praca zdrowie sprawy społeczne media/marketing/reklama ekonomia/biznes/finanse
Jak banki obsługują klientów w swoich placówkach? PKO Bank Polski z najlepszą obsługą.
W lipcu i sierpniu w ramach 1. w tym roku fali badania w 14 bankach sprawdziliśmy, jak wygląda obsługa nowego klienta zainteresowanego otwarciem konta osobistego. To już 6. roczna edycja projektu Instytucja Roku, w ramach którego w pierwszym kwartale 2021 r. wyłonimy zwycięzców w kategorii Najlepsza jakość obsługi klienta w placówce.
W ramach 6. edycji Instytucji Roku zostaną zrealizowane 3 fale badania i obejmą różne produkty dla klienta indywidualnego. Podczas każdego pomiaru (z przekazanej przez każdy bank listy 50 placówek lub w przypadku braku zgłoszenia wybrane losowo z dostępnej listy na stronie internetowej banku) eksperci dokonają wizyty i oceny w 10 wybranych placówkach. Uzyskany wynik z 10 audytów sumuje się i ma wpływ na wynik banku. O nagrodzie – przyznaniu tytułu Instytucji Roku zdecyduje średni wynik z trzech fal badania. Jeśli będzie on na poziomie min. 80%, wówczas bank otrzymuje tytuł Instytucji Roku.
Oprócz wyróżnienia dla banku, będą również przyznane indywidualne wyróżnienia za najlepszą obsługę w placówce. O tytuł ten „walczy” 700 placówek bankowych. Placówka, która osiągnie w danej fali wynik na poziomie min. 80% przechodzi do drugiego etapu, gdzie w ciągu roku zostanie poddana kolejnej weryfikacji i jeśli również osiągnie wynik minimum 80% zostanie wyróżniona indywidualnie tytułem Najlepsza Placówka Bankowa w Polsce. Lista placówek, które osiągnęły wynik powyżej 80% i przeszły do drugiego etapu znajduje się poniżej. Wynik drugiego pomiaru nie wpływa na wynik banku, decyduje on wyłącznie o tym, czy dana placówka otrzyma indywidualny tytuł Najlepsza Placówka Bankowa w Polsce.
Badanie przeprowadzono w tradycyjnej eksperckiej formule, oceniając 6 etapów: pierwsze wrażenie, płynność obsługi, powitanie, komfort obsługi, rozmowę z doradcą oraz zakończenie. Dodatkowo szczególną uwagę zwrócono na obsługę zgodnie z obowiązującymi zaleceniami w zakresie obsługi klientów podczas COVID-19.
Liderem w zakresie jakości obsługi tej edycji badania jest PKO Bank Polski. W pierwszej lidze z wynikiem powyżej 80% uplasowały się również: BNP Paribas Bank Polska, Santander Bank Polska , Getin Bank, Alior Bank, ING Bank Śląski oraz Bank Millennium. Do drugiego etapu z wynikiem powyżej 80% przeszły 74 placówki.
Poziom przygotowania do obsługi klienta bankowego w czasie epidemii jest wysoki, jednak patrząc na cały rynek do poprawy jest wiele kwestii związanych z bezpieczeństwem klientów podczas obsługi. Jedynie 60% klientów przyznało najwyższe oceny w kryterium dobrego przygotowania placówki do obsługi, a aż 18% klientów przyznało oceny negatywne. Lepiej oceniono poczucie bezpieczeństwa podczas obsługi – 69% klientów przyznało najwyższe oceny a najniższe 18%.
Podstawowym zabezpieczeniem każdego pracownika w placówce są maseczki lub przyłbice, obecne tylko w 78% wizyt. Zdecydowanie częściej widać było pracowników w maseczkach (67%) niż w przyłbicach. Przesłona w formie pleksi była popularna, ale wystąpiła rzadziej niż się spodziewaliśmy (80%). Gorzej zabezpieczone były osobne pokoje spotkań, gdzie pleksi występowało już tylko w 71% przypadków. Klienci zwracali uwagę także na niepożądane zachowania np. pracowników bez jakichkolwiek zabezpieczeń, zakładanie maseczek tylko do obsługi klienta, a zdejmowanie ich w trakcie poruszania się po placówce czy propozycję napoju (11%). Nie obyło się bez zauważenia podczas wizyt naszych ekspertów sytuacji problemowych – pojawiających się w placówkach klientów bez maseczki i odmowa obsługi. Tutaj szczególnie doceniano odpowiedzialne podejście personelu placówek za zdrowie własne i innych klientów.
