sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
355 euro więcej w kieszeni każdego Europejczyka
Warszawa, 8 listopada 2018 r. – W bieżącym roku każdy Europejczyk dysponuje średnio kwotą 14,292 EUR na wydatki i oszczędności. To o 355 euro więcej w kieszeni każdego Europejczyka niż w 2017 roku.
W 2018 roku europejscy konsumenci dysponują kwotą około 9,7 tryliona EUR. Daje to średnią siłę nabywczą w wysokości 14.292 EUR na mieszkańca. W porównaniu do roku ubiegłego siła nabywcza na mieszkańca wzrosła o około 2,5 proc. Wzrost ten jest także większy w porównaniu ze wzrostem zeszłorocznym. Dochód rozporządzalny na mieszkańca jest silnie zróżnicowany w zależności od kraju.
10 krajów europejskich o największej sile nabywczej na mieszkańca
Pozycja 2018 (poprzedni rok) | Kraj | Liczba mieszkańców | Siła nabywcza na mieszkańca w 2018 (EUR) | Indeks Europejski* |
---|---|---|---|---|
1 (1) | Lichtenstein | 37 877 | 65 438 | 457,9 |
2 (2) | Szwajcaria | 8 419 550 | 40 456 | 283,1 |
3 (3) | Islandia | 348 450 | 32 958 | 230,6 |
4 (4) | Luksemburg | 602 005 | 32 639 | 228,4 |
5 (5) | Norwegia | 5 295 619 | 29 072 | 203,4 |
6 (6) | Dania | 5 781 190 | 25 578 | 179,0 |
7 (7) | Austria | 8 772 865 | 23 282 | 162,9 |
8 (8) | Niemcy | 82 521 653 | 22 949 | 160,6 |
9 (9) | Szwecja | 10 120 242 | 21 462 | 150,2 |
10 (11) | Finlandia | 5 513 130 | 21 058 | 147,3 |
Europa (ogółem) | 677 359 181 | 14 292 | 100,0 |
Źródło: © GfK Purchasing Power Europe 2018 *indeks na mieszkańca: średnia europejska = 100Kurs wymiany dla krajów spoza strefy euro: prognoza Komisji Europejskiej na rok 2018 z dnia 3 maja 2018
Podobnie jak w zeszłym roku liderem rankingu jest Lichtenstein z siłą nabywczą na mieszkańca w wysokości 65 438 EUR, znacznie wyższą niż w innych krajach i ponad 4,5-krotnie przewyższającą średnią europejską. Na drugim miejscu znajduje się Szwajcaria, której mieszkańcy dysponują siłą nabywczą wynoszącą 40 456 EUR na osobę, niemal trzykrotnie wyższą niż przeciętny Europejczyk. W innych krajach z czołowej dziesiątki siła nabywcza na mieszkańca również jest znacznie powyżej średniej i co najmniej 1,5 raza wyższa od średniej europejskiej. W tym roku do czołówki dołączyła Finlandia. Wyprzedziła ona Wielką Brytanię, która znalazła się na miejscu jedenastym z siłą nabywczą 20 572 EUR na mieszkańca.
17 badanych krajów ma siłę nabywczą powyżej średniej, 25 poniżej średniej europejskiej. Ostatnie miejsce zajmuje Ukraina z zaledwie 1 318 EUR na osobę.
Wyniki badań siły nabywczej GfK ujawniają duże zróżnicowanie siły nabywczej na mieszkańca, zarówno pomiędzy krajami, jak i ich regionami.
Informacje o badaniu
Badanie „GfK Purchasing Power Europe 2018" dostępne jest dla 42 krajów europejskich, ze szczegółowymi danymi na temat regionów, do poziomu gmin i kodów pocztowych, wraz z idealnie dopasowanymi danymi dotyczącymi mieszkańców i gospodarstw domowych oraz mapami cyfrowymi.
Siła nabywcza rozumiana jest jako dochód rozporządzalny na mieszkańca po odjęciu podatków i darowizn na cele dobroczynne. Badanie wskazuje poziom siły nabywczej na osobę w danym roku wyrażony w euro i jako wartość zindeksowana. Badanie GfK Purchasing Power opiera się na nominalnym dochodzie rozporządzalnym, podane wartości nie uwzględniają zatem inflacji. Badanie opiera się na danych statystycznych dotyczących wysokości dochodów, podatków i świadczeń społecznych oraz na prognozach instytucji finansowych.
Konsumenci wykorzystują ogólną siłę nabywczą do pokrycia wydatków na artykuły spożywcze, mieszkanie, usługi, energię, składki na prywatne plany emerytalne i ubezpieczenia oraz innych wydatków, takich jak wakacje, koszty przejazdów czy wydatki konsumpcyjne.
informacje o firmie
GfK
GfK stosuje naukowe podejście w analizie danych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom badawczym dostarczamy informacje o konsumentach, rynkach, markach i mediach. Zarówno tych dzisiejszych, jak i przyszłych. Dla naszych klientów jesteśmy sprawdzonym partnerem badawczym i analitycznym. „Growth from Knowledge”.
informacje o firmie
GfK
GfK stosuje naukowe podejście w analizie danych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom badawczym dostarczamy informacje o konsumentach, rynkach, markach i mediach. Zarówno tych dzisiejszych, jak i przyszłych. Dla naszych klientów jesteśmy sprawdzonym partnerem badawczym i analitycznym. „Growth from Knowledge”.