sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse

Polki chcą niezależności finansowej. Fundacja finmarie – nowa odpowiedź rynku, teraz także w Polsce

02.12.2025 | fin:marie

Choć aż 80% polskich kobiet deklaruje finansową niezależność (największy odsetek w Europie)[1], tylko 15% czuje pełną kontrolę nad swoimi pieniędzmi, a 43% przyznaje, że nie ma wystarczającej pewności siebie w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych[2]. Czego brakuje? Wsparcia, edukacji i narzędzi. To właśnie tę przepaść, między chęcią działania a rzeczywistymi możliwościami, ma wypełnić finmarie. Po sukcesie na rynku niemieckim, gdzie założona przez Polkę pierwsza w Europie platforma finansowa dla kobiet pomogła tysiącom poczatkujących inwestorek, finmarie wchodzi do Polski, by zmniejszyć lukę inwestycyjną.

Polki chcą decydować o swoich pieniądzach, ale ich położenie tego nie ułatwia

Kobiety wciąż inwestują rzadziej niż mężczyźni, częściej unikają ryzyka i mają niższy poziom zaufania do własnych wyborów finansowych[3]. Około 25% z nich ma doświadczenie w inwestowaniu w fundusze inwestycyjne lub obligacje, natomiast tylko 8% kobiet deklaruje doświadczenie w inwestowaniu w ETF-y – giełdowe fundusze odwzorowujące indeksy lub koszyki aktywów – oraz w instrumenty pochodne, czyli bardziej zaawansowane i ryzykowne produkty rynku kapitałowego[4].

Dlaczego tak się dzieje?

Średnie wynagrodzenie Polek w sektorze prywatnym jest o 14% niższe niż w przypadku mężczyzn – mniejsze dochody oznaczają mniejsze nadwyżki finansowe, a tym samym ograniczone możliwości budowania długoterminowego kapitału[5]. Na ten stan rzeczy wpływają także tzw. szklane sufity – niewidzialne bariery utrudniające kobietom awans na wyższe stanowiska i uzyskanie wyższych wynagrodzeń – oraz przerwy w karierze związane z macierzyństwem, które często spowalniają rozwój zawodowy i obniżają przyszłe dochody. Istnieją też kulturowe uwarunkowania, a niższy poziom wiedzy finansowej wśród kobiet sprawiają, że rzadziej podejmują decyzje inwestycyjne. Wszystkie te czynniki razem tworzą bariery w budowaniu niezależności finansowej i akumulacji kapitału.

Takie otoczenie systemowo-społeczne sprzyja utrwalaniu niekorzystnych stereotypów. Co druga nieinwestująca (49%) uważa, że zarządzanie kapitałem jest tylko dla ekspertów lub osób zamożnych[6] . Ponadto, aż 77% nieinwestujących kobiet sądzi, że aby zacząć inwestować, potrzeba co najmniej 3000 zł, choć w rzeczywistości pomnażanie kapitału można zacząć od znacznie mniejszych kwot[7].

Rosnąca luka inwestycyjna w perspektywie lat oznacza niższe emerytury dla kobiet, ograniczoną sprawczość ekonomiczną i mniejsze bezpieczeństwo finansowe. Jednocześnie, mimo tych przeciwności, Polki nadal są przedsiębiorcze i ambitne: stanowią 34% jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG) – to blisko 883,4 tys. aktywnych JDG[8] – a udział pań na stanowisku prezesa w największych firmach w kraju sięga 28%, co jest jednym z najwyższych wyników w Europie[9]. To pokazuje, że potencjał jest ogromny – potrzeba tylko edukacji i narzędzi, by w pełni go wykorzystać.  

Finansowa niezależność

Polki nie są osamotnione w dążeniu do finansowej niezależności. W każdej szerokości geograficznej kobiety potrzebują nie tylko zmian systemowych, ale i pracy z przekonaniami, co doskonale ilustruje niemiecki sukces rynkowy finmarie, pierwszej europejskiej platformy finansowej stworzonej z myślą o kobietach. Kiedy w 2017 roku polska przedsiębiorczyni Karolina Decker założyła w Berlinie finmarie, zależało jej, by kobiety mogły przejąć kontrolę nad swoim finansami na własnych zasadach.