Stosunkowo rzadko spotykaliśmy się z obsługą w rękawiczkach (tylko ¼ wizyt). Dla klientów kluczową kwestią poza standardową maseczką była dostępność płynu do dezynfekcji i korzystanie z niego podczas wizyty w banku. Płyn do dezynfekcji był dostępny w 91% placówek. Na stanowisku po stronie pracownika widać go było w 61% wizyt, natomiast dostępność dla klienta przy stanowisku obsługi wystąpiła już tylko w 45% kontaktów. Elementem, na który klienci zwracali szczególną uwagę poza dostępnością był fakt korzystania z płynu podczas kontaktu z klientem. Biurko przed obsługą zdezynfekowano tylko w ¼ wizyt. Pracownicy dezynfekowali ręce przed obsługą w 29% rozmów, natomiast klienci byli poproszeni o dezynfekcję rąk jedynie w 18% kontaktów.
Zmianie uległ sposób obsługi klienta i prezentacji oferty. Zdecydowanie rzadziej korzysta się z materiałów innych niż ulotki (tablety, telefony komórkowe, ekrany) – takich urządzeń użyto w niewiele ponad 20% rozmów. Klienci zwracali uwagę na dezynfekcję tych urządzeń, którą można było spotkać jedynie w 40% przypadków. Wciąż popularna jest praca na papierowych materiałach marketingowych. Niestety w dalszym ciągu w 52% placówek materiały były dostępne dla każdego klienta, na ogólnodostępnych standach.
Wrażenie z obsługi było niższe niż w okresie przed pandemią. O ile w większości banków standardy obsługi zostały utrzymane, o tyle po części są one nieadekwatne do dzisiejszych czasów, a dodatkowo przed pracownikami pojawiły się nowe wyzwania związane ze sposobem obsługi klienta.
Nie zmieniła się kwestia oczekiwania na obsługę. Oczekiwaliśmy sprawniejszej obsługi wynikającej z migracji klientów do zdalnych kanałów kontaktu, a tymczasem w dalszym ciągu w połowie przypadków należało oczekiwać na obsługę. Pozytywnie oceniono formę oczekiwania – w 94% udało się oczekiwać wewnątrz placówki. W podobnym odsetku wizyt zapewniono miejsca siedzące do oczekiwania, tylko sporadycznie oczekiwano na stojąco. W tych elementach nie widać istotnych zmian względem obsługi przed pandemią. Klienci zwracali za to uwagę na pośpiech pracowników i pobieżne potraktowanie sprawy klienta. Czas, jakim dysponuje klient na rozmowę ustalano rzadziej niż w okresie przed pandemią, ale spadek wynosi tylko 10 p.p. Z kolei w ocenie poczucia, że doradca poświęcił klientowi tyle czasu ile trzeba widoczne były spore spadki w subiektywnej ocenie klientów (aż 16% wizyt oceniono w tym zakresie negatywnie).
Zainteresowanie potrzebami klienta pozostało na podobnym poziomie, choć bardziej widoczna jest obserwowana od dawna zmiana podejścia – w tej edycji wyraźnie zaznaczony etap pytań na początku spotkania wystąpił tylko w nieco więcej niż połowie wizyt. Do prawie 1/3 urósł odsetek rozmów, w których oczekiwania klienta ustalane są w naturalny sposób podczas całego spotkania. Normą było korzystanie z materiałów na tym etapie rozmowy (61%), w 16% wizyt doradcy prosili klienta o zaznaczanie na materiale, co rodzi problemy ze sterylnością kartek i długopisów a także z przekazywaniem sobie karty pod pleksi. Skuteczność etapu diagnozy oczekiwań pozostała na podobnym poziomie. Doradcy biegle rozpoznają podstawowe oczekiwania, natomiast problematyczne jest wyjście poza niezbędne minimum informacji i pełna diagnoza sprawy klienta.
