handel towary konsumpcyjne

Wędliny nadal chętnie kupowane przez Polaków

11.04.2016 | GfK Polonia

Warszawa, 11 kwietnia 2016 r. – Ponad 40 proc. Polaków postrzega wędliny, jako zdrowe produkty. Równocześnie 45 proc. nie ma sprecyzowanego zdania na ten temat. Mimo to, wędliny to jedna z najbardziej popularnych kategorii kupowanych do polskich gospodarstw domowych. 70 proc. nabywców dokonuje zakupu kategorii kilka razy w tygodniu.

Infografika_wedliny1.png
W kwietniu, który w 2015 roku był miesiącem świątecznym (Wielkanoc) całkowita sprzedaży kategorii wędlin do polskich gospodarstw domowych wyniosła blisko 1 284 mln PLN. W porównaniu do świątecznego kwietnia w 2014 r. zaobserwowano spadek w wartości sprzedaży kategorii o 6 proc.
Przeciętny Polak wydaje jednorazowo na zakup wędlin 11 złotych. Średnio podczas jednego aktu zakupowego kupujemy 600 gramów wędliny. Co czwarty produkt z tej kategorii jest kupowany w promocji. Zdecydowanie częściej kupujemy wędliny na wagę niż paczkowane. Udział wędlin paczkowanych stanowi 1/3 całkowitej wartości sprzedaży kategorii.

Podczas zakupów wędliny w sklepie zza lady ponad połowa nabywców woli kupować wędlinę w plastrach. Ponadto, preferują oni krojenie wędlin na miejscu przez sprzedawcę niż uprzednio pokrojone plastry gotowe do sprzedaży.

Infografika_wedliny2.png
Najbardziej popularnym rodzajem wędlin pod względem zakupów w Polsce są kiełbasy tradycyjne i szynki. Udział tych dwóch typów wędlin wynosi prawie 40 proc. w całkowitej wartości sprzedaży kategorii.

Na rynku wędlin w Polsce zachodzą dynamiczne zmiany, które wpisują się w nowe trendy konsumenckie. Producenci wychodzą naprzeciw prozdrowotnym postawom nabywców, którzy poszukują wędlin bez konserwantów, z obniżoną zawartością soli czy glutaminianu sodu. W ostatnim czasie na półkach sklepowych pojawiły się wędliny bezglutenowe, dotychczas dostępne jedynie w niszowych sklepach z ofertą ekologiczną. Nabywcy, którzy szukają wędlin wyróżniających się wysoką jakością, mają do wyboru wiele ekskluzywnych linii produktów w eleganckich delikatesowych opakowaniach. Coraz większą popularnością cieszą się także dedykowane linie produktów np. dla dzieci lub dla mężczyzn. Polscy producenci dostrzegli także trend, w który wpisują się wędliny dla wegetarian, produkowane głównie na bazie soi.

Informacje o badaniu
Powyższe wyniki pochodzą z raportu „Jak Polacy kupują wędliny” ze stycznia br. Metodologia: wywiady w sklepie face to face, na ogólnopolskiej próbie 400 respondentów w wieku 18+ odpowiedzialnych lub współodpowiedzialnych za zakupy w gospodarstwie domowym. Badanie przeprowadzono w czterech typach sklepów: hipermarket/supermarket, dyskont, sklep wędliniarski, sklep ogólnospożywczy

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group