handel środowisko naturalne/ekologia

Czujesz Klimat? - oznaczenia ułatwiają bardziej „klimatyczne” zakupy

Czujesz klimat? Jeśli tak, to znaczy, że starasz się żyć, działać, kupować z troską o Ziemię i jej przyszłość. Czujesz klimat w Rossmanie? To znaczy, że wspólnie z nami dokonujesz świadomych wyborów i dbasz o świat, w którym żyjemy.

Rossmann jako firma chce odpowiedzialnie uczestniczyć w tym co dziś ważne dla świata i ludzi, dla naszej przyszłości; chce włączyć się w podnoszenie świadomości ekologicznej i budowanie proekologicznych postaw. Społeczność powstająca wokół naszej akcji Czujesz Klimat? to ludzie, którzy chcą wybierać to, co dobre dla środowiska i dopingować producentów do zrównoważonego rozwoju. „Czujesz Klimat?” jest także platformą służącą wzajemnemu inspirowaniu się do bycia bardziej eko. Cieszymy się, że jest nas coraz więcej. To co dobre, dobrze jest robić razem!

Co to znaczy „być bardziej eko”? To korzystać z okazji do poprawy jakości naszego życia, to powrót do tego co bliższe naturze i zgodne z naszym naturalnym rytmem życia. Świat bardziej eko dzięki takim staraniom to również nasza pozytywna spuścizna dla przyszłych pokoleń.
Jak więc być bardziej eko? Sposobów jest wiele, w każdej dziedzinie życia możemy zdecydować się no to, co lepsze dla środowiska - wybrać świadomie. Znaczenie ma to, jak organizujemy nasz dom, nasze codzienne życie, z jakiego transportu korzystamy, jakie produkty wybieramy podczas zakupów itd. Lista jest długa. W byciu eko doskonale sprawdza się zasada: nawet małe kroki mają znaczenie. Można zacząć od zadania sobie samemu pytania: Czujesz klimat?

Zakupy bardziej przyjazne środowisku czyli jakie?
Produkty bardziej eko są dostępne w drogeriach Rossmann od kilku lat. Staramy się by było ich coraz więcej. Dostrzegamy, że coraz częściej producenci podzielają nasze podejście i sami, nie czekając na krajowe prawo i unijne dyrektywy starają się, by ich produkty były bardziej przyjazne środowisku. Coraz więcej firm pakuje kremy, szampony czy balsamy w plastik z recyklingu. Z takiego plastiku powstają też akcesoria np. jednorazowe maszynki do golenia.

Korzystanie z plastiku, który już kiedyś został wyprodukowany i wykorzystany to jedno z możliwych rozwiązań, drugim jest poszukiwanie surowców, które mogą plastik zastąpić, ale są biodegradowalne, czyli ulegną w naturalnych warunkach rozkładowi. Stąd w Rossmannie coraz więcej produktów z bambusa czy włókien kukurydzy.

Wśród producentów coraz mocniej przebija się też postawa less waste (mniej odpadów). Zamiast lądować w koszu, dotychczasowe odpady są wykorzystywane w nowatorski, czasami zaskakujący, sposób np. fusy od kawy – dzięki specjalnemu procesowi – stają się materiałem na trzonki do pędzli. Takie naturalne surowce często nawet wyglądem przypominają plastik, ale są biodegradowalne: jeśli wrzucimy je do kompostu, po jakimś czasie nie zostanie po nich ślad.

Papierowe etykiety są potrzebne i producentom i klientom – chcemy przecież wiedzieć z jakich składników powstał krem, który nakładamy na twarz czy jak stosować serum. Coraz popularniejsze są jednak opakowania czy etykiety z papieru makulaturowego, papieru kamiennego (wymagającego znacznie mniej wody w procesie produkcji) czy przyjaznej środowisku biofolii.

Od kilku lat zmieniają się też same fabryki. Producenci szukają rozwiązań pozwalających emitować do atmosfery mniej dwutlenku węgla, czy zużywać mniej wody. Korzystają z odnawialnych źródeł energii, zmniejszają wielkość opakowań by zmieściło się więcej produktów w jednym transporcie, czy zmieniają formuły swoich produktów na kostki (bez wody lub z minimalnym udziałem wody), stosują składniki pozyskiwane w produkcji organicznej (m.in. bez nawozów sztucznych) czy nie bielą chlorem bawełny z której powstają np. podpaski.

