach dadzą gościom poczucie swobody i sprawią, że zabytkowy budynek stanie się atrakcyjnym miejscem spotkań zarówno mieszkańców, jak i osób odwiedzających miasto i szukających zupełnie nowych doznań. Równocześnie będzie on wpisywał się w historyczny charakter serca gdańskiego Głównego Miasta.

Na najwyższej kondygnacji zaplanowano cztery restauracje z pełną obsługą kelnerską. Parter Hali wypełni przestrzeń gastronomiczna, w której w kilkunastu punktach serwowane będą dania kuchni z różnych zakątków świata. Tradycyjna część handlowa zostanie zachowana na poziomie -1, gdzie będzie można kupić świeże produkty spożywcze, ale w nowej formule, dostosowanej do współczesnych standardów i oczekiwań klientów.

– Koncept zaplanowany przez Apsys w Hali Targowej znajduje również pełne potwierdzenie w realiach rynkowych. Już w momencie jej zakupu ponad 80% powierzchni zostało wynajęte, co pokazuje, jak silne jest zainteresowanie najemców takim podejściem. Obecnie trwają prace projektowe dla poszczególnych lokali, które są szczególnie wymagające w przypadku stoisk ulokowanych w historycznych kioskach hali. Ich adaptacja wymaga indywidualnych rozwiązań, co dla niektórych najemców jest nie lada wyzwaniem, ale choć oznacza to dodatkowy wysiłek projektowy, to najemcy z entuzjazmem podchodzą do koncepcji, doceniając jej unikalny charakter i potencjał miejsca – mówi Katarzyna Kopszak-Dziurnikowska, Head of Development Department z Apsys Polska.

Apsys ma duże doświadczenie w tworzeniu podobnych przestrzeni, spajających zupełnie różne funkcje. Doskonałymi tego przykładami są: poznański Food Fyrtel, łączący zróżnicowane doznania gastronomiczne – od stoisk z kuchnią uliczną, baru, po przestrzeń do wspólnej zabawy, czy Rynek Manufaktury, gdzie na 3,5 ha powierzchni znajduje się aż 60 konceptów gastronomicznych różnego typu czy paryska przestrzeń Boom Boom Vilette ze strefami rozrywki i ponad 20 najemcami kulinarnymi.

– Dla Apsys rewitalizacja Hali Targowej to coś więcej niż tylko inwestycja. Zmieniamy tkankę miejską, nadając nową jakość ważnym obiektom użyteczności publicznej. Budynek zyska nowoczesne funkcje przy zachowaniu jego historycznego znaczenia. Tworzymy zrównoważone i pełne życia przestrzenie. Nadajemy im nowy charakter z troską o ich zabytkowy charakter i potrzeby gości, którzy będą odwiedzać Halę – dodaje Katarzyna Kopszak-Dziurnikowska.

Efekty tego podejścia widać już na poziomie planowania. Za koncepcję wnętrza nowej Hali Targowej odpowiada uznana pracownia Boris Kudlička with Partners. Jej eksperci specjalizują się w projektowaniu przestrzeni publicznych oraz obiektów kultury – teatrów, oper i muzeów, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jej założyciel, znany scenograf Boris Kudlička, od lat związany jest z Operą Narodową w Warszawie, a od 1 września br. przejmie obowiązki jej dyrektora.

W tego rodzaju realizacjach artystyczna wrażliwość okazuje się często bardzo istotna. Ułatwia połączenie historycznego wnętrza z nowymi, nowoczesnymi funkcjami z zastosowaniem rozwiązań przyjaznych środowisku.

Wyzwania i zarządzanie złożonym projektem

Doświadczenie zdobyte przez Apsys przy złożonych projektach rewitalizacyjnych pozwala prowadzić prace profesjonalnie i sprawnie, nawet w tak wymagającym kontekście, jak zabytkowy obiekt położony w ścisłym centrum Gdańska. Konieczne jest tutaj bowiem spełnienie wytycznych Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, precyzyjne planowanie oraz elastyczne reagowanie na zmieniające się warunki.

W kilka miesięcy od rozpoczęcia projektu zakończono piaskowanie XIX-wiecznej konstrukcji stalowej. Umożliwiło to szybkie i skuteczne przygotowanie elementów pod systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych bez ingerencji w delikatną strukturę zabytku. Równolegle przeprowadzono 84 odwierty pod pompy ciepła, do głębokości 100 metrów.

– Każdy metr odwiertu był dokumentowany i analizowany. Pozyskany materiał, zgodnie z wytycznymi konserwatora, przekazaliśmy do dalszych badań, aby sprawdzić skład poszczególnych warstw ziemi – dodaje Jan Oko.

Efektem tych działań będzie instalacja gruntowych wymienników ciepła i systemu chłodniczo-grzewczego opartego na freonowych agregatach zasilanych glikolem. To nowoczesne i ekologiczne rozwiązanie, jednocześnie dostosowane do ograniczeń wynikających z zabytkowego charakteru obiektu.

Częścią pierwszej fazy prac były również badania archeologiczne. Nadzoruje je doświadczony archeolog z Gdańska. Prace prowadzone były w miejscach wyznaczonych przez Konserwatora Zabytków i Muzeum Archeologiczne w obrębie placu północnego i południowego.

Apsys Polska, jako inwestor i koordynator całego przedsięwzięcia, odpowiada za współpracę z wieloma wyspecjalizowanymi firmami. Wśród nich znajdują się między innymi generalny wykonawca FineTech Construction, firma DPS odpowiedzialna za odwierty oraz lokalna pracownia badań archeologicznych Dantiscum, której eksperci dostarczają wiedzę o historycznej specyfice miejsca inwestycji.

Know-how, odpowiedzialność i wizja

Rewitalizacja Hali Targowej to przykład podejścia Apsys do kształtowania nowoczesnych, zintegrowanych przestrzeni miejskich z szacunkiem dla historii i w zgodzie z najwyższymi standardami projektowymi. Przedsięwzięcie pokazuje, że Apsys ma know-how w realizacji skomplikowanych projektów, potrafi skutecznie zarządzać ich złożonością oraz wydobywać potencjał obiektów poprzez precyzyjne planowanie, interdyscyplinarną współpracę i dbałość o każdy detal.

W Gdańsku, tak jak wcześniej w Łodzi czy we Francji, Apsys udowadnia, że rewitalizacja to strategiczne myślenie o mieście i jego mieszkańcach. To tworzenie miejsc tętniących życiem i budujących lokalną tożsamość. Takie podejście wymaga doświadczenia, wizji i odpowiedzialności.

kontakt dla mediów
PR Manager, Inn|tu
Alina Geniusz-Siuchnińska

alina.geniusz@inntu.pl

tel: 531 150 022

Marketing Manager, Apsys Polska
Wiktoria Molenda

WMolenda@apsysgroup.pl

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
PR Manager, Inn|tu
Alina Geniusz-Siuchnińska

alina.geniusz@inntu.pl

tel: 531 150 022

Marketing Manager, Apsys Polska
Wiktoria Molenda

WMolenda@apsysgroup.pl

informacje o firmie