ekonomia/biznes/finanse

Zmieniam swój bank! Który z banków najlepiej mnie obsłuży?

14.11.2022 | Instytucja Roku

W ramach 3. fali projektu Instytucja Roku w październiku kontaktowaliśmy się z bankami zgłaszając chęć nawiązania nowej relacji z bankiem. Dbając o naturalność kontaktów wmieszaliśmy się w tłum klientów, których głównym motywatorem poszukiwania banku było ulokowanie oszczędności na korzystnym oprocentowaniu. Byliśmy gotowi na przeniesienie swoich produktów z innego banku – zarówno konta osobistego, jaki karty kredytowej, o ile oferta w nowym banku spełni nasze oczekiwania (pod kątem ulokowania oszczędności i codziennego bankowania). W tym celu wykonaliśmy 390 kontaktów w 13 bankach. Odwiedziliśmy 130 placówek bankowych, wykonaliśmy 130 kontaktów telefonicznych z konsultantami infolinii oraz wysłaliśmy 130 zapytań przez e-mail lub formularz kontaktowy. Tak jak w każdej fali projekt był realizowany przez klientów, z których każdy odwiedzał wszystkie banki i dokonywał oceny porównawczej.

W obsłudze w placówce zdecydowanie najlepiej wypadł Bank Millennium uzyskując wynik 94,6%. Była to pierwsza fala w tym roku, w której Bank Millennium uplasował się w 1. lidze banków. Na drugim miejscu znalazł się ING Bank Śląski z wynikiem 85,8%. Trzecią lokatę zajął Santander Bank Polska z wynikiem 83,8%. Pierwszą ligę banków uzupełniły: PKO Bank Polski (81%) oraz BNP Paribas Bank Polska (80,2%). Z uwagi na tematykę fali, która jest codziennością pracy w placówce bankowej, rozczarowało nas aż 5 banków, które znalazły się w 2. lidze (wynik w przedziale 70-80%). Oczekiwaliśmy, że zdecydowanie więcej banków przekroczy próg 80%. Niestety 3 banki: mBank, Nest Bank oraz Bank Pocztowy nie spełniły oczekiwań uzyskując wynik poniżej 70% zdecydowanie odstając poziomem obsługi od rynku.

Spośród badanych placówek w tej fali, w ramach rywalizacji o tytuł Najlepszej Placówki Bankowej w Polsce, do drugiego etapu przeszły 63 placówki uzyskując wynik powyżej 80%. Tylko w Banku Millennium wszystkie placówki przeszły do kolejnego etapu, 7 placówek ING Banku Śląskiego, 6 PKO Banku Polskiego i Santander Bank Polska, 5 Alior Banku, Banku Pekao, Banku Ochrony Środowiska, BNP Paribas Bank Polska oraz Getin Banku.

Po 3. fali w tym roku nie zmienił się lider w ujęciu rocznym. Po 3 pomiarach jest nim dalej Santander Bank Polska. Niewielką stratę do lidera w rocznym zestawieniu ma ING Bank Śląski, a pierwszą ligę banków (średni wynik banku po 3 falach powyżej 80%) uzupełniają BNP Paribas Bank Polska oraz Bank Pekao.

Akwizycja nowego klienta, który jest gotów otworzyć konto osobiste, o ile dodatkowe elementy oferty spełnią jego oczekiwania to tematyka, z którą zaznajomiony powinien być każdy pracownik placówki bankowej, a aktualne oferty depozytowe tylko sprzyjają pojawieniu się w placówce takich klientów. Wyniki tej fali pokazują, że w większości banków wszystko zależy od człowieka, który rozmawia z klientem. Spójną wizję, która jest wypracowana w danym banku, widać stosunkowo rzadko. Wyraźny jest podział na obsługę świetną i bardzo słabą. 63 placówki przekroczyły wynik na poziomie 80%, ale z tej grupy aż 50 przekroczyło 90%, co oznacza serwis na wyjątkowym poziomie i kompleksowe zaspokojenie oczekiwań klienta.  Z kolei aż w 31 placówkach wynik nie przekroczył poziomu 60%. Tylko w Banku Millennium widać było rozwiązanie, które jest typowym standardem obsługi i które poza samą wizją obsługi jest powiązane z jej powszechnym stosowaniem. W każdej odwiedzonej placówce Banku Millennium rozmowa wyglądała niemal identycznie, co z jednej strony miało swoje plusy (dobra informacja o aspektach cenowych, pokazane bogate portfolio banku, ciekawa i spójna prezentacja oferty), ale z drugiej strony próżno tam było szukać kreatywności pracownika, a i oczekiwania klienta mimo, że dobrze rozpoznane nie zawsze wpisywały się w ścieżkę rozmowy. W innych bankach materiały do rozmowy wykorzystywano sporadycznie, podobnie jak przygotowane w niektórych bankach narzędzia cyfrowe.

