Wartość światowego rynku elektroniki konsumenckiej, użytkowej i AGD przekroczyła bilion euro
Warszawa, 15 stycznia 2019 r. – W roku 2018 sprzedaż na światowym rynku elektroniki, konsumenckiej, użytkowej i sprzętu AGD wyniosła 1,01 biliona euro, co oznacza, że po raz pierwszy w historii wartość tego rynku przekroczyła granicę biliona euro*. Był to efekt czteroprocentowego wzrostu w porównaniu z ubiegłym rokiem, szczególnie w kategoriach: telekomunikacji (wzrost o 7 proc.), małego AGD (7 proc.), elektroniki użytkowej/fotografii (6 proc.) oraz IT/sprzętu biurowego (1 proc.). Jednocześnie światowa sprzedaż dużego AGD zanotowała nieznaczny spadek, o 1 proc. Na rok 2019 GfK prognozuje 2-procentowy wzrost światowej sprzedaży w całym segmencie, do około 1,03 biliona euro.
Region Azji i Pacyfiku, z 42-procentowym udziałem w sprzedaży w całym segmencie, obronił swoją pozycję również w roku 2018. Za kolejne 25 proc. sprzedaży odpowiadała Europa, za około 20 proc. Ameryka Północna, Ameryka Łacińska za 7 proc., a Bliski Wschód, Turcja i Afryka za 6 proc.
Markus Kick, ekspert rynku elektroniki konsumenckiej, użytkowej i AGD w GfK mówi: „W roku 2018 wartość światowej sprzedaży w segmencie po raz pierwszy przekroczyła bilion euro. W niemal wszystkich kategoriach zaznacza się trend podążania firm w kierunku produktów premium. Konsumenci kładą również coraz większy nacisk na łączność i wygodę. Na podstawie analizy trendów, GfK spodziewa się w 2019 roku wzrostu sprzedaży o kolejne 2 proc.”.
Telekomunikacja: rosnąca popularność urządzeń klasy premium wspiera rozwój sprzedaży
Telekomunikacja, z udziałem 44 proc. i wolumenem na poziomie około 440 mld euro*, stanowiła w 2018 roku największą kategorię w segmencie. Konsumenci coraz częściej wybierali produkty premium, szczególnie w klasie smartfonów, co umożliwiło wzrost wartości światowej sprzedaży o dalsze 7 proc. Jednocześnie liczba sprzedanych egzemplarzy nie zwiększyła się.
W 2018 roku sprzedaż rosła na całym świecie (z wyjątkiem Ameryki Łacińskiej, gdzie zanotowano spadek o 5 proc.), szczególnie w Europie (wzrost o 14 proc.) i Ameryce Północnej (wzrost o 12 proc.). W 2019 roku GfK spodziewa się stabilnego rozwoju na tym samym poziomie, co w ubiegłym roku.
Duże AGD: w 2019 ponowny wzrost po lekkim spadku
Duże AGD ze sprzedażą na poziomie około 177 mld euro* w roku 2018, mimo nieznacznego spadku sprzedaży o 1 proc., pozostało drugą największą kategorią w segmencie. Ogółem, produkty takie jak lodówki, kuchenki, pralki i zmywarki odpowiadały za około 17 proc. sprzedaży w całym segmencie. Aktualne trendy dotyczące produktów tego segmentu to możliwość połączenia z internetem oraz komunikowania się urządzeń między sobą. Wymienione rozwiązania odpowiadają na potrzeby konsumentów oczekujących ciągłego poszerzania palety funkcjonalności o cechy lepiej dopasowujące urządzenia do codziennych zachowań użytkowników w okolicznościach, środowiskach, miejscach, w których z nich korzystają.
W zeszłym roku wzrosty sprzedaży zanotowano na rynkach: w Ameryce (6 proc.), Europie (3 proc.) oraz krajach Azji i Pacyfiku (2 proc.). W roku 2019 GfK prognozuje dalszy znaczący wzrost światowej sprzedaży, o 6 proc., co z nawiązką zrekompensuje niewielkie straty z poprzedniego roku.
IT/sprzęt biurowy: pozytywny wpływ Azji na światowy rynek
W roku 2018 konsumenci na całym świecie wydali około 157 miliardów euro* na sprzęt informatyczny i biurowy oraz materiały eksploatacyjne.
