handel internet ekonomia/biznes/finanse
Świąteczne zakupy internetowe: darmowa dostawa to już standard
Świąteczne zakupy internetowe: darmowa dostawa to już standard
Listopad i grudzień to najgorętszy okres zarówno dla sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Jak pokazują badania Bain & Company już tylko 30% Amerykanów dokonuje zakupów wyłączenie w tradycyjny sposób. Aż 10% natomiast używa do tego celu tylko internetu. W Polsce procentowy udział osób dokonujących zakupów online wciąż jest niższy, jednak stanowi już 55% spośród wszystkich internautów.
18 grudnia w Stanach Zjednoczonych obchodzony jest Free Shipping Day. W tym roku już prawie 1000 sklepów poinformowało, że nie będzie wtedy pobierać opłat za dostawę towaru. Wśród nich znalazły się takie marki jak Walmart, Samsung, czy H&M. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez międzynarodową firmę doradczą Bain & Company aż 85% sklepów internetowych w USA będzie oferowało darmową dostawę podczas tegorocznych świąt. Raport Internet Retailer, przygotowany we współpracy z Vision Critical pokazuje też kilka interesujących faktów, związanych z przyzwyczajeniami kupujących.
Uzyskane dane jasno wskazują podział na trzy kategorie osób dokonujących zakupy. Wśród nich są:
tradycyjni kupujący – ok 30% osób, które dokonują zdecydowaną większość zakupów w tradycyjnych sklepach, wielokanałowi kupujący – największa grupa licząca ok 60% osób, którzy kupują zarówno online, jak i offline, fani online – 10% osób, które korzystają niemal wyłączenie z zakupów online.
Co ciekawe, fani online kupują prezenty dużo szybciej niż ich odpowiednicy w sklepach tradycyjnych. Okazało się bowiem, że już w pierwszym tygodniu listopada, skompletowali oni już ok. 40% planowanych zakupów świątecznych, podczas gdy tradycyjni kupujący tylko 17%.
W Polsce procentowy udział kupujących przez internet jest dużo mniejszy. Według wyników raportu E-commerce w Polsce 2015 Gemius, wykonanego dla e-Commerce Polska, 55% polskich internautów dokonało kiedyś zakupów online. Wśród nich aż 82% decyduje się na dostawę przesyłek kurierem bądź pocztą, a 11% decyduje się na odbiór w paczkomacie.
W Polsce możemy zauważyć analogię do sytuacji występującej w USA – twierdzi Wojciech Kuśnierek, Senior Consultant w Bain & Company – Dzień Darmowej Dostawy, który miał miejsce 1 grudnia, pojawił się w naszym kraju dwa lata po rozpoczęciu podobnej inicjatywy w Stanach Zjednoczonych. W tym roku wzięło w nim udział ponad 2600 sklepów, z których zdecydowana większość deklaruje istotny wzrost zamówień w trakcie wydarzenia. Ponieważ największym problemem dla ponad 40% klientów sklepów internetowych są właśnie koszty dostawy, inicjatywy tego typu będą coraz bardziej popularne, zarówno wśród klientów jak i samych sklepów.
Dowodem na wzrostową tendencję rynku zakupów świątecznych są dane dotyczące zakupów podczas Święta Dziękczynienia oraz Czarnego Piątku. W badaniu Bain & Company większość amerykańskich sprzedawców uznała, że wolumen zakupów w tym roku osiągnie taki sam poziom jak w ubiegłym, natomiast aż 20% wskazało, że będzie nawet wyższy. Co więcej, aż 60% kupujących, dokonało w te dwa dni zakupów przez internet. W przypadku Dnia Darmowej Dostawy, liczba sprzedawców biorących udział w polskiej edycji akcji wzrosła od pierwszej edycji ponad dwuipółkrotnie.
informacje o firmie
***
O Bain & Company
Bain & Company jest firmą konsultingową, do której zwracają się światowi liderzy biznesu w celu poprawy wyników swoich firm. Bain pomaga klientom w zakresie strategii, operacji, technologii, organizacji, funduszy private equity oraz fuzji i przejęć, dzięki czemu klienci firmy wprowadzają zmiany i odnotowują większe zyski. Sukces w Bain mierzony jest wynikami klientów. Dzięki wsparciu firmy, klienci uzyskują czterokrotnie wyższe niż przeciętne wzrosty wartości akcji. Firma powstała w 1973 roku, a obecnie liczy 51 biur 33 krajach na świecie. Dodatkowe informacje znajdą Państwo na www.bain.com oraz na Twitterze @BainAlerts.
informacje o firmie
***
O Bain & Company
Bain & Company jest firmą konsultingową, do której zwracają się światowi liderzy biznesu w celu poprawy wyników swoich firm. Bain pomaga klientom w zakresie strategii, operacji, technologii, organizacji, funduszy private equity oraz fuzji i przejęć, dzięki czemu klienci firmy wprowadzają zmiany i odnotowują większe zyski. Sukces w Bain mierzony jest wynikami klientów. Dzięki wsparciu firmy, klienci uzyskują czterokrotnie wyższe niż przeciętne wzrosty wartości akcji. Firma powstała w 1973 roku, a obecnie liczy 51 biur 33 krajach na świecie. Dodatkowe informacje znajdą Państwo na www.bain.com oraz na Twitterze @BainAlerts.