handel internet ekonomia/biznes/finanse

shumee w 2018. Jak przeszliśmy przez Dolinę Śmierci.

02.01.2019 | Shumee

2018 był dla shumee czasem ciągłych modyfikacji modelu biznesowego, rozwoju i optymalizacji platformy, budowania zespołu i twardych kompetencji e-commercowych, w końcu walki o użytkowników, konwersje na transakcje i przychody.

 

W ciągu ostatnich miesięcy www.shumee.pl stała się szeroką platformą zakupowa, która integruje asortyment blisko pół miliona produktów wystawionych przez 300 firm, hurtowni i wiodących platform dropshippingowych z terenu UE, które gwarantują wysoką jakość produktów, konkurencyjne ceny i krótki czas dostawy. Na platformie można znaleźć wiele produktów niedostępnych w innych miejscach w sieci, w najlepszych cenach. Najpopularniejsze kategorie to obecnie: wyposażenie domu i ogrodu, zdrowie i uroda, elektronika, małe AGD, odzież, obuwie i produkty dla dzieci.

 

Sprzedawcom zapewniamy prosty, automatyczny proces wystawiania produktów, niską (5%) prowizję za sprzedaż bez dodatkowych kosztów, wszystkie bezpieczne formy płatności i pełną mobilność w oparciu o responsywny serwis (RWD) i aplikacje mobilne. Bezpieczeństwo zakupów zwiększa specjalny Program ochrony kupujących i proces weryfikacji sprzedawców.

 

Półtora roku temu shumee wystartowało z wersją testową społecznościowej aplikacji mobilnej. Od tej pory przeszliśmy głęboką transformację i dziś jesteśmy rasowym marketplace’m z szeroką ofertą produktów, która wzrosła z 5 tys. w maju br. do blisko 500 tys. na koniec 2018. Poniżej najważniejsze wydarzenia, które przyczyniły się do dynamicznego rozwoju shumee w mijającym roku:

 

Szlifowanie shumee - nowe RWD i funkcjonalności

W ciągu ostatnich miesięcy, krok za krokiem, shumee rozbudowało serwis, tak aby w prosty sposób zaprezentować szeroką ofertę produktów. Zmiany objęły m.in. przebudowę strony głównej, widoki kategorii i produktów. Wprowadziliśmy zakupy bez rejestracji i koszyk zakupowy, który w przypadku marketplace’u nie był prostym wdrożeniem. Zostały uruchomione także elementy profilowania kontentu w zależności od zainteresowań użytkownika poszczególnymi produktami w serwisie.

 

Pojawiły się wszystkie bazowe funkcjonalności dla sprzedawców m.in. możliwość definiowania przecen i darmowej wysyłki czy wystawianie wielu sztuk jednego produktu. Wdrożyliśmy także prostą i wygodną funkcjonalność importu produktów na bazie plików XML, co w największym stopniu przyczyniło się do szybkiego wyskalowania bazy produktów. Dzięki nowej funkcjonalności sprzedawcy mogą nie tylko jednorazowo dodawać tysiące produktów, ale także automatycznie aktualizować ich stany.

 

Polecanie produktów - w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej …

Uruchomiliśmy także nowy proces polecania produktów, który daje natychmiastową korzyść w postaci niższej ceny. Użytkownicy, którzy polecą oznaczony promocją produkt swoim znajomym poprzez proste udostępnienie mailowe, kupią taniej. Osoby, którym polecili także otrzymają zniżkę.

Nasz proces polecania wpisuje się w ideę marketingu szeptanego (WOMM - Word of mouth marketing) i jest najstarszą i jedną z najbardziej skutecznych strategii komunikacji. Jej fenomen wynika z budowania wiarygodności i wzbudzania szacunku. Mechanizm natychmiastowego nagradzania w postaci rabatu za propagowanie treści wzmacnia zasięg i skuteczność poleceń na shumee.

 

Mądre partnerstwa

Dzięki współpracy z IAI S.A. sklepy internetowe oparte o usługę IdoSell Shop uzyskały możliwość integracji z shumee, co daje im możliwość szybkiego i automatycznego wystawienia produktów na shumee. Partnerstwo z Mastercard zapewnia naszym użytkownikom tańsze o 20 zł zakupy na shumee przy płatności Masterpass. Pozostali partnerzy, którzy przyczyniają się rozwoju shumee to m.in. agencja Ambasada, Grupa Adnext i poszczególni wydawcy, np. serwisy z Grupy Gazeta.pl czy sieci afiliacyjne, które wspierają nas w pozyskiwaniu użytkowników i konwersji na transakcje.

 

Silny Zespół

shumee to przede wszystkim ambitny i głodny sukcesu Zespół. Łączymy doświadczenie ze świeżym spojrzeniem, różnorodne umiejętności i zainteresowania. Od strony technologicznej, od samego początku wspiera nas bardzo doświadczony software house Goodylabs. To właśnie Zespół shumee i dostawca IT jest naszym największym aktywem i będzie decydował o kierunkach i tempie rozwoju.

                                      

Podsumowując 2018 - zbudowaliśmy bazę, rozwiązanie technologiczne, niezbędne kompetencje - słowem strukturę do szybkiego, dalszego wzrostu. Dla przykładu: w wybranych kanałach pozyskiwania ruchu udało nam się zoptymalizować konwersję na transakcje do poziomu ponad 5%. I najważniejsze w młodej firmie (nie lubię słowa start’up bo kojarzy mi się z tymczasową organizacją we wczesnym etapie cyklu życia) zaczęliśmy sprzedawać i generować znaczące przychody - od czerwca br. praktycznie co miesiąc podwajamy liczbę transakcji i obroty. Warto także wspomnieć, że popełniając błędy na starcie projektu, czy niedoszacowując wiele krytycznych obszarów np. pozyskiwanie wartościowego ruchu - potrafimy wyciągać wnioski, uczyć się, dokonywać szybki zmian i stale poszukiwać przewagi na poziomie modelu biznesowego i nowych pomysłów na e-com nowej generacji.

 

Co dalej?

Przed nami bardzo intensywne miesiące. Chcemy wyskalować shumee kilkukrotnie (przede wszystkim liczbę użytkowników i transakcji) już w pierwszych miesiącach 2019. Jesteśmy tuż przed wdrożeniem pierwszego na polskim rynku ekosystemu e-commercowo-finansowego (szczegóły pod koniec stycznia JJJ). Czeka nas dalsza optymalizacja platformy i źródeł pozyskiwania wartościowego, konwertującego ruchu użytkowników, praca nad większą sprawnością operacyjną i obszarem obsługi Klientów, dalsze budowanie doświadczeń w sprzedaży na rynku e-com w Polsce i zagranicą oraz walka o 1 mln zł miesięcznych przychodów w I kw. 2019. Najważniejsze, że nie brakuje nam krytycznego myślenia, pomysłów i właśnie woli walki. Mamy nadzieje, że w przyszłym roku - jako nowy gracz, nowy szeroki marketplace - zbudujemy silną pozycję na polskim rynku e-com i zrealizujemy nasze plany dalszego rozwoju… Obserwujcie rynek J

 

Dziękujemy wszystkim Użytkownikom i Partnerom za współpracę, wsparcie i zaufanie. Życzymy szczęśliwego, szumiącego 2019 roku.

 

 

Szymon Midera z Zespołem shumee

informacje o firmie
informacje o firmie