W kategoriach IT panuje obecnie popyt na urządzenia o wysokiej wydajności, szczególnie w kategoriach komputerów stacjonarnych i notebooków do gier. W roku 2018 sprzedaż nieznacznie wzrosła w Ameryce Łacińskiej oraz krajach Azji i Pacyfiku, pozostała bez zmian w Europie, spadła natomiast na Bliskim Wschodzie, w Turcji, Afryce i Ameryce Północnej.
Kategoria sprzętu biurowego i materiałów eksploatacyjnych zanotowała wzrost. Światowa sprzedaż w roku 2018 wzrosła o 3 proc., do około 16 mld euro*, głównie za sprawą Azji, a przede wszystkim Chin.
Na rok 2019 GfK prognozuje spadek sprzedaży w kategorii IT/sprzętu biurowego na świecie o około 3 proc.
Elektronika konsumencka/fotografia: rośnie popularność inteligentnych urządzeń klasy premium
Światowa sprzedaż tej kategorii wzrosła w roku 2018 o niemal 6 proc., do 153 mld euro, co stanowi niemal 15 proc. wartości całego segmentu.
W sprzedaży produktów z tej kategorii widać wzrost popularności urządzeń klasy premium. Wysokiej klasy telewizory z ekranami o przekątnej co najmniej 50 cali zanotowały znaczący wzrost. W segmencie premium nadal rośnie popularność technologii OLED. Na rynku audio istotnymi motorami wzrostu okazały się słuchawki i przenośne zestawy bluetooth. Sprzedaż elektroniki konsumenckiej zanotowała szczególnie dynamiczny wzrost w Ameryce Łacińskiej (o 24 proc.). Sprzedaż w krajach Azji i Pacyfiku, Europie, na Bliskim Wschodzie, w Turcji i Afryce wzrosła o 4-5 proc.
Segment fotografii nie zdołał przełamać negatywnego trendu i w roku 2018 zanotował kolejny spadek sprzedaży o dalsze 5 proc. Wartość sprzedaży aparatów i akcesoriów na całym świecie wyniosła 15 mld euro. Jedynym optymistycznym sygnałem była trwała popularność aparatów wysokiej klasy.
Na rok 2019 GfK prognozuje nieco niższy wzrost światowej sprzedaży w tej kategorii, o około 4 proc.
Małe AGD: znaczący wzrost, szczególnie w Chinach
W 2018 roku sprzedaż w kategorii małego AGD osiągnęła na całym świecie wartość około 86 mld euro. Oznacza to znaczący 7-procentowy wzrost. Sprzedaż w krajach Azji i Pacyfiku wzrosła ogółem o 13 proc., napędzana bardzo wysokim popytem w Chinach. W Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie, w Turcji i Afryce sprzedaż wzrosła o 10 proc., w Europie o 7 proc. Jedynie w Ameryce Północnej sprzedaż zanotowała nieznaczny spadek, o 2 proc.
Konsumenci nadal koncentrują się na kwestii wygody w korzystaniu z urządzeń. Szczególnie jest to widoczne w klasie ręcznych odkurzaczy zasilanych bateriami.
GfK prognozuje, również na rok 2019 rok, trend wzrostowy na światowym rynku małego AGD i wzrost sprzedaży o 8 proc.
*Uwaga: sprzedaż obliczana jest w oparciu o stały kurs wymiany EUR/USD 0,829 (kurs na styczeń 2018).
Informacje o badaniu
Analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych. Instytut GfK regularnie gromadzi dane w 80 krajach na całym świecie na temat sprzedaży sprzętu i urządzeń powszechnego użytku. W Polsce próbę stanowi około 6500 sklepów różnej wielkości, usytuowanych w całym kraju, zarówno tradycyjnych jak i internetowych, specjalizujących się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych) a także hipermarkety i hipermarkety budowlane. Na podstawie raportowanych danych, instytut GfK opracowuje analizy strukturalne – zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.
informacje o firmie
GfK
GfK stosuje naukowe podejście w analizie danych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom badawczym dostarczamy informacje o konsumentach, rynkach, markach i mediach. Zarówno tych dzisiejszych, jak i przyszłych. Dla naszych klientów jesteśmy sprawdzonym partnerem badawczym i analitycznym. „Growth from Knowledge”.
informacje o firmie
GfK
GfK stosuje naukowe podejście w analizie danych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom badawczym dostarczamy informacje o konsumentach, rynkach, markach i mediach. Zarówno tych dzisiejszych, jak i przyszłych. Dla naszych klientów jesteśmy sprawdzonym partnerem badawczym i analitycznym. „Growth from Knowledge”.