Ogromnym problemem staje się brak materiałów, do których może wrócić klient po spotkaniu. W Banku Millennium klient wychodzi albo z niczym albo z teczką pełną różnych ulotek i wydruków cenników. Dobrze przygotowany materiał użyty w rozmowie zostaje u doradcy. Klienci prosząc o ten materiał byli informowani, że jest to materiał wewnętrzny i nie mogą go przekazać, jednak podczas niektórych wizyt nasi klienci wyszli z kserokopią tego materiału. W innych bankach nie jest pod tym względem lepiej. Kreowanie się na banki ekologiczne i bezpapierowe to na razie tylko zabiegi wizerunkowe. Drukowanie wszystkiego, co nawet w niewielkim stopniu dotyka tematu rozmowy jest w dalszym ciągu powszechne, a widzimy tutaj nawet tendencję wzrostową.

Po raz kolejny okazało się, że kluczem do sprawnej i dobrej obsługi niezależnie od tematu spotkania  jest nastawienie doradcy, jego dobra znajomość oferty oraz trafne rozpoznanie sprawy klienta. Ten ostatni element był szczególnie dobrze widoczny w tym pomiarze. Nawet w najlepiej ocenionych bankach parametr wykorzystania informacji pozyskanych w rozmowie wypadł najsłabiej ze wszystkich punktowanych obszarów, co pokazuje fikcję w procesie badania potrzeb. Przy sztampowej obsłudze odpowiedzi klienta nie mają znaczenia, bo zakres późniejszych informacji i tak się nie zmieni. Średni wynik spotkań, gdzie klient był zadowolony z postawy doradcy w zakresie zainteresowania tym, czego oczekuje wyniósł aż 93%. Z kolei w sytuacji odwrotnej (brak zainteresowania oczekiwaniami klienta) wynik wyniósł zaledwie 52,5%.  Nasi klienci mieli typowe  oczekiwania. O ile w rozmowie o koncie nic nas nie zaskoczyło, o tyle zauważyliśmy wyraźną zmianę doradców w nastawieniu do rozmowy o produktach oszczędnościowych. Jeszcze niedawno klient zgłaszający taką potrzebę był często informowany o różnych produktach, natomiast obecnie najczęściej sprzedawana jest oferta promocyjna kont oszczędnościowych i lokat, a przekazywane informacje często są ograniczone do podania wysokości oprocentowania. Słabiej od oczekiwań wypadła informacja o karcie kredytowej jako o dodatkowym produkcie do konta. Tylko nieliczni doradcy potrafili poza bezodsetkowym okresem wskazać liczne korzyści i możliwości karty kredytowej. Na szczęście mieliśmy także przyjemność rozmawiać z doradcami, którzy świetnie czuli się w swojej roli i potrafili pokazać się jako ambasadorowie swoich banków. W kontaktach, w których podążano za zgłaszanymi przez klienta obszarami, gdzie podejmowano kolejne wątki, klientom nie pozostawało nic innego jak zdecydować się na współpracę. Postawa sprzedażowa biorą pod uwagę wszystkie banki wypadła dość dobrze – 9 banków uzyskało średni wynik na poziomie 75% i więcej.

W zdalnych kanałach kontaktu liderem w tej fali był Santander Bank Polska uzyskując wynik 91,6%. Drugie miejsce zajął Alior Bank (86,3%), a podium zamknął BNP Paribas Bank Polska z wynikiem 84,7%. Grupę banków z 1. ligi uzupełniły Getin Bank, Bank Millennium oraz PKO Bank Polski.

W komunikacji mailowej tylko 3 banki kompleksowo odpowiedziały na wszystkie zapytania: Alior Bank, Getin Bank i Santander Bank Polska. W Credit Agricole żadna z 10 otrzymanych wiadomości nie spełniła oczekiwań. Niewiele lepiej wypadło to w mBanku (gdzie tylko 1 z 10 wiadomości była na odpowiednim poziomie) oraz Banku Pocztowy (tylko 2 odpowiedzi nie wymagały kolejnego kontaktu klienta z bankiem).

W komunikacji przez infolinię zdecydowanie najlepiej wypadły PKO Bank Polski i BNP Paribas Bank Polska, które jako jedyne przekroczyły wynik na poziomie 89%. Wynik powyżej 80% uzyskał jeszcze Bank Millennium, Santander Bank Polska oraz Bank Pekao.

Pandemia zmusiła banki do szybkiego rozwoju narzędzi i procesów, umożliwiając klientom załatwienie jak największej ilości spraw samodzielnie bez konieczności odwiedzania placówki. Bardzo dobrze ocenione rozmowy podczas kontaktów z infolinią pokazały, jak sprawnie i skutecznie w krótkim okresie czasu można obsłużyć klienta, dlatego warto zastanowić się nad uspójnienie rozmów w placówkach, wykorzystując potencjał możliwości, jaki został przygotowany. Rola doradcy w banku czy na infolinii powinna skupiać się na kreowaniu rozwiązań dostosowanych do potrzeb klienta z wykorzystaniem nowych technologii i możliwości danego banku.

Przed nami ostatni, czwarty pomiar w tym roku, którego tematem będzie kredyt gotówkowy.

