handel środowisko naturalne/ekologia

Sukces systemu kaucyjnego Carrefour i Eko-Punkt: 2 mln zebranych opakowań w 3 miesiące

20.04.2023 | Carrefour Polska

Unijna dyrektywa Single Use Plastics (SUP) nakłada na państwa członkowskie obowiązek zbiórki 77 proc. butelek napojowych w 2025 i 90 proc. w 2030 roku. Choć trwają jeszcze prace nad implementacją tych przepisów do polskiego prawa, Carrefour wraz z EKO-Punkt Organizacją Odzysku Opakowań uruchomił w swoich wybranych sklepach w woj. śląskim test własnego systemu kaucyjnego. Po trzech miesiącach jego działania, przyszedł czas na pierwsze podsumowanie.

Próba generalna systemu kaucyjnego ruszyła 11 stycznia 2023 roku w 10 sklepach Carrefour w województwie śląskim. Do butelkomatów ustawionych w sklepach tej sieci, klienci mogli (i wciąż mogą) oddawać zużyte opakowania po napojach, w tym plastikowe butelki i aluminiowe puszki. Maszyny w zamian drukują bon, którym od razu można zapłacić za zakupy.

W niecałe 3 miesiące zebrano w ten sposób już okrągłe 2 miliony opakowań, wypłacając klientom łącznie ponad 300 tysięcy złotych w ramach kaucji wynoszącej 15 groszy za jedno, zwrócone opakowanie. To również 50 000 ton plastiku, któremu Carrefour dał drugie życie. O popularności akcji świadczy fakt, że wzięło w niej udział już ponad 75 tys. klientów.

- Tak znakomity wynik testowego systemu kaucyjnego udało się osiągnąć dzięki zwiększającej świadomość ekologiczną kampanii marketingowej "Zwracaj i zarabiaj w Carrefour" oraz ogromnemu zaangażowaniu naszych Klientów w działania na rzecz naszej planety – mówi Sylwester Mroczek, manager ds. rozwoju w Carrefour Polska. W niektóre dni przed naszymi butelkomatami ustawiają się długie kolejki osób chętnych do zwrotu opakowań. Pokazuje to, że zaproponowany przez nas system kaucyjny, bardzo dobrze odpowiada na potrzeby wszystkich uczestników rynku, w tym najważniejszego jego ogniwa - konsumentów, od których zależy jego powodzenie i skuteczność - dodaje

- Zainteresowanie projektem przerosło nasze oczekiwania. To sygnał, że społeczeństwo jest gotowe na takie rozwiązania - mówi Renata Sarnecka, Członek Zarządu EKO-PUNKT Organizacja Odzysku Opakowań. Mieszkańcy przyjęli nasz projekt z wielkim entuzjazmem. Dzięki wspólnym wysiłkom 2 miliony opakowań trafiło do recyklingu i pozostało w obiegu zamkniętym. Jest to dowód na to, iż oferując dobre rozwiązania możemy jako przedsiębiorcy mobilizować mieszkańców do efektywnego działania na rzecz środowiska. System kaucyjny jest jednym z takich rozwiązań - dodaje Renata Sarnecka. 

O systemie

Butelkomaty Carrefour i EKO-Punktu o wdzięcznej nazwie PETfur w styczniu 2023 roku stanęły w 8 hipermarketach Carrefour: w Sosnowcu, Rybniku, Kędzierzynie Koźlu, Jastrzębiu Zdroju, Jaworznie, Chorzowie, Gliwicach oraz Katowicach, a także 2 supermarketach: w Pszczynie i Zabrzu (ul. Chopina). Automaty przyjmują butelki oraz puszki w formie nie zgniecionej oraz takie, na których nie został uszkodzony kod kreskowy. Po zakończeniu zwrotu opakowań, maszyna wygeneruje podsumowanie oraz bon z całościową kwotą odpowiadającą liczbie zwróconych opakowań. Bonem od razu można zapłacić za zakupy w danym sklepie Carrefour i jest on ważny do końca danego dnia. Zebrane w butelkomatach opakowania trafią do zakładów zajmujących się profesjonalnym recyklingiem oraz po przetworzeniu, powrócą w pierwotnej formie na półki sklepowe.

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie


O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada ponad 14 000 sklepów w ponad 40 krajach. W 2022 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 90,8 miliarda euro. Grupa liczy ponad 350 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie. Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.


załączniki

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie


O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada ponad 14 000 sklepów w ponad 40 krajach. W 2022 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 90,8 miliarda euro. Grupa liczy ponad 350 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie. Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.