ekonomia/biznes/finanse

36,1 proc. Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa w ostatnich 12 miesiącach się pogorszyła. Połowa uznaje, że klimat do oszczędzania jest korzystny

61 proc. gospodarstw domowych deklaruje, że posiada nadwyżki finansowe i jest w stanie oszczędzać z bieżących dochodów - wynika z raportu „Sytuacja na rynku consumer finance” w II kw. 2025 r.

 

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) opublikował najnowszą edycję cyklicznego badania „Sytuacja na rynku consumer finance”, opracowywanego wspólnie z Instytutem Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).

 

Barometr Rynku Consumer Finance w dół. Co o tym zdecydowało?

Rezultatem badania jest m.in. Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF). W II kw. 2025 r. wyniósł on 96,7 pkt. wobec 97,7 pkt. w I kw. 2025 r. Jak wynika z raportu, wartość tego wskaźnika nastrojów konsumenckich pozostaje poniżej długookresowej średniej.

-  W kierunku wzrostu BRCF w bieżącym badaniu oddziaływały oceny w zakresie otoczenia makroekonomicznego, oceny własnej, prognozowanej sytuacji finansowej. Z kolei na pogorszenie nastrojów konsumentów miały wpływ oceny w zakresie poważnych wydatków oraz skłonności do finansowania ich kredytem - wylicza Agnieszka Kozioł, dyrektor Departamentu Raportów i Analiz ZPF.

Wyniki BRCF w porównaniu do poprzednich kwartałów prezentujemy na poniższej grafice.

 

ZPF - BRCF Q2 2025 - grafika

23,8 proc. Polaków pozytywnie ocenia zmiany w portfelach. Jednak pesymistów jest więcej

Jak wskazują autorzy badania, wśród gospodarstw domowych wciąż jest więcej takich, które oceniają, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy ich sytuacja finansowa się pogorszyła - ich odsetek w II kw. 2025 r. wyniósł 36,1 proc. wobec 37,8 proc. w I kw. 2025 r. Dla porównania, pozytywnie zmiany w swoich portfelach ocenia 23,8 proc. ankietowanych w porównaniu do 23,1 proc. kwartał wcześniej.

W najnowszej edycji raportu „Sytuacja na rynku consumer finance” zwracają uwagę oceny Polaków dotyczące kosztów utrzymania. Tylko 1,5 proc. respondentów odpowiedziało, że są one niższe niż przed rokiem. Z kolei na wzrost kosztów utrzymania (nieco wyższe, znacznie wyższe, wyraźnie dużo wyższe) wskazało łącznie 85,8 proc. ankietowanych (87,2 proc. w I kw. 2025 r.).

 

Połowa Polaków uznaje klimat do oszczędzania za korzystny. Ile udaje im się odłożyć?

Jednocześnie, pomimo wyraźnej przewagi osób wskazujących na wzrost kosztów utrzymania, połowa respondentów (49,8 proc.) uznaje, że klimat do oszczędzania jest obecnie korzystny (47,6 proc. w I kw. 2025 r.).

- Klimat do oszczędzania jest uzależniony m.in. o ocen poziomu inflacji, a także wysokości dochodów i oczekiwań dotyczących stóp procentowych - wylicza Agnieszka Kozioł, wskazując, że 61 proc. gospodarstw domowych deklaruje, iż ma nadwyżki finansowe i jest w stanie oszczędzać z bieżących dochodów (59,8 proc. w I kw. 2025 r.).

Z badania wynika, że największą grupę wśród oszczędzających stanowią gospodarstwa domowe odkładające 10-20 proc. miesięcznych dochodów (38,2 proc. wobec 35,7 proc. w I kw. 2025 r.).

Przybywa też oszczędzających większe kwoty. Według raportu, odsetek tych, którzy odkładają więcej niż jedną piątą dochodów, wynosi 31,4 proc. (30,1 proc. w I kw. 2025 r.).

Z kolei oszczędzanie kwot niższych niż 10 proc. dochodów deklaruje 30,4 proc.  gospodarstw domowych (34,1 proc. w I kw. 2025 r.).

Na podstawie tych danych wyliczono średnią szacowaną stopę oszczędności - wynosi ona obecnie 16,0 proc. wobec 15,5 proc. w I kw. 2025 r.

 

Barometr Rynku Consumer Finance - o projekcie

Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF) to wskaźnik, który pokazuje aktualne nastroje konsumentów, pozwalając przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania zobowiązań.

Podczas badania jest branych pod uwagę szereg czynników, jak np. ogólna sytuacja gospodarcza Polski, ocena sytuacji finansowej Polaków, prognozy wydatków na remont mieszkania, zakup samochodu.

„Sytuacja na rynku consumer finance” to badanie realizowane od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH.

kontakt dla mediów
Związek Przedsiębiorstw Finansowych
ZPF

media@zpf.pl

tel: +48 58 302 92 05

informacje o firmie

***

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (wcześniej Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce) powstał 27 października 1999 roku i obecnie skupia ponad 100 przedsiębiorstw z wielu sektorów polskiego rynku finansowego, w tym bankowości, zarządzania wierzytelnościami, pośredników finansowych, instytucji pożyczkowych, zarządzających informacją gospodarczą, odwróconej hipoteki w modelu sprzedażowym, fintech. Jest największą multisektorową organizacją podmiotów rynku finansowego w Polsce.

Od ponad 25 lat ZPF działa na rzecz rozwoju rynku finansowego w Polsce i podnoszenia standardów etycznych w branży, występuje aktywnie jako partner społeczny w procesach legislacyjnych, a także reprezentuje polskie instytucje finansowe w UE. ZPF to członek dwóch organizacji samorządowych na szczeblu europejskim: EUROFINAS (European Federation of Finance House Associations), zrzeszającej instytucje związane z rynkiem kredytu konsumenckiego w Europie oraz FENCA (Federation of European National Collection Associations), która reprezentuje interesy sektora zarządzania wierzytelnościami w Europie.

ZPF ma w swoim dorobku badawczym kilkaset raportów branżowych. Jest też organizatorem kongresów, webinarów i innych inicjatyw dla branży finansowej.

załączniki

kontakt dla mediów
Związek Przedsiębiorstw Finansowych
ZPF

media@zpf.pl

tel: +48 58 302 92 05

informacje o firmie

***

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (wcześniej Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce) powstał 27 października 1999 roku i obecnie skupia ponad 100 przedsiębiorstw z wielu sektorów polskiego rynku finansowego, w tym bankowości, zarządzania wierzytelnościami, pośredników finansowych, instytucji pożyczkowych, zarządzających informacją gospodarczą, odwróconej hipoteki w modelu sprzedażowym, fintech. Jest największą multisektorową organizacją podmiotów rynku finansowego w Polsce.

Od ponad 25 lat ZPF działa na rzecz rozwoju rynku finansowego w Polsce i podnoszenia standardów etycznych w branży, występuje aktywnie jako partner społeczny w procesach legislacyjnych, a także reprezentuje polskie instytucje finansowe w UE. ZPF to członek dwóch organizacji samorządowych na szczeblu europejskim: EUROFINAS (European Federation of Finance House Associations), zrzeszającej instytucje związane z rynkiem kredytu konsumenckiego w Europie oraz FENCA (Federation of European National Collection Associations), która reprezentuje interesy sektora zarządzania wierzytelnościami w Europie.

ZPF ma w swoim dorobku badawczym kilkaset raportów branżowych. Jest też organizatorem kongresów, webinarów i innych inicjatyw dla branży finansowej.