handel internet technologie ekonomia/biznes/finanse

Dokąd zmierza rynek e-konsumentów?

24.05.2018 | Sofort

Postęp technologiczny, rozwój logistyki i szybkich metod płatności– to czynniki, które w połączeniu ze wzrostem dostępu do internetu – w tym na urządzeniach mobilnych – i zapotrzebowania na wygodę napędzają światowy rynek zakupów online, który w 2017 roku był wart 1,9 biliona dolarów[1]. W najbliższych latach to właśnie szybkość i wygoda, możliwe dzięki m.in. powszechnej dostępności smartfonów, a także udogodnień jakie oferuje VR Shopping mogą odegrać kluczową rolę w rozwoju rynku e-zakupów.

Trendy w kategoriach kupowanych produktów

Aby zrozumieć zachowania e-konsumentów, trzeba nie tylko poznać ich zwyczaje, ale także gust. Nie każdy towar będzie chętnie kupowany w sieci. Wachlarz produktów, po które sięgają internauci zmienia się. Głównie dzięki większym możliwościom dostaw towarów niestandardowych. Produkty o coraz większych gabarytach –  takie jak np. meble czy sprzęt RTV, AGD dużych rozmiarów, mogą być dostarczane tuż pod nasze drzwi. Najczęściej kupowane są książki, muzyka, elektronika i odzież. Jednak w tych kategoriach przewiduje się jedynie minimalne wzrosty sprzedaży. Przede wszystkim z powodu upodobań Millenialsów, którzy będą odgrywać coraz to większą rolę na rynku zakupów online. Badania KPMG[2] przeprowadzone w 50 krajach wskazują również, że Millenialsi zdecydowanie chętniej od kupowania płyt CD, wolą streaming muzyki. Największy potencjał wzrostu sprzedaży online pokazują artykuły gospodarstwa domowego, meble, artykuły wystroju wnętrz i sprzęt sportowy. Najczęściej kupowanymi kategoriami produktów online są obecnie odzież i dodatki oraz książki i płyty. Aż 70 proc. badanych wskazuje, że nabyło te towary w przeszłości.[3] Na trzecim miejscu znalazł się sprzęt RTV i AGD. Badani zapytani o plany zakupowe w najbliższym czasie dodawali do książek i płyt (42 proc. ankietowanych), także rezerwacje turystyczne (40 proc.) oraz bilety do kina czy teatru (36 proc.).

Cross-border e-commerce

Silnym trendem w handlu internetowych staje się cross-border e-commerce. Szacuje się, że do 2020 roku wartość transgranicznego handlu internetowego wzrośnie do ponad biliona dolarów a liczba osób kupujących online zagranicą zwiększy się do miliarda kupujących.[4] Raport Poczty Polskiej „Cross Border eCommerce" pod patronatem Izby Gospodarki Elektronicznej wskazuje, że Polacy na tle europejskim wypadają skromnie. Zaledwie 10 proc. naszych zakupów elektronicznych pochodzi z innych krajów. Średnia europejska jest trzy razy wyższa i wynosi ponad 30 proc. Główną motywacją zagranicznych zakupów jest cena. Z tego powodu decyduje się na zakup dwóch na trzech klientów cross-border. Drugim czynnikiem jest brak dostępności produktów w rodzimym kraju. Źródłem wiedzy o zachowaniach zakupowych klientów w transgranicznym handlu online są analizy International Post Corporation. Według najnowszych danych za 2017 rok[5] najczęściej kupowanymi zagranicą towarami są ubrania i buty (30 proc. zakupów stanowi ta kategoria) oraz elektronika (19 proc.). Na trzeciej pozycji plasuje się kategoria „zdrowie i uroda” z wynikiem 14 proc. Z badań przeprowadzonych na 31 rynkach dowiadujemy się, że aż 56 proc. transgranicznych zakupów internetowych dokonano na trzech stronach internetowych: Amazon, eBay i Alibaba. W cross-border e-commerce dominują kupujący z krajów rozwiniętych, w których zakupy transgraniczne online robi co druga osoba korzystająca z internetu, natomiast w gospodarkach rozwijających się tylko co trzecia. Jednak to gospodarki wschodzące m.in. w Indiach, Brazyli czy Meksyku, będą w najbliższych latach najbardziej obiecującymi rynkami dla sklepów internetowych.

Koniec ery geoblokowania

Warto podkreślić, że w zakupach online istotną barierą jest geoblokowanie. Okazuje się, że wspólny rynek dla internautów w UE jest tylko teoretyczny. W praktyce geoblokowanie uniemożliwia zakupy transgraniczne wewnątrz UE. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów Parlament Europejski w lutym br. przyjął przepisy zakazujące blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania czy prowadzenia działalności.[6] Nowe przepisy mają wejść w życie jeszcze w tym roku. Uzupełnią inne istotne rozporządzenia UE ułatwiające życie konsumentów, np. zniesienie opłat roamingowych za telefony komórkowe.

Urządzenia mobilne i VR przyszłością e-handlu?

