Gorączka grudniowych zakupów. Krajowe produkty zyskują przewagę
Czas przedświąteczny, a zwłaszcza grudzień, to okres wielu decyzji zakupowych. Trzeba przygotować dom na święta, obdarować najbliższych prezentami, zadbać o smakołyki i upominki dla współpracowników. W tym czasie dokonujemy wielu zakupów, ale jeszcze więcej produktów czeka na wybór. Choć rynek oferuje możliwość wyboru różnych marek, raport „Made in Poland” pokazuje, że Polacy coraz częściej wybierają krajowe produkty. To nie tylko kwestia emocji, ale także rozsądku – konsumenci opierają swoje decyzje na doświadczeniu i pewności co do jakości towarów. Raport został przygotowany z inicjatywy Grupy Amica, na podstawie badania zrealizowanego przez SW Research na reprezentatywnej próbie dorosłych Polek i Polaków.
Świąteczne decyzje zakupowe i domowy budżet
Wydatki w okresie przedświątecznym to nie tylko kwestia wyboru prezentów, ale również umiejętności zarządzania budżetem. Uważnie analizujemy każdy zakup, zwracając uwagę nie tylko na cenę, ale również na jakość wybieranych produktów.
Przykład rynku AGD doskonale pokazuje, jak ważne jest to podejście. Dane z badania „Made in Poland” wskazują, że produkty AGD wykonane w Polsce są oceniane lepiej od tych wyprodukowanych za granicą – są wiarygodniejsze, solidniejsze, dają większą satysfakcję z zakupu, a do tego są uczciwie wycenione. Wybierając produkty polskich marek, konsumenci zyskują rozwiązania, które sprawdzają się w codziennym użytkowaniu, również wtedy, gdy w grudniu domowe urządzenia pracują na najwyższych obrotach.
Poza tym, z raportu „Made in Poland” wynika, że 78% konsumentów wybiera polskie produkty, gdy jakość i cena są porównywalne. To dowód na to, że dla kupujących Made in Poland to nie tylko oznaczenie miejsca wytworzenia produktu, ale też element budujący zaufanie. Jest to szczególnie ważne w okresie większych wydatków świątecznych, gdy każda decyzja zakupowa jest odczuwana w domowym budżecie.

– Raport „Made in Poland” pokazuje, że polskie marki mają swoje największe sojuszniczki w kobietach. Polskie produkty wybiera 78,5% kobiet i 72,6% mężczyzn, a w grupie powyżej 50. roku życia po krajowe marki sięga już 83% badanych. To pokazuje, że wybór „Made in Poland” nie jest chwilową modą, lecz efektem wieloletnich doświadczeń z produktami, które sprawdziły się – także w grudniu domowe urządzenia pracują intensywniej niż zwykle. Sądzę, że właśnie dlatego sięgamy po polskie marki, które znamy z codziennego użytkowania także w momentach większych, przedświątecznych zakupów – mówi Joanna Lewandowska, Brand Director Amica Group.

Zaufanie do polskich marek w świątecznym szczycie
Raport pokazuje też, że za popularnością polskich marek stoją bardzo konkretne powody. Aż 95% badanych uznaje je za godne zaufania, a 70% deklaruje, że bardziej ufa markom krajowym niż zagranicznym. Źródła tego zaufania są jasno zdefiniowane: dla 57% osób kluczowa jest uczciwość producentów, dla 55% – wysoka jakość produktów, a dla 49% – dobre doświadczenia z ich użytkowania. W praktyce oznacza to, że w grudniowym gąszczu ofert konsumenci zwracają uwagę na pochodzenie produktów i chętnie sięgają po marki, które już sprawdziły się w ich domach. Dzieje się tak, ponieważ pamiętają, że w tym czasie kupujemy nie tylko dla siebie, ale i dla bliskich. Zaufanie staje się kluczowym czynnikiem w wyborze.

Co ważne, „polska marka” nie jest dla konsumentów pustym sloganem. 81% badanych uważa, że stoją za nią realne wartości, takie jak wspieranie lokalnej gospodarki (63%), patriotyzm gospodarczy (55%) czy tradycja (52%). W kontekście przedświątecznych zakupów wybór produktów krajowych marek coraz częściej łączy rozsądek finansowy z poczuciem, że pieniądze zostają „bliżej domu” – wspierając firmy, które produkują w Polsce i są obecne w codziennym życiu swoich klientów.
kontakt dla mediów
Alicja Durka
alicja.durka@qacomms.eu
Biuro Prasowe
media@amica.pl
informacje o firmie
Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najcenniejszych polskich marek, z prawie 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. W portfelu grupy znajdują się marki: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia), CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia prawie 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 4 milionów urządzeń rocznie.
kontakt dla mediów
Alicja Durka
alicja.durka@qacomms.eu
Biuro Prasowe
media@amica.pl
informacje o firmie
Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najcenniejszych polskich marek, z prawie 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. W portfelu grupy znajdują się marki: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia), CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia prawie 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 4 milionów urządzeń rocznie.