handel ekonomia/biznes/finanse
Jak być odpowiedzialnym przedsiębiorcą? Tego dowiesz się z poradnika Grupy Eurocash
Najnowszy e-podręcznik „W Twoim odpowiedzialnym sklepie” przygotowany przez Grupę Eurocash to praktyczny poradnik dla przedsiębiorców prowadzących sklepy spożywcze, uwzględniający realne przykłady z działalności lokalnych sklepów współpracujących z Grupą. W przystępny i czytelny sposób podsumowuje kluczowe zagadnienia i wskazówki, które przydadzą się każdemu właścicielowi, chcącemu prowadzić swój sklep w sposób bardziej zrównoważony. Poradnik powstał we współpracy z ekspertami w zakresie zrównoważonego rozwoju, prawnikami i praktykami biznesu, a jego patronem edukacyjnym jest Akademia Umiejętności Eurocash.
Polski konsument to osoba coraz bardziej świadoma, podejmująca swoje decyzje zakupowe nie tylko na podstawie ceny czy jakości, ale także biorąca pod uwagę aspekty środowiskowe i społeczne. Już ponad połowa Polaków ma świadomość, że kupowanie produktów wytwarzanych w sposób zrównoważony jest elementem budowania ich wizerunku odpowiedzialnego konsumenta[1]. Blisko 70 proc. z nas czuje, że może coś zmienić w otaczającym świecie właśnie poprzez dokonywane wybory i podejmowane działania[2].
– Polacy poprzez swoje wybory zakupowe coraz częściej podkreślają, że zrównoważony rozwój ma dla nich duże znaczenie. Pokazują to, kupując produkty i usługi, które są wytwarzane odpowiedzialnie i które są sprzedawane przez odpowiedzialne społecznie podmioty. W Grupie Eurocash widzimy ten kierunek zmian, popieramy go i chcemy jak najlepiej na niego odpowiadać. Nie tylko stale poszerzamy zakres naszych społecznie odpowiedzialnych działań, co pokazują coroczne raporty naszej działalności pozafinansowej, ale także czujemy dużą odpowiedzialność za przedsiębiorców z nami współpracujących i wspieramy ich w prowadzeniu ich przedsiębiorstw w sposób zrównoważony. Tak, byśmy wszyscy mogli odpowiadać w pełni na potrzeby współczesnego klienta – zaznacza Paweł Surówka, Prezes Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash wspiera lokalnych przedsiębiorców w budowaniu solidnych biznesów, a także dostarcza im narzędzi i wiedzy, by rozwijali oni swoje przedsiębiorstwa w sposób odpowiedzialny. Jednym z efektów tych działań jest kolejna już publikacja w postaci praktycznego e-poradnika „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”, która w czytelny i przystępny sposób przybliża podstawowe zagadnienia, jakie trzeba wziąć pod uwagę przy rozwijaniu swojego biznesu w sposób zrównoważony. Dokument dotyka zarówno obszarów środowiskowych, jak i społecznych – przedsiębiorcy znajdą w nim cenne informacje dotyczące aktualnych trendów konsumenckich w branży spożywczej i kosmetycznej, zagadnienia prawne, a także rozdziały związane z byciem odpowiedzialnym pracodawcą, angażowaniem się w akcje charytatywne i zapobieganiem marnowaniu żywności.
– Świat się zmienia i w tym świecie zmienia się również konsument. Musimy więc nadążać za jego oczekiwaniami. Za nami okres, kiedy najważniejszy był produkt i cena, po nim: precyzyjne adresowanie konkretnych potrzeb klientów, związanych z ich stylem życia czy hobby. Obecnie Polacy zaczynają wchodzić na kolejny poziom – oczekiwań związanych z dobrem naszej planety i społeczeństwa. Teraz nowy konsument chce również czynić dobro – dla ludzi, dla planety, dla świata. Stąd oczekuje, że wybierane przez niego sklepy lub produkty również będą starały się ten świat naprawiać – mówi Katarzyna Zalewska, Account Manager, Sustainability Research Lead w firmie doradczo-badawczej Kantar Polska, która jest partnerem merytorycznym publikacji.
– Rozwijając przedsiębiorstwo warto pamiętać, że to ludzie są podstawą każdej organizacji, projektu czy społeczności. Jednoczą się w określonym celu, angażują swoje zasoby, kontakty oraz czas. Każdy daje coś od siebie, a to „coś” pomnożone przez grupę osób nabiera mocy sprawczej. Dlatego warto, by każdy lokalny przedsiębiorca widział, jak ogromny potencjał czynienia dobra drzemie w jego placówce, będącej zazwyczaj sercem okolicznej społeczności – tłumaczy Grzegorz Ludwin, Prezes Fundacji PRO NGO, partnera społecznego e-podręcznika.
W poradniku Grupa Eurocash dzieli się także CSR-owym doświadczeniem sieci handlowych skupionych wokół niej. Czytelnicy znajdą w poradniku inspiracje od sieci i jednostek biznesowych: Delikatesy Centrum, ABC, Groszek, Gama, Lewiatan, Euro Sklep, Frisco.pl, abc na kołach, Ambra, Kontigo oraz Duży Ben.
Akademia Umiejętności Eurocash objęła publikację patronatem edukacyjnym i wspiera ją cyklem webinarów dla przedsiębiorców współpracujących z Grupą.
[1] W Twoim odpowiedzialnym sklepie, Grupa Eurocash, 2022, str. 10.
[2] Ibidem, str. 11.
informacje o firmie
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
informacje o firmie
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.