handel energetyka

Carrefour przyspiesza z inwestycjami w fotowoltaikę - do końca roku ponad 1/3 sklepów z panelami słonecznymi

21.08.2024 | Carrefour Polska

Carrefour Polska zakończył budowę kolejnych 13 instalacji fotowoltaicznych na dachach swoich sklepów. Całkowita moc nowych paneli wynosi blisko 650 kWp, a energia pochodząca ze słońca pozwoli sieci na zasilenie sklepów, zmniejszając emisję dwutlenku węgla o ponad 448 ton rocznie. Dostawcą rozwiązania jest EDP Energia Polska. Do końca tego roku Carrefour będzie posiadał łącznie 35% sklepów w Polsce wykorzystujących rozwiązania fotowoltaiczne.

Zgodnie z długofalowym celem Grupy Carrefour, ogłoszonym w listopadzie 2023 roku i będącym częścią globalnego planu “Carrefour 2026”, sieć zamierza radykalnie zmniejszyć zużycie energii elektrycznej we wszystkich swoich sklepach na świecie. Firma zobowiązała się do redukcji jej zużycia o 20% do 2026 r., a także do wykorzystania nieruchomości do produkcji energii fotowoltaicznej i budowy 4,5 mln m2 paneli słonecznych do 2026 roku.

Carrefour Polska, we współpracy z EDP Energia Polska - dostawcą rozwiązań fotowoltaicznych dla biznesu, zakończył właśnie kolejny etap inwestycji w systemy fotowoltaiczne w naszym kraju. W ramach projektu powstało 13 instalacji fotowoltaicznych na dachach supermarketów należących do sieci, których łączna moc sięga 650 kWp. Energia ta jest wykorzystywana do zasilania sklepów Carrefour i pozwala firmie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o ponad 448 ton rocznie. Na koniec bieżącego roku Carrefour planuje wykorzystywać energię ze słońca w 35% swoich hiper- i supermarketach na terenie całego kraju.

  • Realizując swoją strategię zrównoważonego rozwoju, Carrefour Polska podejmuje aktywne działania na rzecz trwałego zmniejszenia zużycia energii elektrycznej w swoich sklepach, a także dostosowania sprzętu do obowiązujących norm i coraz bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji CO2. Naszym długoterminowym celem jest również znaczne zwiększenie wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych - mówi Sławomir Gomoliński, Dyrektor Aktywów Carrefour Polska. Współpraca z EDP pozwoliła nam powiększyć nasz system fotowoltaiczny o kolejnych kilkanaście lokalizacji i moc blisko 650 kWp. Na koniec bieżącego roku Carrefour planuje wykorzystywać energię ze słońca w 35% swoich hiper- i supermarketach, które wygenerują łącznie około 8% rocznego zużycia wszystkich sklepów własnych naszej sieci w Polsce - dodaje Sławomir Gomoliński.
  • Z radością obserwujemy rosnące zaangażowanie firm w Polsce w projekty sprawiające, że biznes staje się coraz bardziej zrównoważony. Inwestycja Carrefour to kolejny krok w stronę realizacji naszej misji, jaką jest wspieranie transformacji energetycznej polskiej gospodarki. Nasza współpraca z Carrefour potwierdza, że energia ze słońca jest nie tylko dobra dla środowiska, ale stanowi również opłacalne rozwiązanie dla wszystkich rodzajów działalności – komentuje Ireneusz Kulka, Country Manager EDP Energia Polska.

Pierwsza instalacja fotowoltaiczna Carrefour Polska bazująca na odzysku energii słonecznej została zainstalowana na dachu hipermarketu w Zgorzelcu w 2017 roku.

Coraz więcej energooszczędnych rozwiązań w sklepach

Inwestycje w fotowoltaikę to nie jedyne działania Carrefour Polska, których celem jest zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w sklepach. Firma na bieżąco instaluje również czujniki zmierzchu, aby automatycznie redukować oświetlenie w słoneczne dni, montuje zamykane lodówki i lady chłodnicze, aby ograniczyć utratę energii przy chłodzeniu, a także odzyskuje ciepło z chłodnictwa. Wśród pozostałych działań, których celem jest zmniejszenie zużycia energii i emisji dwutlenku węgla znalazły się również:

Oświetlenie LED

Tradycyjne oświetlenie we wszystkich super- i hipermarketach Carrefour Polska zostało zastąpione przez lampy LED. Takie rozwiązanie pomaga zmniejszyć zużycie energii elektrycznej na oświetlenie sklepów o około 20-30 procent.

System swobodnego chłodzenia i ogrzewania

Innowacyjne instalacje geotermalne działają w 5 sklepach Carrefour: w Sosnowcu, Zamościu, Olsztynie, Gdańsku i w Warszawie. Zastosowanie systemu wykorzystującego temperaturę wody gruntowej do obniżenia lub zwiększenia temperatury powietrza w budynku pozwala zmniejszyć zużycie energii nawet o 40%.

System chłodniczy przyjazny dla środowiska

Systemy chłodnicze wykorzystujące freony (czynniki HFC) w ponad 50 sklepach sieci zostały zastąpione przyjaznymi dla środowiska instalacjami wykorzystującymi dwutlenek węgla jako czynnik chłodzący. Zastosowanie CO2 pozwala osiągnąć bardzo niskie temperatury i jest bezpieczne dla środowiska, ludzi i produktów, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia energii zużywanej do chłodzenia średnio od 30% do 40%. Takie systemy montowane są we wszystkich nowych sklepach Carrefour.

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.

Dzięki multiformatowej sieci ponad 14 000 sklepów w 40 krajach, Grupa Carrefour jest jednym z wiodących sprzedawców żywności na świecie. W 2023 r. sieć odnotowała sprzedaż na poziomie 94,1 miliarda euro. Grupa Carrefour zatrudnia obecnie ponad 300 000 pracowników w sklepach zintegrowanych, którzy pomagają uczynić markę światowym liderem w transformacji żywności dla wszystkich, oferując codziennie żywność wysokiej jakości, dostępną i w rozsądnej cenie. Pod szyldami Carrefour na całym świecie pracuje ponad 500 000 osób. Więcej informacji o Carrefour można uzyskać na stronie www.carrefour.com lub na Twitterze (@news_carrefour) oraz LinkedIn (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.

załączniki

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.

Dzięki multiformatowej sieci ponad 14 000 sklepów w 40 krajach, Grupa Carrefour jest jednym z wiodących sprzedawców żywności na świecie. W 2023 r. sieć odnotowała sprzedaż na poziomie 94,1 miliarda euro. Grupa Carrefour zatrudnia obecnie ponad 300 000 pracowników w sklepach zintegrowanych, którzy pomagają uczynić markę światowym liderem w transformacji żywności dla wszystkich, oferując codziennie żywność wysokiej jakości, dostępną i w rozsądnej cenie. Pod szyldami Carrefour na całym świecie pracuje ponad 500 000 osób. Więcej informacji o Carrefour można uzyskać na stronie www.carrefour.com lub na Twitterze (@news_carrefour) oraz LinkedIn (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.