handel technologie towary konsumpcyjne
W 2020 stabilizacja na światowym rynku smartfonów. W Polsce nadal króluje niższa półka cenowa
Warszawa, 2 marca 2020 r. – W bieżącym roku smartfony ponownie pochłoną niemal połowę globalnego budżetu konsumentów przeznaczonego na zakupy produktów z kategorii TCG (technical consumer goods) i wygenerują obroty w wysokości 444 mld EUR. Popyt na smartfony pozostanie stabilny, po nieznacznym spadku o 2 proc. w ujęciu ilościowym w roku ubiegłym. GfK szacuje, iż w 2020 roku na całym świecie sprzedanych zostanie ponad 1,37 mld smartfonów. Jedynym czynnikiem ryzyka, który może spowodować spowolnienie popytu i konieczność korekty powyższych estymacji, jest wpływ koronawirusa na światowe łańcuchy dostaw i zdolności produkcyjne firm.
„Wywieranie wrażenia na konsumentach za pomocą przełomowych innowacji było w ostatnich latach wyzwaniem, zwłaszcza na rynku smartfonów” – mówi Pavlin Lazarov, ekspert GfK w segmencie telekomunikacji. „Poziom interakcji z tym prawdopodobnie najbardziej osobistym z urządzeń istotnie wzrósł, a wraz z nim wzrosły oczekiwania związane z parametrami sprzętu i jego możliwościami. Można powiedzieć, że opcje premium i wysoka wydajność stały się obecnie standardem. Konsumenci czekają jednak z niecierpliwością na wejście na rynek nowych (flagowych) modeli, mając w pamięci, że cztery z pięciu smartfonów sprzedanych w roku 2019 miały premierę w tym samym roku. Jednocześnie budzenie emocji klientów dzięki odpowiedniemu stosunkowi jakości do ceny może stanowić skuteczną strategię”.
Funkcjonalności – użyteczność – doświadczenia
Innowacje definiowały rynek smartfonów na przestrzeni lat, a udoskonalenia w tym obszarze są łatwo dostrzegalne. Zgodnie z zasadą „im więcej, tym lepiej”, smartfony oferują wciąż nowe i coraz większe możliwości. Udział w rynku smartfonów aparatów z co najmniej sześciocalowym wyświetlaczem wzrósł z 24 proc. w 2018 roku do 70 proc. w 2019 w ujęciu ilościowym. Jednocześnie wyniki badań konsumenckich wskazują, że mimo dostępności usług przechowywania danych w chmurze, konsumenci podczas wyboru smartfonu nadal zwracają uwagę przede wszystkim na pamięć wewnętrzną. To dlatego 37 proc. smartfonów sprzedanych w ubiegłym roku posiadało 128GB lub więcej pamięci wewnętrznej.
Połowa konsumentów wskazuje także na pojemność baterii, jako na jedną z najistotniejszych cech podczas zakupu nowego smartfonu. W efekcie 38 proc. smartfonów sprzedanych w roku 2019 miało baterie o pojemności co najmniej 4000 mAh.
Wydajność i pojemność baterii mają również podstawowe znaczenie dla 44 proc. konsumentów, którzy korzystają ze smartfonów do grania. Zatem korzyści związane z poszczególnymi cechami powinny przekładać się na bogate doświadczenia – oczekiwane i doceniane przez konsumentów korzystających ze smartfonów.
Status quo sieci 5G w roku 2019
Jednym z głównych obszarów postępu technologicznego, ściśle powiązanym z wydajnością i doświadczeniami, jest technologia 5G. W roku 2019 ponad dziesięć marek miało już w swojej ofercie smartfony 5G. Upowszechnianie się tej technologii zależy w znacznym stopniu od infrastruktury telekomunikacyjnej poszczególnych krajów. W Korei Południowej jedna trzecia wszystkich smartfonów sprzedanych w Q4 2019 umożliwiało korzystanie z 5G, z kolei w Wielkiej Brytanii i Australii odsetek ten wynosił tylko około 2 proc. Największy rynek smartfonów, Chiny, szybko nadrabia zaległości. Modele 5G stanowiły już 8 proc. produktów sprzedanych w grudniu 2019 roku.
Wygoda i prostota jako dalsze czynniki wzrostu
Konsumenci nieustannie szukają sposobów na poprawę swojego komfortu i samopoczucia oraz uproszczenie codziennych interakcji. Trendy te są silnie odzwierciedlone w segmencie urządzeń noszonych, który zanotował solidny wzrost w ujęciu ilościowym, o 28 proc. w roku 2019. Wzrost w ujęciu wartościowym był jeszcze wyższy i osiągnął ponad 40 proc. i był napędzany wysokim popytem na smartwatche i inne urządzenia z kategorii wrist sport computers. Konsumenci coraz bardziej dbają o zdrowie, zatem wprowadzane funkcjonalności takie jak pomiar ciśnienia i poziomu tlenu we krwi zyskują coraz większą popularność.
