handel

Trendy na polskim rynku opon

11.12.2019 | GfK Polonia

Warszawa, 11 grudnia 2019 r. – W okresie od stycznia do października 2019 sprzedaż opon do samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 3,5t wzrosła o 4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Na polskim rynku obserwowany jest także znaczący wzrost sprzedaży opon wielosezonowych. Sukcesywnie rośnie popyt na te opony, a udział w sprzedaży całkowitej przekroczył już 10 proc. Trend ten wpisuje się w długoterminową tendencję obserwowaną od kilku lat także w Europie. Istotnym czynnikiem mającym na to wpływ są z pewnością krótkotrwałe okresy o bardzo niskich temperaturach i z opadami śniegu. Rejestrowany wzrost udziału opon wielosezonowych w sprzedaży odbył się kosztem opon zimowych, przy jednoczesnym zachowaniu udziału opon letnich.
Równocześnie nadal zauważalna jest rosnącą sprzedaż opon o większych średnicach. Trend ten determinowany jest z zarówno przez producentów samochodów, jak i konsumentów. Pierwsi systematycznie w nowych modelach wprowadzanych na rynek zwiększają średnice obręczy kół, drudzy podążając za tym trendem, kreują jednocześnie modę na samochody typu 4x4/SUV.

Ogólnie rzecz biorąc, pomimo malejących udziałów, w dalszym ciągu dominującymi rozmiarami opon są te o rozmiarach 205/55 R16 oraz 195/65 R15. Natomiast udział w rynku dziesięciu najlepiej sprzedających się rozmiarów opon zmniejszył się z 55 do 50 proc., co wskazuje na strategię producentów opon zmierzającą do większej dywersyfikacji oferty.
Struktura rynku opon ze względu na typ pojazdu uległa tylko niewielkiej zmianie. Obserwowany jest stały wzrost popytu na opony do samochodów dostawczych oraz 4x4/SUV. Opony do samochodów osobowych, pomimo niewielkiego spadku udziału w sprzedaży całkowitej, nadal stanowią przeważającą część, z udziałem wynoszącym ponad 85 proc.

Po raz kolejny odnotowano wzrost sprzedaży opon klasy premium.
Jarosław Rak, Senior Consultant Market Insights w GfK, komentuje: „Powyższe informacje sugerują, iż stale rośnie świadomość kierowców odnośnie wpływu jakości opon na zachowanie pojazdu na drodze. Prognozujemy, że w 2020 roku przedstawione powyżej trendy w dalszym ciągu będą się utrzymywać”.

O badaniu
Powyższe analizy dotyczące rynku opon powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego od 6 lat badania panelowego sklepów detalicznych, usytuowanych w całej Polsce, zarówno tradycyjnych jak i internetowych. Na podstawie raportowanych danych, instytut GfK opracowuje analizy zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.

kontakt dla mediów
Maciej Siejewicz
Marketing & Communications Manager, GfK Polonia
Maciej Siejewicz

maciej.siejewicz@gfk.com

tel: +48 22 43 41 239

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

załączniki

więcej z kategorii handel