handel ekonomia/biznes/finanse

Frisco.pl umacnia pozycję lidera rynku e-grocery w Warszawie: podsumowanie 2019 roku

02.07.2020 | FRISCO.PL
  • 2019 rok stanowił kontynuację działań Spółki skupionych wokół znaczących inwestycji w infrastrukturę oraz technologię, zmierzających do umocnienia pozycji w segmencie e-grocery na rynku warszawskim.
  • W roku 2019 Spółka odnotowała przychody w wysokości 120,1 mln zł, w tym przychody ze sprzedaży sklepowej na poziomie 114,2 mln zł oraz przychody ze świadczonych usług marketingowych na rzecz dostawców towarowych w wysokości 5,9 mln zł.
  • Nastąpił znaczący wzrost obrotu wynikający ze wzrostu zamówień klientów, w tym +18% wzrost bazy klientów aktywnych włączając w to klientów B2B.
  • Zakończona została także realizacja kluczowej inwestycji w nową, zautomatyzowaną infrastrukturę magazynową zlokalizowaną w Klaudynie, do której w maju 2019 roku przeniesiona została działalność operacyjna Spółki

 

2019 rok był okresem wielu znaczących inwestycji, zarówno w infrastrukturę nowego centrum logistycznego, jak i nowoczesne rozwiązania technologiczne z obszaru digital, m.in. nową aplikację mobilną Frisco, nowy UX sklepu internetowego Frisco.pl oraz innowacyjne rozwiązania technologiczne Voice i IoT. Zrealizowane w ubiegłym roku nowe inwestycje i wdrożenia zapewnią klientom lepsze doświadczenia i poprawiają ich konwersję zakupową.

Strata ze sprzedaży na poziomie 38%, w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku, wynika przede wszystkim z inwestycji ukierunkowanych na dalszy rozwój Spółki. Negatywny wpływ na wyniki finansowe miała także wyższa amortyzacja w związku z oddaniem do użytkowania nowego centrum logistycznego oraz konieczność utrzymywania w okresie przejściowym 2 magazynów, jak również zużycie materiałów i energii oraz usługi obce. Jednocześnie, zwiększona została zyskowność, na co wpływ miała poprawa procesów obsługi klienta, udoskonalenie programu lojalnościowego dla klientów, wprowadzenie aplikacji mobilnej, wzmocnienie aktywnych promocji rozszerzania współpracy bezpośredniej z dostawcami, z naciskiem na intensywne negocjacje cenowe oraz usprawniania procesów kontrolnych w obszarze marż. 

Na koniec roku obrotowego Spółka wykazała rzeczowy majątek trwały w wysokości 33,3 mln zł vs. 3,88 mln zł w 2018 roku. Składają się na niego wartości niematerialne i prawne w wysokości 4,52 mln zł –  główne wzrosty wynikają z trwających przez cały 2019 rok prac związanych z planowanym wdrożeniem nowego systemu ERP/WMS (przyjęcie do użytkowania w styczniu 2020 roku) oraz rzeczowe aktywa trwałe w wysokości 28,45 mln zł (znaczący wzrost w związku z oddaniem do użytkowania nowej inwestycji w centrum logistyczne).

Na koniec roku obrotowego Spółka wykazała także majątek obrotowy w wysokości 13,1 mln zł, na który składają się przede wszystkim: zapasy w wysokości 3,22 mln zł, należności krótkoterminowe w wysokości 8,25 mln, inwestycje krótkoterminowe w wysokości 842,9 tys. zł oraz krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe w wysokości 782,6 tys. zł.

W 2019 roku Spółka wykazała ujemne kapitały własne w wysokości 16,8 mln zł, wynikające przede wszystkim z realizowanych inwestycji oraz dążenia do osiągnięcia efektu skali. Zobowiązania długoterminowe na koniec roku obrotowego wyniosły 22,0 mln zł i w większości dotyczą one zobowiązań wynikających z umów leasingu zwrotnego w zakresie automatyki oraz wyposażenia nowego centrum logistycznego.

