handel towary konsumpcyjne

Maleje rynek jogurtów pitnych

06.03.2015 | GfK Polonia

Warszawa, 6 marca 2015 r. – W 2014 roku polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na kategorię jogurtów pitnych 364 mln, co oznacza 4-procentowy spadek w porównaniu do 2013 roku – wynika z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK.

Analizowana kategoria jogurtów pitnych obejmuje wszystkie jogurty owocowe, naturalne oraz probiotyczne przeznaczone do picia.W 2014 roku 63 proc. gospodarstw domowych zakupiło produkt pochodzący z tej kategorii przynajmniej jeden raz. Jednocześnie wartym podkreślenia jest fakt, iż produkty markowe mają tu zdecydowanie silniejszą pozycję (ilościowy udział na poziomie 72 proc.) niż produkty marek własnych (ilościowy udział na poziomie 28 proc.).

Rynek_jogurtów_udziały_ilościowe_wartościowe_01_2015.jpg

W monitorowanym okresie w ujęciu ilościowym jogurty pitne odnotowały 7-procentowy spadek, którego przyczyną są zarówno rzadsze zakupy kategorii (przeciętnie 9 razy), jak i kupowanie mniejszych ilości podczas pojedynczej wizyty w sklepie.

Spadek wartościowy w kategorii był mniej gwałtowny niż spadek ilościowy za sprawą wzrostu średniej ceny. Analizując trendy dla produktów markowych i marek własnych widoczne jest wolniejsze tempo spadku w przypadku produktów pod marką sieci handlowych, co przyczynia się do wzrostu ich udziału w kategorii – w 2014 roku odpowiadały za 22 proc. wydatków na kategorię.

Biorąc pod uwagę miejsce dokonywania zakupu, największe znaczenie mają sklepy dyskontowe, które w 2014 roku odpowiadały za 31 proc. wydatków i 34 proc. zakupów kategorii. Na drugiej pozycji uplasowały się hipermarkety, niewiele tracąc do dyskontów. Zmniejszyły się zakupy kategorii w handlu tradycyjnym, który doświadczył negatywnych trendów wartościowych i ilościowych, spadki wyniosły po około 15-16 proc.

Cechą charakterystyczną dla kategorii jogurtów pitnych jest sezonowość. W latach 2012-2013 najmocniejszy był kwartał trzeci, zarówno pod względem ilości nabywców, jak i w ujęciu wartościowym. W roku 2014 trend ten uległ zmianie i największe zakupy miały miejsce w drugim kwartale roku, po czym zarysowała się tendencja zniżkowa.

Rynek_jogurtów_penetracja_01_2015.jpg

W 2014 roku największy wartościowy udział w kategorii jogurtów pitnych wygenerowały trzy i czteroosobowe gospodarstwa domowe z osobą prowadzącą gospodarstwo w wieku 30-39 lat.Najbardziej popularne smaki to mieszanka owoców i truskawkowy. Gospodarstwa domowe przeznaczyły na nie połowę swoich wydatków na całą kategorię. Z kolei jedna czwarta wydatków na kategorię jogurtów pitnych przeznaczona została na napoje probiotyczne pakowane w małe buteleczki (o pojemności około 100g).

Jogurty pitne dla dzieci definiowane poprzez opakowanie, które na to jednoznacznie wskazuje, to jedynie 7 proc. wartości całej kategorii. Na jogurty pitne typu light nabywcy wydali jeszcze mniej, segment ten odpowiada za 4 proc. wartości kategorii.

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group