handel towary konsumpcyjne

Polacy coraz rzadziej kupują pieczywo, rzadziej korzystając przy tym ze sklepów tradycyjnych

19.09.2017 | GfK Polonia

Warszawa, 19 września 2017 r. – Z najnowszego raportu GfK dotyczącego rynku pieczywa wynika, iż głównymi powodami ograniczania spożycia pieczywa jest dbanie o właściwą wagę ciała oraz przeświadczenie, iż pieczywo jest produktem wysoko przetworzonym. Kobiety, częściej niż mężczyźni, wskazują również na alergię pokarmową, jako na czynnik decydujący. To główne przyczyny, z powodu których już co trzeci konsument ogranicza spożycie pieczywa.

W raporcie GfK uwzględniono produkty piekarnicze typu chleb, kajzerki, inne bułki (np. sznytka, grahamka, ciabatta), chałki, słodkie bułki i rogale, drożdżówki, bagietki, półbagietki, słone przekąski piekarnicze, ciastka francuskie z nadzieniem, croissanty, pieczywo tostowe, bułki długie (np. paryska, wrocławska), paluchy/paluszki i bułki do hamburgerów i hot-dogów.

Co czwarty konsument od czasu do czasu samodzielnie wypieka pieczywo w domu i robi to średnio dwa razy w miesiącu. Najczęściej samodzielnie wypiekanym rodzajem chleba jest chleb żytnio-pszenny. Osoby, które wypiekają chleb w domu robią to głównie ze względów zdrowotnych – uważają, że samodzielnie wypieczony chleb jest zdrowszy (51 proc.), nie zawiera konserwantów (48 proc.), dodatkowo sama czynność daje satysfakcję (48 proc.) i pozwala kontrolować skład (46 proc.).

Pomimo tego pieczywo jest kategorią bardzo popularną i często kupowaną. 70 proc. konsumentów deklaruje, iż codziennie lub prawie codziennie kupuje produkty z tej kategorii. Odsetek ten jest najwyższy wśród gospodarstw domowych z dziećmi (80 proc.).

Dzieci spożywają pieczywo średnio 17 razy w tygodniu. Niemal 80 proc. dzieci w wieku szkolnym zabiera do szkoły kanapki zrobione w domu, a około 30 proc. zabiera do szkoły bułki, drożdżówki lub pączki.

W przypadku każdego segmentu uwzględnionego w analizach zawarte w raporcie informacje różnicują produkty pod kątem tego czy zostały przyniesione do domu, czy też nie. Dla przykładu, w przypadku kajzerek są one kupowane w większej ilości do domu niż spontanicznie, a konsumenci preferują te, które wypiekane są na miejscu.

Z wyników zawartych w raporcie wynika, iż w przypadku kajzerek przyniesionych do domu połowa konsumentów nie eksperymentuje – kupuje to, co sprawdzone i wypróbowane. Dość istotnym czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego produktu we wszystkich segmentach okazał się fakt czy dany produkt był wypiekany na miejscu, czy dowożony z zewnątrz.

W raporcie szczegółowo zostały zaprezentowane powody wyboru danego sklepu przy zakupie pieczywa. W przypadku kajzerek najważniejsza okazała się lokalizacja sklepu, oraz to, czy sklep był „pod drodze”.

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z:
1. Prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8000 polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
2. Raportu o rynku pieczywa przeprowadzonego metodą typu CAWI (Computer Assisted Web Interview, wywiady online przy wykorzystaniu Access Panelu GfK Polonia), zrealizowanego w kwietniu 2017 roku na próbie N=1000 osób w wieku 18-65 lat, które co najmniej raz w tygodniu samodzielnie dokonywały zakupu pieczywa oraz co najmniej trzy razy w tygodniu spożywały produkty z tej kategorii.

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach.

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach.