handel ekonomia/biznes/finanse
Co było ważne podczas kupowania prezentów w 2023 roku?
Jak wynika z badania coraz częściej kupujemy prezenty online. Decydujemy się już nie tylko na te materialne, ale przede wszystkim niestandardowe i pozwalające miło spędzić czas. Średnio na pojedynczy prezent przeznaczyliśmy od 100 do 200 zł, a najważniejsza podczas wyboru prezentu była dbałość o jakość usług i możliwość zwrotu.
Jak wynika z badania „Co jest ważne podczas kupowania prezentów?” przeprowadzonego przez serwis Prezentmarzeń co trzeci Polak najczęściej kupował prezent świąteczny dopiero w grudniu, a nawet na ostatnią chwile (28%), co ciekawe coraz więcej osób wykazywało chęć zakupu online (57%) zamiast stacjonarnie (43%). Dużym czynnikiem decydującym była możliwość przesyłki bezpośrednio do domu (41%) oraz możliwość realizacji zamówienia w 24 godziny, jak deklarowało aż 64% respondentów.
Zmieniły się także wybory dotyczące rodzajów prezentów. Odnośnie form obdarowywania ankietowani porównywalnie odpowiadali, że wybierają prezenty materialne (37%), prezenty w formie przeżycia np. do realizacji zainteresować lub niestandardowej formy rozrywki (31%) lub vouchery i karty podarunkowe (32%). Kiedy decydują się na tę ostatnią formę chcieliby ją otrzymać w postaci ładnej kartki lub karty (37%), w postaci zapakowanego prezentu (32%) lub pdf na maila (31%).
Prawie połowa respondentów zadeklarowała, że chciałaby aby voucher lub karta podarunkowa były ważne bezterminowo lub przez cały rok. 3 miesiące na realizację to dla konsumentów zdecydowanie za mało. Istotna podczas dokonywania wyborów była także możliwość zwrócenia prezentu – pozytywnej odpowiedzi odnośnie takiej możliwości udzieliło, aż 72% osób. Na zwrot prezentu co trzeci Polak deklarował, że potrzebowałby 100 dni (35%) lub przynajmniej 30 dni (29%). Podczas dokonywania zakupów ceniono również gwarancję jakości (84%) i przede wszystkim aby dostawca dbał o jakość usług (42%).
Obecnie co trzeci Polak wybiera prezenty niestandardowe, doceniane są również te kreatywne (26%) oraz z kategorii relaks i uroda (23%). Według ankietowanych prezent powinien przede wszystkim zaskoczyć (32%) oraz sprawić radość (22%). Dla co trzeciego Polaka ważna jest również możliwość miłego spędzenia czasu (31%). Z niestandardowych pomysłów najchętniej dla partnera lub przyjaciela byłaby wybierana degustacja piwa lub wina (38%) lub strzelanie na strzelnicy (31%). Dla przyjaciółki lub partnerki – indywidualne lekcje tańca (np. pole dance) – 34%, SPA (26%) lub projekt własnej torebki (21%). Rodziców obdarowalibyśmy romantyczną kolacją (32%) lub romantycznym weekendem w SPA (29%), a dzieci przygodą w parku trampolin (38%) lub pobytem w parku rozrywki (25%). – mówi Aleksandra Skimina z serwisu Prezentmarzeń.
Na prezenty świąteczne najczęściej wydawaliśmy do 500 zł – jak deklarowała prawie połowa respondentów lub do 300 zł (24%). Na pojedynczy prezent przeznaczyliśmy najczęściej od 100 do 200 zł (43%). Niektóre osoby kupowały także prezent w kwocie 200 zł – 300 zł (24%). Najczęściej prezenty kupujemy z bieżących dochodów (49%) lub z oszczędności (32%).
Badanie sondażowe „Co jest ważne podczas kupowania prezentów?” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1781 respondentów w formie ankiety online i w punktach stacjonarnych w grudniu 2023.
kontakt dla mediów
Małgorzata Dębska
m.debska@innovationpr.pl
tel: +48 662 150 880
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Małgorzata Dębska
m.debska@innovationpr.pl
tel: +48 662 150 880