handel środowisko naturalne/ekologia

Carrefour sprawdził co Polacy wiedzą na temat systemu kaucyjnego

10.10.2024 | Carrefour Polska

System kaucyjny jest dobrze znany starszemu pokoleniu, które głównie kojarzy go ze zwrotem butelek szklanych. Już w 2025 roku będzie on jednak obejmował również plastikowe butelki PET oraz metalowe puszki, co dla znacznej części konsumentów okazało się być zaskoczeniem. Żeby sprawdzić stan wiedzy i gotowość Polaków na zmiany systemowe, Carrefour Polska wraz z agencją SW Research przeprowadził badanie* na temat oczekiwań i potrzeb konsumentów w zakresie postępowania z odpadami opakowaniowymi.

W sierpniu br., Carrefour wraz z partnerami: PolKą - Polską Kaucją, InPostem oraz Muszynianką, zainicjował w swoich sklepach w aglomeracji warszawskiej, pierwszy w Polsce pilotaż systemu kaucyjnego, realizowany w wymiarze, w jakim zacznie on obowiązywać w naszym kraju od 2025 roku. W jego ramach Carrefour odpłatnie odbiera od konsumentów 3 frakcje opakowań, wykonanych z PETu, szkła oraz aluminium.

Firma, chcąc sprawdzić, jak wygląda wiedza społeczeństwa na temat startującego już niebawem w całej Polsce ustawowego rozwiązania w tym zakresie, wspólnie z agencją SW Research przeprowadziła badanie, z którego wynika, że aż 62,8 proc. badanych wie o wprowadzeniu systemu kaucyjnego - to dużo i niewiele, biorąc pod uwagę, że już w przyszłym roku zmiany wejdą w życie. Z badania wynika także, że praca edukacyjna Carrefour i innych firm będzie niezbędna, ponieważ tylko co czwarty Polak deklaruje, że wie dokładnie, jak działa system kaucyjny. Jakie jeszcze obszary wymagają największej uwagi ekspertów?

Co zachęci Polaków do korzystania z systemu kaucyjnego?

Jako kluczowy czynnik, który przemawia za korzystaniem z systemu kaucyjnego aż 70,23% respondentów, wskazało długie godziny otwarcia punktów zwrotu, co ułatwia oddawanie opakowań w dogodnym czasie. Kolejną istotną zachętą, dla 41,84% respondentów, są automatyczne maszyny do zwrotu, które upraszczają i przyspieszają proces. Bliskość punktów zwrotu do miejsca zamieszkania lub pracy również ma znaczenie dla 19,75% badanych. Jednakże, mimo tych pozytywów, istnieją również obawy. Wśród nich, 55,90% respondentów obawia się wzrostu cen produktów, a 49,81% dostrzega potencjalne kłopoty ze zwrotem opakowań. Brak miejsca do przechowywania opakowań niepokoi 31,89%, a brak informacji i edukacji na temat systemu kaucyjnego - 24,38% badanych. Pomimo tych wątpliwości, aż 80,45% ankietowanych deklaruje, że segreguje odpady, co świadczy o rosnącej świadomości ekologicznej i gotowości do podejmowania dodatkowych działań na rzecz ochrony środowiska. Wyniki te podkreślają ważność dostosowania systemu kaucyjnego do potrzeb i oczekiwań społeczeństwa, aby maksymalizować jego efektywność i akceptację wśród użytkowników.

Jednym z głównych zastrzeżeń pojawiających się wśród konsumentów jest odległość do najbliższego punktu. 75,7 proc. badanych chętniej skorzysta z systemu kaucyjnego w sytuacji, w której punkt zwrotu znajduje się nie dalej niż 5 kilometrów. Ponieważ podróżowanie z opakowaniami, których w zależności od osoby może być mniej lub więcej, może być problematyczne najlepszym rozwiązaniem, byłoby wprowadzenie punktów zwrotu od razu przy sklepie lub w sklepie, tak jak rozwiązał to Carrefour w swoim pilotażu. W takim przypadku jadąc na zakupy, od razu zwracamy stare opakowania, a torebki, w których potencjalnie przewozimy rzeczy do zwrotu, mogą posłużyć za torby na zakupy.

Proste w użyciu i intuicyjne

49,8 proc. badanych obawia się problemów wynikających ze zwrotu opakowań. Carrefour realizując swój pilotaż pokazuje, że może być to bardzo łatwe. Dzięki instrukcji umieszczonej na froncie maszyny jej obsługa jest intuicyjna. Dodatkowo w momencie zwrotu butelek lub puszek nie trzeba się martwić o nisko nominałowe monety w kieszeniach. Automat wydaje drukowane bony, którymi od razu można zapłacić za zakupy, ale należy pamiętać, aby uczynić to jeszcze tego samego dnia. Pomaga to uniknąć problemu użycia dużej ilości monet i nie wymaga od nas łączenia swojej karty płatniczej z maszyną. Jest to też duże udogodnienie dla osób starszych, które nie będą musiały się przejmować skomplikowanym działaniem punktu zwrotów.

Program pilotażowy, który potrwa cztery miesiące to okazja dla klientów, aby zapoznali się z nowym systemem. W ramach edukowania Polaków w zakresie segregowania odpadów i ochrony środowiska Carrefour Polska stworzył również stronę internetową – kompendium wiedzy na temat systemu kaucyjnego dostępne bezpłatnie dla wszystkich. Przyjazna graficznie strona ma odpowiadać na najbardziej nurtujące klientów pytania, a także objaśniać krok po kroku jak wygląda i na czym polega system kaucyjny.

Link do strony:

https://serwiskorporacyjny.carrefour.pl/zrownowazony-rozwoj/system-kaucyjny

 

* Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków, metodą CAWI w lipcu 2024 roku.

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada ponad 14 000 sklepów w ponad 40 krajach. W 2022 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 90,8 miliarda euro. Grupa liczy ponad 350 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie. Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.

załączniki

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada ponad 14 000 sklepów w ponad 40 krajach. W 2022 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 90,8 miliarda euro. Grupa liczy ponad 350 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie. Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.