handel ekonomia/biznes/finanse
Barometr Providenta: 30 proc. Polaków uważa, że ceny w Black Friday są dużo niższe od tych w ciągu roku
Ostatni piątek listopada, znany jako Czarny Piątek, to czas promocji w sklepach i symboliczny początek przedświątecznych zakupów. Polacy także korzystają z Black Friday – jak wynika z Barometru Providenta aż 46,4 proc. przepytanych respondentów uważa, że to okazja do tańszego kupienia prezentów świątecznych.
Choć niemal połowa ankietowanych przepytanych w ramach Barometru Providenta uważa zakup gwiazdkowych podarków w trakcie Czarnego Piątku za opłacalny, to zaledwie 30 proc. Polaków zgadza się z twierdzeniem, że ceny w Black Friday są znacząco niższe niż w ciągu całego roku. Najlepiej czarnopiątkowe okazje oceniają najmłodsi respondenci – wśród osób w wieku 18-24 lata aż 36,3 proc. uważa listopadowe przeceny za atrakcyjniejsze niż inne promocje w trakcie roku.
– Black Friday to dla wielu osób okazja do upolowania już wcześniej upatrzonych produktów, ale za mniejsze pieniądze. Na pewno przygotowanie listy rzeczy, które planujemy kupić po okazyjnych cenach, może nam pomóc w utrzymaniu czarnopiątkowych wydatków w ryzach. Dzięki temu, łatwiej nam będzie ograniczyć się do naprawdę potrzebnych produktów i nie ulegać promocjom na zbędne gadżety – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Aż 36 proc. respondentów deklaruje, że w Black Friday kupuje jedynie upatrzone rzeczy. Co ciekawe dyscyplina w tej kwestii to zdecydowanie domena badanych poniżej 35 roku życia. Około 47 proc. z nich twierdzi, że ogranicza się do kupna tylko wybranych wcześniej produktów – zauważa Karolina Łuczak.
Aż co piąty ankietowany przyznaje, że czasami żałuje zakupów zrobionych w ostatni piątek listopada, a około 5 proc. podało, że zdarza im się to często lub za każdym razem.
Jednak Polacy niechętnie zwracają przedmioty upolowane podczas promocji w Czarny Piątek. Aż 41,8 proc. badanych twierdzi, że nigdy nie oddało produktów zakupionych w Black Friday. Co piątemu badanemu zdarza się to rzadko, a 11,5 proc. czasami. Natomiast 5 proc. zadeklarowało, że zazwyczaj nie są zadowoleni z promocyjnych zakupów i dokonuje zwrotów często lub nawet zawsze.
– Do listopadowych promocji należy podejść w sposób przemyślany i odpowiedzialny – w końcu skorzystanie z okazyjnych cen ma nam pomóc w oszczędzeniu pieniędzy, a nie dodatkowo obciążyć nasz budżet. Podstawą jest oczywiście lista zakupów, warto także założyć sobie konkretny budżet, jaki możemy przeznaczyć na ten cel i się go trzymać. Wtedy możemy pozwolić sobie na zakup jakiejś niezaplanowanej wcześniej rzeczy, ale w granicach kwoty, która nie obciąży nadmiernie naszego portfela – podkreśla Karolina Łuczak. – Niestety, ten środek ostrożności nie zawsze pomaga nam ustrzec się przed niechcianymi wydatkami. 11,5 proc. respondentów przyznaje, że często lub zawsze przekracza założoną wcześniej kwotę, a 22,1 proc. mówi, że zdarza się to im czasami – dodaje.
O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1002 dorosłych Polaków, w listopadzie 2024 r.
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma po raz jedenasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer oraz siódmym tytułem Top Marki.
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma po raz jedenasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer oraz siódmym tytułem Top Marki.