Zachowania e-konsumentów są ściśle powiązane z ogólnymi trendami w internecie. Z tego powodu coraz więcej osób dokonuje zakupów w sieci używając do tego smartfonów. Z najnowszych badań wynika, że na części rynków (np. Indie, Meksyk, Indonezja, Hiszpania czy Włochy) zdecydowanie dominują smartfony jako pierwsze narzędzie do przeglądania internetu.[7] Jednak przyszłością zakupów online mogą okazać się nie zwykłe zakupy przez telefon a VR shopping, czyli połączenie zalet tradycyjnych zakupów, dzięki którym klient ma sposobność obejrzenia produktu na żywo z szybkością zakupów przez internet. „Wejście” do sklepu online w wersji z VR łączy wygodę z doświadczeniem wizyty w sklepie offline bez straty czasu na przemieszczanie. Wystarczy założyć okulary VR i miliony produktów są na wyciągniecie naszej ręki. 

Dagmara Sobańska, Country Manager Poland, Sofort GmbH

 

[1] Kpmg.com, The Truth about online consumers, 2017 Global Online Consumer Report [kpmg.com/onlineconsumers, dostęp: 15.05.2018]

[2] Tamże.

[3] Gemius.pl, E-commerce w Polsce 2017 [https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/najnowsze-dane-o-polskim-e-commerce-juz-dostepne.html, dostęp: 15.05.2018]

[4] Ecommercepolska.pl, Cross Border e-commerce – szansa czy zagrożenie?[ http://www.ecommercepolska.pl/pl/o-nas/aktualnosci/styczen2017/raport-poczty-polskiej-cross-border-ecommerce-pod-patronatem-e-izby/, dostęp: 15.05.2018]

[5] Ipc.be, Cross-border e-commerce shopper survey 2017 – Key Findings – January 2018 [https://www.ipc.be/en/knowledge-centre/e-commerce/cross-border-e-commerce-shopper-survey , dostęp: 15.05.2018]

[6] http://www.consilium.europa.eu/en/policies/geo-blocking/

[7] comscore.com, Global Digital Future in Focus 2018 International Edition [https://www.comscore.com/Insights/Presentations-and-Whitepapers/2018/Global-Digital-Future-in-Focus-2018, dostęp: 15.05.2018]

informacje o firmie

Klarna

Klarna, jeden z wiodących europejskich pośredników płatności i w pełni licencjonowany bank, chce zrewolucjonizować doświadczenia zakupowe zarówno kupujących, jak i sprzedających. Utworzona w Sztokholmie, w 2005 r., oferuje proste i bezpieczne formy płatności, które są jednocześnie smoooth (płatności natychmiastowe, odroczone oraz ratalne). W 2014 r. Klarna połączyła siły z Sofort tworząc w ten sposób Grupę Klarna. Obecnie rozwiązania płatnicze Klarny oferuje ponad 70 000 sklepów internetowych ponad 60 milionom użytkowników w Europie i Ameryce Północnej. Klarna zatrudnia ponad 1 700 pracowników i jest aktywna w 14 krajach. Więcej o Klarna: www.klarna.com

Sofort GmbH

Sofort GmbH został założony w 2005 r. i jest częścią Klarna, wiodącego europejskiego dostawcy usług płatniczych od 2014 r. Dzięki metodzie płatności Sofort, rynkowemu liderowi wśród bezpośrednich płatności elektronicznych w Niemczech, Klarna oferuje innowacyjne rozwiązania zabezpieczające zakupy fizycznych i cyfrowych dóbr przez internet.
Obecnie Klarna współpracuje z 70 000 merchantów oferujących jej rozwiązania płatnicze ponad 60 milionom użytkowników w Europie i Ameryce Północnej. Klarna zatrudnia ponad 1 700 pracowników i działa w 14 krajach.

informacje o firmie

Klarna

Klarna, jeden z wiodących europejskich pośredników płatności i w pełni licencjonowany bank, chce zrewolucjonizować doświadczenia zakupowe zarówno kupujących, jak i sprzedających. Utworzona w Sztokholmie, w 2005 r., oferuje proste i bezpieczne formy płatności, które są jednocześnie smoooth (płatności natychmiastowe, odroczone oraz ratalne). W 2014 r. Klarna połączyła siły z Sofort tworząc w ten sposób Grupę Klarna. Obecnie rozwiązania płatnicze Klarny oferuje ponad 70 000 sklepów internetowych ponad 60 milionom użytkowników w Europie i Ameryce Północnej. Klarna zatrudnia ponad 1 700 pracowników i jest aktywna w 14 krajach. Więcej o Klarna: www.klarna.com

Sofort GmbH

Sofort GmbH został założony w 2005 r. i jest częścią Klarna, wiodącego europejskiego dostawcy usług płatniczych od 2014 r. Dzięki metodzie płatności Sofort, rynkowemu liderowi wśród bezpośrednich płatności elektronicznych w Niemczech, Klarna oferuje innowacyjne rozwiązania zabezpieczające zakupy fizycznych i cyfrowych dóbr przez internet.
Obecnie Klarna współpracuje z 70 000 merchantów oferujących jej rozwiązania płatnicze ponad 60 milionom użytkowników w Europie i Ameryce Północnej. Klarna zatrudnia ponad 1 700 pracowników i działa w 14 krajach.