sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Nadal duże regionalne zróżnicowanie w sile nabywczej Polaków
Nadal duże regionalne zróżnicowanie w sile nabywczej Polaków
Mapa miesiąca GfK: zagęszczenie regionalne siły nabywczej w Polsce w 2015 roku
Warszawa, 2 marca 2015 r. – Według corocznych badań i prognoz siły nabywczej instytutu GfK, w 2015 roku polscy konsumenci będą mieć do dyspozycji łącznie ponad 997 miliardów złotych na wydatki lub oszczędności.
Biorąc pod uwagę ogólną liczbę powiatów w Polsce (380), mediana wartość siły nabywczej przypadająca na jeden kilometr kwadratowy wynosi 0,61 mln złotych.
Analiza siły nabywczej w przeliczeniu na kilometr kwadratowy pokazuje duże zróżnicowanie pomiędzy powiatami oraz siłę potencjału miast i powiatów o stosunkowo wysokiej gęstości zaludniania, gdzie na małym obszarze kumuluje się duży potencjał.
Poniższa mapa prezentuje zagęszczenie siły nabywczej, czyli jej wartość w przeliczeniu na kilometr kwadratowy. Obszary na mapie zaznaczone kolorem czerwonym charakteryzują się wysoką koncentracją pieniądza. Z kolei kolorem niebieskim zaznaczone zostały obszary o niskim zagęszczeniu siły nabywczej.
Ogólna Siła Nabywcza GfK to sprawdzony wskaźnik umożliwiający porównywanie potencjału konsumentów pomiędzy regionami czy miastami. Siła Nabywcza stanowi sumę dochodów netto gospodarstw domowych na danym terenie i dzięki temu pozwala na ich obiektywną ocenę.
Informacje o badaniu
Siła nabywcza to przypadający na osobę dochód (w tym wszelkie świadczenia otrzymywane od państwa), jaki pozostaje do jej dyspozycji po odliczeniu podatków i składek na ubezpieczenie społeczne. W badaniu przedstawiono poziomy siły nabywczej na osobę w ciągu roku wyrażone w złotych oraz w postaci wartości wskaźnikowej. Wartości siły nabywczej według GfK odpowiadają nominalnemu dochodowi rozporządzalnemu, co oznacza, że wartości nie uwzględniają inflacji. W badaniu posiłkowano się danymi statystycznymi dotyczącymi dochodów, wysokości podatków, świadczeń oraz prognozami opracowanymi przez instytuty badań nad gospodarką.
Dane o sile nabywczej dostępne są dla:
• jednostek administracyjnych: powiaty, gminy, osiedla,
• kodów pocztowych,
• GfK Micro Grid – siatki kwadratów,
• GfK Address Points – bazy budynków mieszkalnych,
• regionów handlowych,
• stref dojazdu do lokalizacji,
• innych niestandardowych jednostek analitycznych,
• wszystkich państw europejskich.
informacje o firmie
GfK
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.
Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.
Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group
informacje o firmie
GfK
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.
Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.
Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group