 – Każda z nas zasługuje na niezależność w kwestiach pieniędzy. Na przeszkodzie stoją bariery inwestycyjne i kulturowe schematy powstrzymujące kobiety przed przejmowaniem inicjatywy w tej kwestii. Po siedmiu latach pracy z tym tematem wiem, że droga do sprawczości prowadzi przez dwa równoległe procesy: zdobywanie wiedzy i zmianę myślenia. Sama edukacja nie wystarczy, jeśli nie towarzyszy jej praca z emocjami, z przekonaniami, barierami psychologicznymi. Dopiero połączenie obu elementów przynosi trwałą zmianę i właśnie na takim podejściu zbudowałam w Niemczech finmarie – mówi Karolina Decker, twórczyni marki finmarie.

Dziś w Niemczech z finmarie inwestuje ponad 6,5 tysiąca klientek, które łącznie zarządzają aktywami o wartości przekraczającej 65 milionów euro. Programy edukacyjne i warsztaty gromadzą już ponad 24 tysiące uczestniczek. Społeczność wokół finmarie to ponad 55 tysięcy pań. Tyle kobiet, za pomocą prostych narzędzi cyfrowych, nauczyło się jak zarządzać portfelem i podejmować świadome decyzje inwestycyjne.

Polki potrzebują narzędzi, które działają

Bazując na doświadczeniu zdobytym na wymagającym rynku niemieckim finmarie wchodzi do Polski z empatycznym podejściem do edukacji finansowej – jako fundacja finmarie Polska. Jej twórczynie rozumieją bariery, które utrudniają przejęcie kontroli nad budżetem, ich celem jest oswajanie finansów w realiach kobiecego życia: ze zmianami pracy, rozwodami, kredytami i koniecznością planowania przyszłości dla dzieci i rodzin.

Fundację powołały trzy kobiety, które łączy doświadczenie zawodowe w finansach oraz korporacjach i które znają sytuację biznesowe oraz zwyczaje i ograniczenia polskich konsumentek. Karolina Decker, certyfikowana doradczyni finansowa i liderka działań na rzecz równości finansowej, Małgorzata Gliwińska, mentorka biznesu i Agnieszka Michalska, ekspertka komunikacji i technologii ITC. Wszystkie podkreślają, że kluczowe jest zrozumienie roli edukacji i przyjaznej, skutecznej komunikacji – szczególnie w tematach budzących napięcie, wstyd czy poczucie bezradności.

Dlatego fundacja nie ogranicza się do edukacji finansowej w obszarze inwestowania. Założenie jest proste: kobiety potrzebują wiedzy, wsparcia decyzyjnego i emocjonalnego, a także bezpiecznej przestrzeni na pytania. Akademia Inwestowania finmarie to trzy skuteczne, sprawdzone obszary: wiedza, narzędzia i społeczność, które zapewniają naukę inwestowania od podstaw, pracę z przekonaniami i opanowanie narzędzia do planowania finansów.

Siedemnaście lat pracy w międzynarodowych korporacjach FMCG przekonało mnie o tym, że język finansów naprawdę może stać się językiem każdej kobiety. Wszystkie zasługujemy na spokój finansowy. Dlatego wychodzimy do Polek z programem, który pozwoli im stworzyć pierwszy plan inwestycyjny, opanować budżet i utworzyć fundusz awaryjny. Przekonamy Polki, że żeby zacząć inwestować, nie potrzeba milionów, a jednej decyzji: biorę sprawy w swoje ręce – podsumowuje Małgorzata Gliwińska, fundatorka fundacji finmarie Polska.

 

[1] Womenomics, „8 na 10 Polek czuje się niezależna finansowo”, 2023.

[2] Mastercard, „Kobiety i finanse. Jak Polki oceniają swoją pozycję finansową?”, 2024.

[3] OECD, „Gender Pension Gap”, 2022-2023.

[4] TFI PZU, „Kobiety (nie)inwestorki”, 2024.

[5] Polski Instytut Ekonomiczny, „Biznes na wysokich obcasach”, 2024.

[6] TFI PZU, „Kobiety (nie)inwestorki”, 2024.

[7] Tamże.

[8] Polski Instytut Ekonomiczny, „Biznes na wysokich obcasach”, 2024

[9] Tamże.

kontakt dla mediów
Aleksandra Morka
Account Executive, Lightscape
Aleksandra Morka

a.morka@lightscape.pl

tel: 531444469

tel: 531444469

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Aleksandra Morka
Account Executive, Lightscape
Aleksandra Morka

a.morka@lightscape.pl

tel: 531444469

tel: 531444469

informacje o firmie