Najlepsza jakość obsługi w placówce

Placówki z wynikiem powyżej 80%

Alior BankWrześniaul. Harcerska 2
Alior BankSzczecinAl. Wyzwolenia 32
Alior BankKrasnystawPl. 3 maja 25
Alior BankWałbrzychul. Słowackiego 25
Alior BankSłupskul. Starzyńskiego 3
Bank MillenniumSzczecinPlac Rodła 1/2
Bank MillenniumRzeszówul. Piłsudskiego 32
Bank MillenniumKościanRynek 2
Bank MillenniumSzczecinAl. Niepodległości 36
Bank MillenniumSkierniewiceul. Rawska 8
Bank MillenniumChorzówul. Wolności 14
Bank MillenniumSochaczewul. Żeromskiego 27
Bank MillenniumSłupskul. Szczecińska 58
Bank MillenniumWarszawaal. Jana Pawła II 82
Bank MillenniumLublinAl. Spółdzielczości Pracy 30/32
Bank Pekao S.A.Warszawaul. Skoczylasa 4
Bank Pekao S.A.Łowiczul. Podrzeczna 22
Bank Pekao S.A.Poznańul. Głogowska 132/140
Bank Pekao S.A.Sochaczewul.1 Maja 19
Bank Pekao S.A.Krasnystawul. Piłsudskiego 11
Bank PocztowySkierniewiceul. Sienkiewicza 2
Bank PocztowyKrasnystawpl. 3 Maja 26
BNP Paribas Bank PolskaSzczecinAl. Wojska Polskiego 3
BNP Paribas Bank PolskaRzeszówAl. Piłsudskiego 32
BNP Paribas Bank PolskaKościanul. Piłsudskiego 47
BNP Paribas Bank PolskaLublinul. Zana 35
BNP Paribas Bank PolskaChorzówul. Wolności 13
Bank Ochrony ŚrodowiskaRzeszówul. Sokoła 6a
Bank Ochrony ŚrodowiskaGliwiceul. Zwycięstwa 32
Bank Ochrony ŚrodowiskaLublinul. Nałkowskich 107
Bank Ochrony ŚrodowiskaŁódźul. Piotrkowska 166/168
Bank Ochrony ŚrodowiskaWarszawaul. Żelazna 32
Credit AgricoleRzeszówul. Grunwaldzka 1
Credit AgricoleWałbrzychul. Słowackiego 7
Credit AgricoleLublinul. Krakowskie Przedmieście 49
Credit AgricoleSkierniewiceul. Jagiellońska 6/5e
Getin BankGnieznoul. Dąbrówki 14/3
Getin BankJelenia Góraul. 1 maja 19/21
Getin BankKrosnoul. Piłsudskiego 1
Getin BankKatowiceul. Warszawska 4
Getin BankWarszawaal. Jana Pawła II 82
ING Bank ŚląskiŚwinoujściePlac Słowiański 11
ING Bank ŚląskiPoznańul. Pleszewska 1
ING Bank ŚląskiRzeszówul. Jana III Sobieskiego 17
ING Bank ŚląskiSzczecinAl. Wyzwolenia 21
ING Bank ŚląskiSochaczewul. Grabskiego 1b
ING Bank ŚląskiSkierniewiceul. Mszczonowska 8
ING Bank ŚląskiChorzówul. Wolności 12
mBankSzczecinul. Zbożowa 4
mBankKatowiceul. Plebiscytowa 1
mBankŁódźul. Piłsudskiego 5
PKO Bank PolskiŚwinoujścieul. Piłsudskiego 5a
PKO Bank PolskiKościanAl. Kościuszki 34
PKO Bank PolskiRzeszówul. Grunwaldzka 17
PKO Bank PolskiKatowicepl. Marii i Lecha Kaczyńskich 3/5
PKO Bank PolskiSochaczewul. Warszawska 70
PKO Bank PolskiWarszawaTargowa 42
Santander Bank PolskaWałbrzychul. Chrobrego 7
Santander Bank PolskaSochaczewul. 1 Maja 18
Santander Bank PolskaŁowiczul. Kozia 3/7
Santander Bank PolskaLublinul. Zana 39a
Santander Bank PolskaChorzówul. Wolności 1a
Santander Bank PolskaWarszawaul. Targowa 49/51

 

Najlepsza jakość obsługi w kanałach zdalnych

kontakt dla mediów
Dyrektor Zarządzający, mojebankowanie.pl
Marcin Łukaszewski

marcin.lukaszewski@mojebankowanie.pl

tel: +48 604 242 592

informacje o firmie

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Strona poświęcona Instytucji Roku: https://mojebankowanie.pl/instytucja-roku

 

załączniki

kontakt dla mediów
Dyrektor Zarządzający, mojebankowanie.pl
Marcin Łukaszewski

marcin.lukaszewski@mojebankowanie.pl

tel: +48 604 242 592

informacje o firmie

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Strona poświęcona Instytucji Roku: https://mojebankowanie.pl/instytucja-roku