Dostęp do przenośnej rozrywki i możliwość słuchania ulubionej muzyki od dawna stanowią elementy interakcji konsumentów z ich urządzeniami mobilnymi. Jednym z najbardziej rozwojowych obszarów w tym zakresie są słuchawki douszne true wireless, które zanotowały trzycyfrowy wzrost sprzedaży w 2019 roku. Stanowiły one niemal połowę wszystkich słuchawek sprzedanych w ciągu ubiegłego roku, zatem ich udział w rynku podwoił się od roku 2018. Rynek ten przyciągnął wielu nowych graczy, ponad 30 marek odpowiada za 80 proc. wszystkich egzemplarzy sprzedanych w 2019 roku na całym świecie.
Polska – możliwy scenariusz „więcej za mniej”
W Polsce, w porównaniu z krajami Europy zachodniej, nadal większą popularnością cieszą się produkty z niższych półek cenowych. Nie oznacza to jednak, że polscy konsumenci wybierają smartfony o słabej specyfikacji. W lokalnej perspektywie obserwowane są te same trendy, co w perspektywie globalnej. Telefony z dużymi ekranami stanowią już prawie 60% sprzedaży, podczas gdy rok temu było to jedynie 11%. Udział urządzeń z pojemną baterią (nie mniejszą niż 4000 mAh) wzrósł trzykrotnie (do 28%), zaś tych z dużą pamięcią wewnętrzną (nie mniejszą niż 128 GB) aż siedmiokrotnie (do 21%).
Powyższe wzrosty miały miejsce przy jednoczesnych wyraźnych spadkach cen w każdym segmencie. Dla przykładu przeciętna cena smartfonów o ekranach nie mniejszych niż 6” spadła w ciągu roku o 30%. Analogiczne spadki cen widoczne były w segmencie urządzeń z dużą pamięcią. Widać więc wyraźnie, iż stosunek jakości do ceny jest coraz wyższy. Przyczyniła się do tego ekspansja chińskich marek, które ogółem odpowiadają już za połowę sprzedaży smartfonów w Polsce w 2019 roku.
Jednak smartfon polskim konsumentom już nie wystarcza. Współczesny polski konsument technologii coraz chętniej tworzy cały ekosystem urządzeń, w którym telefon stanowi jednostkę centralną. Trend ten najlepiej ilustruje dynamiczny wzrost sprzedaży urządzeń noszonych (ponad dwukrotny wzrost względem poprzedniego roku), czy słuchawek. W tym drugim segmencie szczególnie szybko zyskują na popularności urządzenia true wireless, których sprzedaż wzrosła pięciokrotnie, z czego jedna trzecia tego wyniku została zrealizowana w grudniu ub.r.
Maciej Piekarski, Client Business Partner i analityk GfK komentuje: „Spojrzenie na cały rynek technologii mobilnych w wieloletniej perspektywie napawa optymizmem. Obserwujemy ciągłe wzrosty wartości sprzedaży (w zeszłym roku o kolejne 5%). Jednak widoczne są również pewne ryzyka dalszego wzrostu. Przede wszystkim widoczne są spadki sprzedaży na rynku smartfonów. Sytuację w ujęciu wartości sprzedaży ratowało przesuwanie się popytu na wyższe półki cenowe. Jednak obserwowana erozja cenowa może doprowadzić do sytuacji, że w 2020 roku wzrosty mogą przejść do historii. I choć sprzedaż akcesoriów dynamicznie rośnie, to jednak ich wkład w całość rynku to niespełna 20%. Zatem realizacja scenariusza „więcej za mniej” jest bardzo prawdopodobna”.
O badaniu
Prezentowane w powyższym komunikacie analizy są oparte na wybranych metodach badawczych:
- na danych z Panelu Punktów Sprzedaży Detalicznej GfK (PoS Tracking) regularnie gromadzącego informacje na temat sprzedaży produktów z takich segmentów jak: elektronika użytkowa, fotografia, telekomunikacja, IT, wyposażenie biurowe oraz duże i małe sprzęty gospodarstwa domowego,
- na danych z klasycznych badań konsumenckich.
Sprzedaż jest wyliczana po stałym kursie wymiany euro.
informacje o firmie
GfK
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.
Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.
Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group
informacje o firmie
GfK
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.
Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.
Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group