handel ekonomia/biznes/finanse
Wzrost konsumpcji w Polsce szansą dla branży FMCG
Od 2017 roku w Polsce zdecydowanie wzrósł poziom konsumpcji. Jakość życia Polaków z każdym rokiem zdecydowanie się polepsza, co widać chociażby po tym, że coraz więcej kupujemy.
Z badań GUS wynika, że w 2017 r. spożycie w sektorze gospodarstw domowych wzrosło realnie o 4,8%, podczas gdy w 2016 r. wzrost wynosił 3,9%. To najlepszy wynik od 2008 r., kiedy wiele osób zaczęło odczuwać skutki kryzysu gospodarczego.
Większe zarobki, większe wydatki
Wzrost zamożności sprawił, że Polacy coraz chętniej wydają też pieniądze na zakupy. Według analityków z IGD zajmujemy ósme miejsce pod względem wartości handlu artykułami spożywczymi w Europie. Jest wyceniany na 63 mld euro, a zdaniem analityków ma on z każdym rokiem rosnąć o 3,1%. Dynamika jest wyższa nawet niż w bogatszych europejskich krajach – Francji (2,1%), Niemczech (2%) czy Włoszech (2%).
Tak dobry wynik jest głównie zasługą coraz wyższych wynagrodzeń oraz niskiej stopy bezrobocia, co napędza koniunkturę. Konsumpcji pomagają również programy socjalne. Dzięki programowi „500+” oraz bardzo dobrej sytuacji na rynku pracy Polacy coraz mniej oszczędzają pieniędzy, a za to coraz więcej wydają. Widać to po wzroście Produktu Krajowego Brutto. W 2017 r. dochód Polaków wynosił 29,2 tys. dolarów na mieszkańca, co oznacza, że prześcignęliśmy już Grecję i niewiele nam brakuje do poziomu Portugalii. Dla porównania w 2014 r. PKB na mieszkańca wynosił w Polsce 14,1 tys. dolarów.
Poprawa jakości życia Polaków widoczna jest również w ostatnim rankingu prowadzonego przez Boston Consulting Group. Polska jest obecnie na 26. pozycji wśród najlepszych krajów do życia. W ciągu niecałej dekady skoczyliśmy o dziesięć pozycji w górę, co oznacza, że mamy pod tym kątem najwyższą dynamikę na całym świecie. Polska przebiła nawet Chiny, które dokonały ogromnego skoku w ostatnich latach. Rosną też wyniki na kluczowych z punktu widzenia konsumentów rynkach, jak FMCG.
Z pełnym koszykiem na zakupach
Tendencja ta nie pozostaje bez echa wśród producentów żywności. Firmy FMCG wykorzystują ten trend, próbując dostosować do niego swoją ofertę. - Wzrost konsumpcji wśród Polaków to dobra okazja dla producentów i dystrybutorów z branży spożywczej. Musimy mieć na względzie dynamiczne zmiany w społeczeństwie, ponieważ wraz z nimi mogą zwiększać się również wymagania klientów. Nasi klienci coraz większą uwagę zwracają na jakość produktów oraz ich listę składników. Są w stanie również przeznaczyć większą kwotę na artykuły funkcjonalne z benefitami zdrowotnymi oraz posiadające ograniczoną bądź zerową ilość cukru. - mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle Polska. – Programy socjalne, bardzo dobra sytuacja na rynku pracy, rekordowo niskie bezrobocie i szybko rosnące wynagrodzenia zdecydowanie przyczyniają się do coraz lepszych wyników w branży FMCG. Ostatni wyż demograficzny również powoduje, że Polacy więcej wydają na produkty dla dzieci, w tym również słodycze.