handel praca ekonomia/biznes/finanse
W ostatnich latach polski eksport do Azji wzrósł o kilkaset procent. Nasze firmy wciąż jednak nie do końca wykorzystują swój potencjał
Potencjał konsumpcyjny Azji rośnie w szybkim tempie. Możliwości, które daje sprzedaż na ten kontynent, dostrzegają również polskie firmy, dlatego wchodzą na rynek azjatycki coraz częściej. W ciągu ostatnich 13 lat polski eksport do Azji wzrósł aż o 341%.
„Polskie firmy bardzo interesują się rynkiem azjatyckim, ale na razie to zainteresowanie jest mocno – czasami aż za mocno – teoretyczne. To jest takie delikatne badanie, co się na tym rynku dzieje i czy na pewno sobie poradzę […]. Natomiast brakuje chyba troszeczkę odwagi i pewności siebie, żeby zrobić kolejny krok – żeby nawiązać konkretną relację biznesową na rynku azjatyckim. Oczywiście nie jest to reguła, ponieważ jest wielu przedsiębiorców, którzy sobie tam świetnie radzą” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Katarzyna Kowalska, wiceprezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.
Główną barierą utrudniającą polskim firmom ekspansję w Azji jest brak wiedzy nt. tamtejszej kultury biznesowej, różniącej się od naszej, oraz tamtejszego rynku. Niestety w Polsce nie ma wielu ekspertów, którzy by się w nim specjalizowali i potrafili odpowiednio doradzić firmom chcącym sprzedawać produkty na kontynent azjatycki. Pomocą dla przedsiębiorców jest na pewno Program Handlu Zagranicznego, w ramach którego mogą oni wziąć udział w konferencjach edukacyjnych i dzięki temu poszerzyć swoją wiedzę o rynku azjatyckim, uzyskać praktyczne wskazówki pozwalające sprawniej się na nim poruszać, a także poznać instrumenty zabezpieczające prowadzenie biznesu i ułatwiające ekspansję zagraniczną, takie jak ubezpieczenie należności.