handel praca technologie ekonomia/biznes/finanse
Brak pracowników coraz bardziej doskwiera firmom z branży handlowej. Jak mogą sobie z tym poradzić
60% firm odczuwa niedobory kadrowe. Główne problemy związane z pozyskiwaniem pracowników to brak osób z wymaganymi umiejętnościami i kwalifikacjami, brak chętnych do pracy, a także wzrost oczekiwań finansowych kandydatów – wynika z badania Business Centre Club. Według przedsiębiorców podstawową barierą rozwoju firm staje się nie brak kapitału, ale właśnie – odpowiednich pracowników. Rozwiązaniem tego problemu może być automatyzacja. W dużym stopniu dotyczy to branży handlowej.
„Do obowiązków pracownika w handlu należy nie tylko sprawna i kulturalna obsługa klienta, ale również przyjmowanie dostaw, przygotowywanie towarów do sprzedaży i ich eksponowanie. Rosnące braki kadrowe wpływają niekorzystnie na jakość obsługi klienta oraz zatowarowanie i ekspozycję produktów w przestrzeni handlowej” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Marcin Bajson, dyrektor ds. badań i rozwoju w Grupie MAGO.
Tym, co może usprawnić pracę osób zatrudnionych w handlu i zautomatyzować, a co za tym idzie – przyśpieszyć procesy zakupowe, są nowe technologie, stosowane np. w „inteligentnych” rozwiązaniach do ekspozycji produktów. Pozwalają one m.in. na monitorowanie sprzedaży, zarządzanie zamówieniami oraz prognozowanie sprzedaży bez konieczności robienia samodzielnych wyliczeń w arkuszach kalkulacyjnych. Umożliwiają także optymalizację pracy przedstawicieli handlowych i lepsze zarządzanie stanami magazynowymi.
„»Inteligentne« rozwiązania nie zastąpią pracowników, ale zwiększą ich wydajność. Dzięki planogramom wgranym w aplikację mobilną łatwiejsze jest towarowanie sklepu, wpływa to również korzystnie na przepływ towaru między dostawcą, magazynem a sklepem. Z tego powodu coraz więcej właścicieli sklepów i samych producentów inwestuje w tego typu rozwiązania, pozwalające na przeniesienie niezbędnych, lecz żmudnych obowiązków z pracownika na system zawiadujący obsługą sklepu” – zauważa ekspert. Poza tym dzięki automatyzacji procesów sprzedaży „menedżerowie wiedzą, jak przebiegają działania sprzedażowe, akcje marketingowe, mają dostęp do informacji online o tym, jak pracują sprzedawcy, jakich transakcji dokonują oraz jakie są wyniki” – dodaje rozmówca.