handel ekonomia/biznes/finanse

EFL: powakacyjne nastroje najlepsze w firmach produkcyjnych i HoReCa

02.10.2017 | EFL

Przedstawiciele firm produkcyjnych i HoReCa w III kwartale br. najlepiej ocenili swoją sytuację spośród badanych sześciu sektorów. Ich odczyty „Barometru EFL” wyniosły odpowiednio 62,6 pkt. (-6,4 pkt. k/k) dla sektora produkcyjnego oraz 62,2 pkt. (+3,7 pkt. k/k) dla hoteli i restauracji. W przypadku produkcji dobre oceny wynikają przede wszystkim z optymistycznych prognoz dotyczących sprzedaży – aż 40% zapytanych liczy na wzrost zamówień. Natomiast 41% przedstawicieli HoReCa zamierza więcej inwestować.

- Z branżowego obrazu, jaki wyłania się z „Barometru EFL” za III kwartał br., wyraźnie widać, że obecnie największymi optymistami są zarządzający firmami produkcyjnymi oraz hotelami i restauracjami. Co więcej, ich indeksy są wyższe niż główny odczyt Barometru, który w tym kwartale nie przekroczył 60 punktów. Skąd tak dobre wyniki? W przypadku HoReCA jest to z pewnością związane z sezonem wakacyjno-urlopowym, w którym tradycyjnie branża ta notuje największe wzrosty. Produkcja natomiast w naszym kraju już dawno nie była w tak dobrej kondycji, co potwierdzają ostatnie dane GUS. Od stycznia do sierpnia br. produkcja sprzedana przemysłu była o ponad 6% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, natomiast produkcja budowlano-montażowa była aż o 12,5% wyższa niż przed rokiem – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.

Produkcja drugi kwartał z rzędu z najlepszym odczytem

Odczyt „Barometru EFL” dla produkcji w III kwartale br. wyniósł 62,6 pkt. i był najwyższy spośród badanych sześciu sektorów (budownictwo, handel, HoReCa, produkcja, transport, usługi). Wynik jest niższy niż w poprzednim kwartale (-6,4 pkt), ale już wyższy niż w III kwartale 2016 roku (+4,9 pkt.). Potwierdza to przypuszczenie z poprzedniego kwartału – rekordowego dla firm produkcyjnych – że przedsiębiorcy liczą na zdecydowanie lepszy rok niż poprzedni. Warto także zwrócić uwagę, że wartość subindeksu jest wyższa (+3,3 pkt.) od głównego wskaźnika dla całego rynku MŚP w Polsce.

Tak optymistyczne nastroje zarządzających przedsiębiorstwami produkcyjnymi to pochodna pozytywnych prognoz w kilku obszarach. Po pierwsze, sprzedaży. 4 na 10 zapytanych firm liczy na większe zamówienia na ich usługi i produkty – to lepszy wynik niż kwartał wcześniej (35%). Za planowanym wzrostem sprzedaży idzie najlepiej oceniana wśród badanych sektorów płynność finansowa. W III kwartale br. 30% przedsiębiorców produkcyjnych spodziewa się jej poprawy. O lepszej kondycji produkcji świadczyć może także to, że co trzecia firma planuje więcej inwestować (35,6%).

Firmy produkcyjne najczęściej swoje inwestycje finansują (biorąc pod uwagę tylko zewnętrzne narzędzia finansowania) kredytem bankowym (61%) oraz leasingiem (48%). Co ciekawe, już co piąta firma korzysta z ubezpieczenia majątku firmy.

Hotele i restauracje z największym inwestycyjnym optymizmem w tym roku

W III kwartale br. subindeks „Barometru EFL” dla HoReCa wyniósł 62,2 pkt. Jest to jedyny sektor, który w porównaniu do poprzedniego kwartału odnotował wzrost wskaźnika (+3,7 pkt.). Co więcej, ten odczyt dla hoteli i restauracji jest drugim najwyższym wskaźnikiem w historii badania – w II kwartale 2016 roku wyniósł rekordowe 62,8 pkt. Tak optymistyczne nastroje wynikają głównie z pozytywnych prognoz dotyczących inwestycji i sprzedaży. Po pierwsze, aż 41% hoteli i restauracji spodziewa się więcej inwestować. Odsetek inwestycyjnych optymistów jest aż o 7,8 p.p. wyższy niż kwartał wcześniej. Co więcej, co trzeci przedstawiciel HoReCa sygnalizuje wzrost zamówień.

Przyglądając się zewnętrznym instrumentom finansowym, po jakie najczęściej sięgają zarządzający hotelami lub restauracjami, na pierwszym miejscu znajduje się kredyt (58,8%). Jednak również więcej niż połowa przedsiębiorców (51,3%) finansuje swoje inwestycje leasingiem. Po 12,5% firm decyduje się na faktoring lub ubezpieczenie majątku.

MŚP pozostają w dobrych nastrojach

Po najwyższym w historii wyniku dla II kwartału br. na poziomie 63 pkt., główny odczyt „Barometru EFL” za III kwartał 2017 roku wyniósł 59,3 pkt. Warto jednak podkreślić, że wartość wskaźnika jest wyższa nie tylko niż w III kwartale ubiegłego roku (56,6 pkt.), ale w porównaniu do wszystkich pomiarów z 2016 roku. To oznacza, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, pomimo odrobinę gorszych prognoz, widzą szanse na rozwój w najbliższych miesiącach

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

tel: 603 630 166

informacje o firmie
EFL

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i  faktoring. Od 26 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i pięciokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 290 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl

załączniki

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

tel: 603 630 166

informacje o firmie
EFL

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i  faktoring. Od 26 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i pięciokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 290 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl