handel ekonomia/biznes/finanse

Barometr Providenta: Światowy Dzień Konsumenta – ponad 60 proc. Polaków kupuje przedmioty z drugiej ręki

14.03.2023 | Provident Polska SA

W ubiegłym roku aż 68,6 proc. Polaków oddało lub sprzedało nieużywane przez siebie przedmioty, a prawie 18 proc. z nich robi to regularnie – wynika z najnowszej edycji Barometru Providenta, przeprowadzonego z okazji Światowego Dnia Konsumenta. Tendencja ta zmienia się wraz z wiekiem respondentów – najmłodsi badani najchętniej dają rzeczom drugie życie.

Wraz z rosnącą świadomością polskich konsumentów, zakupy z drugiej ręki cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Zaledwie w ciągu ostatniego roku, na zakup używanych przedmiotów zdecydowało się ponad 61 proc. z nich – to wzrost o 9,5 pp. w porównaniu z poprzednią edycją badania. Wśród tej grupy respondentów, co szósty kupuje używane rzeczy częściej niż nowe, a 3,4 proc. Polaków nabywa wyłącznie rzeczy z drugiego obiegu.

Kupowanie rzeczy z drugiej ręki to świetny sposób na zmniejszenie swojego wpływu na środowisko naturalne, ponieważ pozwala na przedłużenie żywotności produktów, które inaczej trafiłyby na wysypisko. Tym samym redukujemy ilość odpadów i zanieczyszczeń, które powstają podczas produkcji nowych przedmiotów – wskazuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – To także jedna z metod poszukiwania oszczędności – ceny produktów używanych są zwykle znacznie niższe niż nowych. A sprzedając te nadające się jeszcze do użytku, zyskujemy dodatkowe środki. Coraz częściej więc kierujemy się trzema kryteriami – jakością, ceną i dbałością o środowisko – dodaje Karolina Łuczak.

Jak wynika z badania Barometru Providenta, im starsza grupa respondentów, tym odsetek deklarowanego zakupu używanych przedmiotów jest niższy. Wśród osób w wieku od 18 do 34 lat, aż 78 proc. kupuje rzeczy z drugiego obiegu – w grupie 65+ to zaledwie 40,1 proc. Jednocześnie, niemal co dziesiąty respondent z najmłodszej grupy wiekowej potwierdzał nabywanie rzeczy wyłącznie z drugiej ręki. Używane przedmioty chętniej kupują także kobiety (64,7 proc. wobec 57,5 proc. mężczyzn). Jeśli spojrzymy na mapę Polski, możemy zauważyć, że mieszkańcy województwa podkarpackiego najczęściej deklarowali kupowanie używanych przedmiotów (84 proc.), natomiast mieszkańcy warmińsko-mazurskiego w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupowali je najrzadziej (tylko 49,1 proc.). Jednocześnie, mieszkańcy tego województwa najliczniej sprzedawali lub oddawali nieużywane rzeczy (83,5 proc.).

Drugi obieg – oszczędność dla portfela i dla planety

Według Barometru Providenta, aż 68,6 proc. badanych oddało lub sprzedało w ubiegłym roku rzeczy, z których już nie korzystało, co oznacza wzrost o 9,1 pp. w stosunku do edycji z 2022 r. Wśród nich, ponad połowie Polaków zdarzyło się to przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a niemal 18 proc. regularnie podaje dalej niechciane przez siebie lub już niepotrzebne przedmioty. Najgorliwiej sprzedawali i oddawali rzeczy najmłodsi ankietowani – decydowało się na to aż 83,7 proc. z nich. 

– Istotny wpływ na większe zainteresowanie drugim obiegiem mają także inflacja oraz rosnące ceny towarów i usług – wskazuje Karolina Łuczak. – Konsumenci coraz rzadziej wyrzucają wciąż nadające się do użytku przedmioty – jednocześnie częściej oczekują od nabywanych produktów dłuższego życia i lepszej jakości. Rośnie globalny rynek produktów używanych, rozkwitają wszelkiego rodzaju second-handy i platformy, gdzie użytkownicy mogą kupować, sprzedawać i oddawać niepotrzebne im rzeczy, które dla drugiej osoby mogą okazać się prawdziwymi perełkami. Konsumenci poszukują produktów unikalnych, dostępnych cenowo i przede wszystkim trwałych mówi Karolina Łuczak.

Warto wspomnieć, że już 30,9 proc. Polaków regularnie naprawia uszkodzone przedmioty zamiast sięgać po nowe, natomiast ponad połowa reperuje te z nich, na których najbardziej im zależy. Zdecydowany prym w tej kategorii wiodą mieszkańcy województwa podkarpackiego – to oni aż w 97,3 procentach deklarowali naprawę wadliwych przedmiotów.

Cena przede wszystkim  

Niezmiennie, najwięcej uwagi podczas zakupów Polacy poświęcają cenie – deklaruje tak aż 94,4 proc. badanych, czyli o 7,4 pp. więcej niż w ubiegłym roku. Na drugim miejscu plasuje się jakość produktu – takiej odpowiedzi udzieliło 94,3 proc. ankietowanych. Podium zamyka przydatność opakowania do recyklingu, która ma znaczenie dla niemal co trzeciego Polaka.          

Dla około 1/5 badanych ważne są estetyka opakowania i wizerunek producenta, a co dziesiąty dodatkowo zwraca uwagę na działania proekologiczne i etyczne producenta. Kryteria te w szczególności cieszą się zainteresowaniem najmłodszej grupy konsumentów w wieku 18-24 lat (około 35 proc.). Natomiast cena i jakość produktu są bezwzględnie najważniejsze dla respondentów z każdej grupy wiekowej.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w marcu 2023 r.

************

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2022 roku Provident zaprezentował piąty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2020-2021. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziesięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2023).

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

Paulina Szybowska
Ekspertka ds. PR, Provident Polska
Paulina Szybowska

paulina.szybowska@provident.pl

tel: +48 660458147

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

Paulina Szybowska
Ekspertka ds. PR, Provident Polska
Paulina Szybowska

paulina.szybowska@provident.pl

tel: +48 660458147

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).