handel sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Polskie produkty doceniane za granicą. Wartość eksportu wzrosła o 2,3%
184 mld euro wyniosła wartość polskiego eksportu w 2016 r. Oznacza to wzrost o 2,3% w porównaniu do roku poprzedniego. Wartość importu wyniosła z kolei 179 mld euro i była wyższa o 0,9% niż w roku 2015. Wyniki te należy uznać za optymistyczne, głównie ze względu na rekordowo wysoką nadwyżkę w obrotach towarowych i koniec ujemnej dynamiki importu, z którą mieliśmy do czynienia jeszcze w październiku 2016 r.
W ubiegłym roku „eksport rozwijał się stabilnie, choć nie tak dobrze, jak oczekiwano tego w prognozach. Najwięcej naszych towarów trafiło do krajów Unii Europejskiej (ponad 79% całości eksportu). Warto zauważyć, że z 23 krajami Unii udało się odnotować nadwyżkę towarową, wobec 21 rok wcześniej” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Michał Kolasa, analityk z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.
Naszym najważniejszym partnerem handlowym są Niemcy. Eksport do tego kraju wyniósł w zeszłym roku 50 mld euro, co stanowi wzrost o 3,1% w stosunku do roku 2015. Wzrosty eksportu odnotowano również w przypadku dziewięciu kolejnych najważniejszych partnerów handlowych Polski. Najbardziej dynamiczne dotyczyły Szwecji (7,9%) i Hiszpanii (6,4%). Naszymi głównymi towarami eksportowymi były części samochodowe, samochody osobowe oraz meble.
Według stanu wiedzy na dziś eksport w 2017 r. powinien wzrosnąć o mniej więcej 8%. Będzie to zasługą między innymi trwającego ożywienia koniunktury gospodarczej w Unii, wzmożonej aktywności inwestycyjnej Stanów Zjednoczonych, dalszego wzrostu sprzedaży do krajów środkowo-wschodnioeuropejskich oraz ekspansji polskich przedsiębiorców na dalekie rynki.
Jeśli chodzi o import, jego stosunkowo niska dynamika w ubiegłym roku była spowodowana tym, że kupowaliśmy mniej towarów z Europy Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza z Rosji. Spadek importu z tego kraju, aż 19-procentowy, wynikał przede wszystkim z niższych cen surowców energetycznych oraz tego, że sprowadzaliśmy ich stamtąd mniej.
Najwięcej produktów importowaliśmy oczywiście od naszych sąsiadów zza Odry. Wartość importu z Niemiec wyniosła w 2016 r. 42 mld euro (wzrost o 3%). Drugim najważniejszym dostawcą towarów do Polski są Chiny. W zeszłym roku import z tego kraju wzrósł o 5,5%. Uwagę zwracają także dynamiczne wzrosty importu z Belgii (9,4%) oraz ze Stanów Zjednoczonych (7,5%).