W celu zapewnienia kontynuacji prowadzonej działalności, planowane są dalsze dofinansowania Spółki przez jej właścicieli, głównie w oparciu o udzielane pożyczki, z których pierwsza po dacie bilansowej została przyznana w lutym 2020 roku, w wysokości 2 mln zł przez Eurocash S.A. Ponadto, właściciele podpisali list wsparcia zapewniający pomoc w razie konieczności dofinansowania Spółki w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Plany na przyszłość

Model biznesowy Spółki znakomicie wpisuje się w rosnące wymagania rynku w zakresie dostaw do domu produktów spożywczych oraz produktów pierwszej potrzeby. Wzorem rynków lepiej rozwiniętych możemy obserwować zmianę zachowań zakupowych klientów, których Frisco.pl będzie bezpośrednim beneficjentem. Dodatkowo, dzięki nowo uruchomionej infrastrukturze w postaci zautomatyzowanego centrum logistycznego, Frisco.pl będzie w stanie znacząco zwiększyć ilość dostaw dziennych i sprostać rosnącemu popytowi. Plany na kolejne lata zakładają dalszy dynamiczny wzrost do poziomu zapewniającego osiągnięcie rentowności działalności w całej Grupie w najbliższej przyszłości. 

Zgodnie z przyjętymi założeniami, wzrost przychodów będzie opierać się przede wszystkim na: rozszerzaniu bazy klienckiej – znaczące wzrosty zarówno w segmencie B2C, jak i B2B (rozwój dedykowanych ofert) i intensywnych działaniach marketingowych; ciągłemu poprawianiu oferty asortymentowej oraz cenowej; adopcją modelu e-groceries i home delivery wśród klientów; współpracy w kampaniach marketingowych ze znaczącymi partnerami; pozyskiwaniu kolejnych partnerów biznesowych; poprawie marży handlowej; rozwoju narzędzi i systemów informatycznych w celu zwiększenia sprawności pracy, efektywności komunikacji z dostawcami i lepszej kontroli wykonywanych dostaw; działaniach wzmacniających wydajność i efektywność nowego centrum logistycznego.

informacje o firmie

Frisco.pl to działający od 13 lat największy supermarket internetowy w Polsce, będący nowoczesną i wygodną alternatywną dla dużych zakupów spożywczych w sklepach stacjonarnych. Oferuje szeroki asortyment produktów oraz ceny na poziomie hipermarketów. Dzięki temu zapewnia możliwość zaoszczędzenia czasu oraz zrobienia w jednym miejscu kompleksowych zakupów z dostawą, bez wychodzenia z domu. Frisco.pl posiada własne zaplecze magazynowe z zaawansowanym systemem obsługi zamówień. By zapewnić najwyższą jakość produktów świeżych, są one porcjowane i pakowane bezpośrednio u dostawców pod indywidualne zapotrzebowanie. Zamówienia są następnie dostarczane pod wskazany adres od poniedziałku do niedzieli w określonej przez klienta godzinie.

załączniki

informacje o firmie

Frisco.pl to działający od 13 lat największy supermarket internetowy w Polsce, będący nowoczesną i wygodną alternatywną dla dużych zakupów spożywczych w sklepach stacjonarnych. Oferuje szeroki asortyment produktów oraz ceny na poziomie hipermarketów. Dzięki temu zapewnia możliwość zaoszczędzenia czasu oraz zrobienia w jednym miejscu kompleksowych zakupów z dostawą, bez wychodzenia z domu. Frisco.pl posiada własne zaplecze magazynowe z zaawansowanym systemem obsługi zamówień. By zapewnić najwyższą jakość produktów świeżych, są one porcjowane i pakowane bezpośrednio u dostawców pod indywidualne zapotrzebowanie. Zamówienia są następnie dostarczane pod wskazany adres od poniedziałku do niedzieli w określonej przez klienta godzinie.