Branża fitness bez formy. Ma prawie 88 mln zł zaległości
Brak wsparcia finansowego w okresie pandemii, wysokie koszty wynajmu i utrzymania obiektów, postępująca profesjonalizacja i digitalizacja usług fitness czy wreszcie w dobie inflacji ostrożne wydatki klientów na aktywność fizyczną. Blisko ¾ polskich konsumentów nie wydaje żadnych pieniędzy na ten cel. To tylko niektóre wyzwania odczuwane obecnie przez branżę, a wpływające na jej trudności finansowe. Z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz w bazie informacji kredytowych BIK wynika, że przeterminowane płatności sektora – w tym obiektów i klubów sportowych oraz siłowni – na koniec kwietnia 2024 r. wyniosły już ok. 88 mln zł, co w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku oznacza wzrost zadłużenia o prawie 17,4 mln (ok. 25 proc.).
Regularne wizyty na siłowni to mnóstwo korzyści: pomagają zachować prawidłową wagę, poprawiają kondycję, a także zmniejszają ryzyko chorób, takich jak otyłość, cukrzyca czy problemy z sercem. Coraz więcej punktów fitness powstaje zarówno w miastach, jak i mniejszych miejscowościach, co sprawia, że stają się one łatwiej dostępne dla wszystkich. Mimo to badania pokazują, że Polacy wciąż ruszają się za mało, a nasz poziom aktywności fizycznej jest nadal niezadowalający.
Sprawie postanowiło się przyjrzeć m.in. Ministerstwo Sportu i Turystyki, które w ubiegłym roku zleciło badanie ilościowe w oparciu o wystandaryzowany kwestionariusz IPAQ (International Physical Activity Questionnaire). Z raportu MSiT wynika, że w 2023 r. odsetek Polaków w wieku 15-69 lat, którzy spełniają normy dotyczące poziomu aktywności fizycznej w czasie wolnym (nie uwzględniając spacerowania) rekomendowane przez Światową Organizację Zdrowia, wynosi jedynie 28 proc. Odsetek ten wzrasta nieznacznie, bo do poziomu 34 proc., jeśli dodatkowo uwzględnimy regularną aktywność związaną z jazdą na rowerze w celu przemieszczania się[1]. Równie pesymistyczny obraz wyłania się z Eurobarometru. A wynika z niego, że 65 proc. Polaków w ogóle nie uprawia sportu ani nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Mniej wysportowani w UE są tylko Portugalczycy i Grecy. [2]
Ograniczone wydatki i większe wymagania klientów
W warunkach ograniczonej aktywności fizycznej społeczeństwa, duże znaczenie ma dzisiaj to, jak obiekty i kluby sportowe oraz siłownie podejdą do rywalizacji o wymagającego klienta. Tym bardziej, że ten zdaje się być bardzo ostrożny w planowaniu wydatków na sport. Pokazuje to najnowsze badanie (przeprowadzone przez ośrodek Quality Watch na zlecenie Biura Informacji Kredytowej), z którego wynika, że blisko 3/4 (72 proc.) polskich konsumentów nie wydaje żadnych pieniędzy na ten cel. Z kolei do 50 i 100 zł miesięcznie przeznacza na aktywność fizyczną 1/5 ankietowanych (20 proc.), a średni koszt w grupie badanych uprawiających sport wynosi raptem 35 zł[3].
- Choć cała branża fitness nie odżyła jeszcze całkowicie po konsekwencjach zawieszenia działalności kilka lat temu wynikającej z lockdownu, przedsiębiorcy z tego sektora nie mają innego wyjścia jak inwestować w rozwój oferty, która pozwoli im przekonać nowego i mniej zamożnego klienta spoza największych aglomeracji i miast. Równolegle dużym wyzwaniem dla sektora są również rosnące koszty wynajmu i utrzymania obiektów (szczególnie mediów i wynagrodzenia pracowników) oraz zmieniające się preferencje świadomych klubowiczów, którzy oczekują oferty „szytej na miarę” i „skrojonej” pod ich potrzeby. A to skutkuje silną presją kosztową, która może z kolei zachwiać kondycją finansową przedsiębiorstw, co już widzimy w naszych statystykach – mówi dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Według danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy Biura Informacji Kredytowej całkowite zadłużenie branży fitness, na którą składają się obiekty (PKD: 9311Z) i kluby (PKD: 9312Z) sportowe oraz miejsca służące poprawie kondycji fizycznej (PKD: 9313Z), wzrosło aż o ok. 23,4 mln zł (36 proc.) z 64,6 mln zł na koniec kwietnia 2020 r. do 88 mln zł w 2024 r. Oznacza to, że aktualnie każdy przedsiębiorca jest zadłużony średnio na prawie 155 tys. zł. W tym samym badanym okresie odsetek firm posiadających nieuregulowane płatności w wymienionych kategoriach sektorowych utrzymywał się na bardzo podobnym poziomie (między 3,5 a 4 proc.).