Od 2021 roku w drogeriach Rossmann ekowybory ułatwiają klientom oznaczenia „Czujesz Klimat?”. Kiedy sięgacie po produkty z tym znakiem możecie mieć pewność, że oprócz jakości i funkcjonalności, oferują one dodatkową wartość – mają przyjaźniejsze środowisku opakowanie, skład, proces produkcji.

Kto, co i kiedy? Czyli co oznacza logotyp Czujesz Klimat?

Do tej pory, przyznając znaczki Czujesz Klimat? koncentrowaliśmy się na tym czy produkt ma certyfikat naturalności i opakowanie przyjazne środowisku. W 2022 roku postanowiliśmy pójść dalej. Oznakowaliśmy produkty wyróżniające się na tle pozostałych ze względu na:

• skład
• opakowanie
• proces produkcji

Po pierwsze skład czyli jakimi kryteriami kierowaliśmy się wybierając produkty przyjazne środowisku ze względu na skład?

Naszym zdaniem są to produkty:
- mające wysoki udział składników pochodzenia naturalnego
- z certyfikatami (np. ECO CERT, Natrue)
- bez mikroplastiku
- w bardzo wysokim stopniu biodegradowalne
- waterless czyli ograniczające zużycie wody np. szampony w kostce
- less waste, czyli nie generujące odpadów np.: kubeczki menstruacyjne, płatki kosmetyczne wielokrotnego użytku, wielorazowe pieluchy dla dzieci
- akcesoria kosmetyczne z materiałów naturalnych np. posiadające bambusowe trzonki szczoteczki do zębów, akcesoria z fusów po kawie, gąbki naturalne np. konjak, wyroby z włókna czy włosia naturalnego
- produkty wykonane w całości z tworzywa z recyklingu np. kosmetyczki lub ozdoby do włosów

Po drugie opakowania: czyli jakie opakowania są dobre dla środowiska?

Za przyjazne środowisku opakowania uznaliśmy:
- zawierające plastik z recyklingu lub szkło ze stłuczki
- wytworzone z makulatury
- z certyfikatem FSC
- wyprodukowane z tworzywa z biomasy np. z trzciny z cukrowej (często wyróżnione również certyfikatem I’m green)
- refille, czyli opakowania uzupełniające, przy których produkcji wykorzystuje się do 85-90 proc. mniej plastiku
- biodegradowalne
- ze zmniejszoną zawartością plastiku w porównaniu do standardowego opakowania

Po trzecie produkcja czyli jakie procesy produkcyjne uznaliśmy za zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju czyli bardziej przyjazne środowisku?

Doceniliśmy artykuły, których produkcja odbywa się:
- przy użyciu energii ze źródeł odnawialnych
- w zamkniętym obiegu wody lub ze znacząco mniejszym zużyciem wody
- w procesie pozwalającym na zmniejszoną emisję CO2
- przy pełnej kontroli produkowanych odpadów, które są w 100 proc. segregowane i nie trafiają na wysypiska

Na etykietach produktów wyróżnionych znaczkiem Czujesz Klimat? znajdziecie piktogramy (na www.rossmann.pl i aplikacji Rossmann PL), które podpowiedzą czym wyróżnił się dany produkt. Czasem będzie to jedna cecha, a niekiedy nawet trzy.

Konrad Kowalczyk, Agata Nowakowska, Paulina Zalewska

1200 675 pr kopia

kontakt dla mediów
Rzecznik Prasowy Rossmann SDP Sp. z o.o., +48 691 521 009
Agata Nowakowska

Agata_Nowakowska@rossmann.com.pl

informacje o firmie
kontakt dla mediów
Rzecznik Prasowy Rossmann SDP Sp. z o.o., +48 691 521 009
Agata Nowakowska

Agata_Nowakowska@rossmann.com.pl

informacje o firmie