sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Maleją obawy polskich konsumentów o zdolność do regulowania swoich zobowiązań finansowych
Warszawa, 2 lipca 2020 r. – Na początku pandemii niepokój konsumentów dotyczący prognoz stanu ich finansów osobistych był, obok zdrowia, najczęściej formułowaną obawą. Obecnie, odsetek respondentów lękających się o swoją zdolność do regulowania zobowiązań finansowych i deklarujących chęć ubiegania się w przyszłości o odroczenie terminu spłat istotnie zmalał.
Wyniki piątej fali badania „GfK Corona Mood: dynamika zachowań konsumenckich na rynkach FMCG, dóbr trwałych i usług finansowych”
W pierwszej fali badania Corona Mood, z marca, odsetek osób przekonanych o konieczności przyszłej renegocjacji harmonogramów spłat rat kredytów wyniósł 40 proc. (na pewno tak – 12 proc., raczej tak – 28 proc.). W obecnej, piątej fali odsetek respondentów żywiących takie przekonanie spadł do 29 proc. (8 proc. na pewno tak; 21 proc. raczej tak).
Wraz ze spadkiem odsetka osób chcących w przyszłości ubiegać się o odroczenie terminu spłat swoich zobowiązań finansowych, rośnie odsetek respondentów przekonanych, że z takiego odroczenia nie będzie zmuszone skorzystać. Według deklaracji zebranych w pierwszej fali badania Corona Mood, na początku pandemii, przekonanie takie żywiło 60 proc. respondentów (16 proc. na pewno nie; 44 proc. raczej nie). Obecnie, w piątej fali badania, odnotowano wzrost tego odsetka do 71 proc. (22 proc. na pewno nie; 49 proc. raczej nie).
W badaniu o opinie pytani byli respondenci, którzy zadeklarowali posiadanie jednego z wymienionych produktów kredytowych: pożyczki gotówkowej w banku, pożyczki gotówkowej w firmie pożyczkowej/pozabankowej, kredytu hipotecznego, kredytu ratalnego (zakupy na raty), kredytu inwestycyjnego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, kredytu obrotowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, leasingu.
– Ochrona zasobów finansowych gospodarstwa domowego jest jednym z elementów indywidualnych strategii konsumentów wdrażanych w kryzysowych czasach. I nie inaczej było w momencie wybuchu obecnej pandemii. Pierwsze decyzje konsumentów polegały na masowych wypłatach gotówki z bankomatów oraz likwidowaniu lokat złotowych i walutowych trzymanych w bankach. Niepewność sytuacji objawiła się także na poziomie indywidualnych ocen przyszłej kondycji finansowej gospodarstw domowych. Negatywne prognozy czynione przez konsumentów w sytuacji ogólnej niepewności bardziej opierały się na emocjach, niż racjonalnej ocenie sytuacji (czemu, notabene, trudno się dziwić). Obecnie, kiedy emocje zaczęły opadać, do banków zaczęły powracać lokaty (może tylko nie w takim samym szybkim tempie, jak z nich uciekały), a konsumenci zaczęli formułować swoje oceny bardziej na podstawie twardych przesłanek i faktów, niż pierwotnych emocji. I to przeszacowanie potencjalnego ryzyka obserwujemy zarówno na poziomie ocen zdolności gospodarstw domowych do regulowania swoich bieżących zobowiązań finansowych, jak i np. w odczytach Barometru Nastrojów Konsumenckich GfK, którego notowania są obecnie w fazie kalibracji po gwałtownym kwietniowym spadku – komentuje Katarzyna Żakowska, Client Business Partner w GfK.
O badaniu
Badanie GfK Corona Mood – przedmiotem trackingu są informacje o postawach, decyzjach i zachowaniach zakupowych na rynkach FMCG, dóbr trwałych i usług, w tym usług i produktów bankowych w trakcie pandemii. Piątą falę badania zrealizowano w dniach 5-8 czerwca metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na losowo-kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=500 osób. Struktura respondentów została dobrana i zrealizowana z zachowaniem rozkładu parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającym rozkład tych cech w populacji generalnej. Cechy kontrolowane w badaniu: wykształcenie, płeć x wiek, wykształcenie, województwo, klasa wielkości miejscowości.
informacje o firmie
GfK
GfK – extracting the signals from the noise
W świecie danych – ich nadmiarowości, nadużywania i zakłóceń – klucz do sukcesu znajduje się w umiejętności odnajdywania w otaczającym szumie istotnie wartościowych sygnałów.
GfK ze swoim ponad 85-letnim doświadczeniem w skutecznym łączeniu danych z wiedzą naukową jest zaufanym doradcą w podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych. Dbałość o szczegóły, zaawansowane wdrożenia oparte na rozszerzonej inteligencji, pozwalają nam dostarczać rozwiązania analityczne na najwyższym poziomie. Zapewniamy nie tylko dane opisowe, ale także praktyczne rekomendacje. Dostępne dosłownie na wyciągnięcie ręki. Dzięki nim bez obaw podejmiesz wszelkie decyzje biznesowe – zwiększające sprzedaż, efektywność organizacji lub działań marketingowych. Dlatego naszym globalnym hasłem i obietnicą jest Growth from Knowledge. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę www.gfk.com lub śledź GfK na Twitterze www.twitter.com/GfK
informacje o firmie
GfK
GfK – extracting the signals from the noise
W świecie danych – ich nadmiarowości, nadużywania i zakłóceń – klucz do sukcesu znajduje się w umiejętności odnajdywania w otaczającym szumie istotnie wartościowych sygnałów.
GfK ze swoim ponad 85-letnim doświadczeniem w skutecznym łączeniu danych z wiedzą naukową jest zaufanym doradcą w podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych. Dbałość o szczegóły, zaawansowane wdrożenia oparte na rozszerzonej inteligencji, pozwalają nam dostarczać rozwiązania analityczne na najwyższym poziomie. Zapewniamy nie tylko dane opisowe, ale także praktyczne rekomendacje. Dostępne dosłownie na wyciągnięcie ręki. Dzięki nim bez obaw podejmiesz wszelkie decyzje biznesowe – zwiększające sprzedaż, efektywność organizacji lub działań marketingowych. Dlatego naszym globalnym hasłem i obietnicą jest Growth from Knowledge. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę www.gfk.com lub śledź GfK na Twitterze www.twitter.com/GfK