Najbardziej spektakularny i alarmujący wzrost przeterminowanych zobowiązań finansowych przeżywają siłownie. Ich zadłużenie na koniec kwietnia br. to 48 mln zł, co stanowi aż 170 proc. wzrost długu w porównaniu z analogicznym okresem w 2020 r., kiedy suma ta wynosiła 17,8 mln zł. Przeciętna siłownia musi się dzisiaj liczyć z zaległościami wobec wierzycieli na kwotę niespełna 161 tys. zł. – Na kondycję i płynność finansową punktów fitness, zwłaszcza tych funkcjonujących w dużej sieci klubowej, mają dzisiaj wpływ m.in. wydatki na wdrażanie najnowszych trendów w branży, np. w cyfryzację usług i doświadczeń odbiorców (Customer experience). Przykładowo, dzięki danym biometrycznym pozyskiwanym w czasie rzeczywistym dzięki technologii wearable, możemy monitorować postępy klubowiczów, optymalizując indywidualny plan treningowy. Siłownie podążające za coraz bardziej wymagającym konsumentem, a które chcą liczyć się na swoim rynku, już teraz podnoszą również inne koszty, m.in. na zwiększenie zatrudnienia w oparciu o wysoce wykwalifikowanych i certyfikowanych trenerów czy rozwój usług dodanych w zakresie oferty wellness oraz mindfulness – przekonuje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
W nieco lepszej, choć nadal trudnej sytuacji znajdują się podmioty zarządzające obiektami sportowymi. Ich całkowite saldo zadłużenia sięga obecnie 37,6 mln zł wobec 44,3 mln zł w 2020 r., co oznacza spadek o 15 proc., choć i tak najlepszy moment odnotowały one w 2022 r., kiedy na koniec kwietnia wyniosło 27,2 mln zł wobec 37,3 mln zł 12 miesięcy wcześniej. Jeśli chodzi o zaległości klubów sportowych, sięgają one aktualnie ok. 2,3 mln zł w stosunku do prawie 2,6 mln zł cztery lata wcześniej (spadek o ponad 11 proc.).
Najbliższa przyszłość rynku fitness w Polsce będzie zależała od dalszej ekspansji dużych graczy wewnątrz sektora, którzy otwierają nowe placówki w różnych częściach kraju i często przejmują mniejsze lokalne kluby (konsolidacja branży), którym coraz trudniej jest konkurować o klienta w pojedynkę. Z uwagi na to, że rynek jest już w dużym stopniu skonsolidowany, a działanie w ramach sieci klubów staje się popularnym i bezpiecznym modelem, mniejsze siłownie, kluby i obiekty sportowe mogą zdecydować się na dołączenie do większej sieci, dzięki czemu przyspieszą rozwój swojej marki, ustandaryzują usługi, a dzięki temu łatwiej wdrożą plany naprawcze i zoptymalizują codzienne operacje.
[1] Raport Ministerstwa Sportu i Turystyki „Poziom aktywności fizycznej Polaków 2023”
[2] https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2668
[3] Badanie CAWI nt. poziomu wydatków na wybrane cele przeprowadzone na zlecenie Biura Informacji Kredytowej przez ośrodek Quality Watch w dniach 12-15 kwietnia 2024 r. na próbie 1012 respondentów
kontakt dla mediów
Diana Borowiecka
diana.borowiecka@big.pl
tel: +48 22 486 56 46
tel: +48 607 146 583
informacje o firmie
O BIG InfoMonitor:
Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Zgodnie z Ustawą o BIG* przyjmuje, przechowuje
i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. BIG InfoMonitor umożliwia dostęp do baz: Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich, dzięki czemu stanowi platformę wymiany informacji pomiędzy sektorem bankowym i pozostałymi sektorami gospodarki. W 2015 roku BIG InfoMonitor udostępnił swoim klientom ponad 16,6 mln raportów. Łącznie z bazami BIK posiada dostęp do 6 mln 400 tysięcy informacji i danych gospodarczych o dłużnikach. Wpisanie dłużnika do Rejestru Dłużników BIG to natychmiastowe powiadomienie sektora bankowego i telekomunikacyjnego o przeterminowanym zadłużeniu. BIG InfoMonitor jest twórcą Programu Firma Wiarygodna Finansowo, którego uczestnicy uzyskują Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo - nowoczesne narzędzie do potwierdzania braku zaległości płatniczych. Certyfikat pomaga uzyskać przewagę w działaniach handlowych, wyróżnia firmę wśród innych przedsiębiorców i podnosi jej prestiż. Baza BIG InfoMonitor to także dane pozytywne, których liczba wynosi aktualnie ok. 20 mln.
Więcej informacji o BIG InfoMonitor można znaleźć na stronie www.BIG.pl
*Ustawa o BIG : Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz.U. Nr 81, poz. 530)
kontakt dla mediów
Diana Borowiecka
diana.borowiecka@big.pl
tel: +48 22 486 56 46
tel: +48 607 146 583
informacje o firmie
O BIG InfoMonitor:
Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Zgodnie z Ustawą o BIG* przyjmuje, przechowuje
i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. BIG InfoMonitor umożliwia dostęp do baz: Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich, dzięki czemu stanowi platformę wymiany informacji pomiędzy sektorem bankowym i pozostałymi sektorami gospodarki. W 2015 roku BIG InfoMonitor udostępnił swoim klientom ponad 16,6 mln raportów. Łącznie z bazami BIK posiada dostęp do 6 mln 400 tysięcy informacji i danych gospodarczych o dłużnikach. Wpisanie dłużnika do Rejestru Dłużników BIG to natychmiastowe powiadomienie sektora bankowego i telekomunikacyjnego o przeterminowanym zadłużeniu. BIG InfoMonitor jest twórcą Programu Firma Wiarygodna Finansowo, którego uczestnicy uzyskują Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo - nowoczesne narzędzie do potwierdzania braku zaległości płatniczych. Certyfikat pomaga uzyskać przewagę w działaniach handlowych, wyróżnia firmę wśród innych przedsiębiorców i podnosi jej prestiż. Baza BIG InfoMonitor to także dane pozytywne, których liczba wynosi aktualnie ok. 20 mln.
Więcej informacji o BIG InfoMonitor można znaleźć na stronie www.BIG.pl
*Ustawa o BIG : Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz.U. Nr 81, poz. 530)