Prezentacja oferty rachunku nie różniła się istotnie, jeśli chodzi o podstawowe informacje związane z ROR. Zmianę zaobserwowaliśmy w produktach dodatkowych. Niskooprocentowane oferty depozytowe, choć nadal obecne w rozmowach, ustąpiły miejsca produktom kredytowym. Pozytywnie zaskoczyła nas często pojawiąjąca się oferta limitu w rachunku (63%, to o 20 p.p. więcej niż w 2019) i karty kredytowej (57%, również o kilkanaście p.p. więcej niż w 2019).
Aplikacje mobilne w ujęciu użytecznego przedstawienia jej klientowi zostały ocenione tak samo jak w 2019 roku. Pokazuje to, że w dalszym ciągu na rynku nie ma ani dobrego pomysłu ani dobrej wiedzy doradców w zakresie wyeksponowania tego, co najbardziej użyteczne dla klienta w aplikacji każdego banku. Pandemia znacznie ograniczyła możliwość prezentowania aplikacji w wersji demo na urządzeniu, jednak jak pokazują wyniki to nie narzędzie do prezentacji jest kluczem do sukcesu.
Pozytywnie zaskoczyła nas postawa sprzedażowa, którą oceniono na dokładnie takim samym poziomie jak w 2019 roku. Wynik 85% wizyt, w których po rozmowie proponowano sprzedaż pokazuje duże pole do poprawy, biorąc jednak pod uwagę okres pandemii, zachowanie ubiegłorocznego poziomu zaangażowania pracowników powoduje utrzymanie się orientacji na sprzedaż.
Uwaga! W ramach lig banki wymieniono w kolejności alfabetycznej. O przyznaniu tytułu Instytucji Roku nie decyduje pozycja lecz średni wynik z 3 fal badania na poziomie min. 80%.
Nazwa Banku |
Placówka z wynikiem powyżej 80% |
Alior Bank |
Czeladź, ul. Szpitalna 9 |
Alior Bank |
Luboń, UL. ŻABIKOWSKA 56A |
Alior Bank |
Białystok, ul. Wiejska 47 |
Alior Bank |
Tychy, ul. Niepodległości 188 |
Alior Bank |
Kraków, ul. Masarska 9 |
Alior Bank |
Włocławek, UL. KALISKA 100A |
Alior Bank |
Tarnów, UL. KRAKOWSKA 53 |
Alior Bank |
Olsztyn, ul. Linki 3/4 |
Bank Millennium |
Sosnowiec, Targowa 13 |
Bank Millennium |
Bydgoszcz, Rataja 11 |
Bank Millennium |
Lublin, Krakowskie Przedmieście 13 |
Bank Millennium |
Kraków, Miodowa 2 |
Bank Millennium |
Włocławek, Pl. Wolności 8 |
Bank Millennium |
Wrocław, Żmigrodzka 9 |
Bank Ochrony Środowiska |
Poznań, ul. Dąbrowskiego 79A |
Bank Ochrony Środowiska |
Łomża, ul. Sienkiewicza 10 |
Bank Pekao S.A. |
Łódź, H. Sienkiewicza 85/87 |
Bank Pekao S.A. |
Poznań, Stary Rynek 97/98 |
Bank Pekao S.A. |
Limanowa, Jana Pawła II 19 |
Bank Pekao S.A. |
Kraków, Pokoju 1 |
Bank Pekao S.A. |
Skawina, Korabnicka 5a |
Bank Pocztowy |
Olsztyn, ul. Mikołaja Kopernika 44 |
BNP Paribas Bank Polska |
Poznań, ul. Św. Marcin 71 |
BNP Paribas Bank Polska |
Włocławek, ul. Kaliska 94 |
BNP Paribas Bank Polska |
Wrocław, ul. Świeradowska 51/57 |
BNP Paribas Bank Polska |
Bielsko-Biała, ul. Cechowa 22 |
BNP Paribas Bank Polska |
Strzelce Opolskie, ul. Rynek 5 |
BNP Paribas Bank Polska |
Bystrzyca Kłodzka, ul. Wojska Polskiego 20 |
BNP Paribas Bank Polska |
Bydgoszcz, ul. Fordońska 74 |
BNP Paribas Bank Polska |
Mielec, ul. Obrońców Pokoju 3 |
Credit Agricole |
Limanowa, Rynek 9 |
Credit Agricole |
Strzelce Opolskie, Rynek 10 |
Getin Bank |
Sosnowiec, ul. Modrzejowska 14 |
Getin Bank |
Kraków, Al. Powstania Warszawskiego 12 |
Getin Bank |
Lublin, Okrzei 2 |
Getin Bank |
Kraków, Os. Centrum D2 |
Getin Bank |
Tychy, al.. Piłsudskiego 12 |
Getin Bank |
Kraków, ul. Kalwaryjska 27 |
Getin Bank |
Włocławek, ul. 3-go Maja 38 |
Getin Bank |
Opole, ul. Ozimska 2 lok nr 1A |
ING Bank Śląski |
Katowice, Chorzowska 107 |
ING Bank Śląski |
Strzelce Opolskie, Ligonia 2 |
ING Bank Śląski |
Mińsk Mazowiecki, Warszawska 88 |
ING Bank Śląski |
Tychy, al.. Niepodległości 106 |
ING Bank Śląski |
Piekary Śląskie, ul. Bytomska 77 |
ING Bank Śląski |
Poznań, ul. Półwiejska 2D |
ING Bank Śląski |
Puławy, Centralna 10 |
mBank |
Sosnowiec, Kościelna 16 |
mBank |
Lublin, ul. Spokojna 2 |
mBank |
Poznań, Matyi 2 |
mBank |
Włocławek, ul. Kościuszki 8 |
mBank |
Kłodzko, Grottgera 8 |
Nest Bank |
Chorzów, Wolności 35 |
Nest Bank |
Piekary Śląskie, Bytomska 72 |
Nest Bank |
Poznań, ul. Głogowska 70 |
PKO Bank Polski |
Gdańsk, al. Rzeczypospolitej 33 |
PKO Bank Polski |
Rzeszów, ul. Obr. Poczty Gdańskiej 12 |
PKO Bank Polski |
Wrocław, ul. Zwycięska 9-23 |
PKO Bank Polski |
Wejherowo, ul. Sobieskiego 227 |
PKO Bank Polski |
Siedlce, ul. Piłsudskiego 74 |
PKO Bank Polski |
Ruciane-Nida, ul. Gałczyńskiego 14 |
PKO Bank Polski |
Radzionków, ul. Szymały 5a |
PKO Bank Polski |
Poniatowa, ul. Brzozowa 3 |
PKO Bank Polski |
Włocławek, ul. S.Okrzei 64 |
PKO Bank Polski |
Swarzędz, os. H. Cegielskiego 32 |
Plus Bank |
Poznań, ul. Św. Marcin 35 |
Santander Bank Polska |
Chorzów, ul. Wolności 24 |
Santander Bank Polska |
Łódź, al. Piłsudskiego 3 |
Santander Bank Polska |
Białystok, ul. Mickiewicza 50 |
Santander Bank Polska |
Poznań, Plac Wolności 15 |
Santander Bank Polska |
Kraków, ul. Halszki 1a |
Santander Bank Polska |
Warszawa, ul. Światowida 17 |
Santander Bank Polska |
Opole, ul. Ozimska 6 |
Santander Bank Polska |
Tychy, ul. Bałuckiego 4 |
kontakt dla mediów
Marcin Łukaszewski
marcin.lukaszewski@mojebankowanie.pl
tel: +48 604 242 592
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Marcin Łukaszewski
marcin.lukaszewski@mojebankowanie.pl
tel: +48 604 242 592