sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse

Prezenty pod choinkę z drugiej ręki? Polacy pod tym względem są tradycjonalistami

12.11.2025 | Provident Polska SA

Tegoroczny Barometr Providenta pokazuje, że Polacy ponownie stawiają na rozsądne zarządzanie świątecznym budżetem. Wydatki związane z organizacją Bożego Narodzenia szacowane są na średnio 1387 zł – czyli o blisko 66 zł mniej niż rok temu. Największa część budżetu przeznaczana jest na prezenty – przeciętnie 667 zł, choć osoby powyżej 55. roku życia wydają na ten cel aż 781 zł, a najmłodsi (18-24 lata) zamierzają zmieścić się średnio w kwocie 462 zł. Co trzeci Polak spodziewa się, że przekroczy planowany budżet na ten cel.

Prawie połowa (45,1 proc.) respondentów deklaruje, że kupi wszystkie niezbędne na święta rzeczy, ale postara się ograniczyć do najtańszych dostępnych produktów. Z kolei 15 proc. musi zrezygnować z części wydatków, ponieważ jego budżet nie pokryje wszystkich tradycyjnych kosztów – ten odsetek utrzymuje się na podobnym poziomie jak rok temu.​​

Najwięcej na organizację tegorocznych Świąt, bo powyżej 1000 zł, zamierzają wydać mieszkańcy województwa dolnośląskiego (16 proc.) oraz kujawsko-pomorskiego (15,3 proc.). Z kolei najmniejsze wydatki do 300 zł zakładają ankietowani z województwa śląskiego (21 proc.) oraz lubelskiego (20,4) i lubuskiego (20,1 proc.).

Prezenty: nadal liczy się praktyczność i cena

Podobnie jak w poprzednich latach, większość Polaków (prawie 66 proc.) pokryje wydatki świąteczne z bieżących dochodów, a 24 proc. sięgnie po zgromadzone wcześniej oszczędności. 5 proc. respondentów skorzysta z opcji płatności odroczonej, a niemal tyle samo skorzysta ze środków pozyskanych z programów socjalnych.​​ – Polacy ponownie podchodzą do świątecznych wydatków z dużą rozwagą. Wiele osób stara się ograniczyć koszty, wybierając tańsze produkty, ale nadal priorytetem pozostaje zakup trafionych upominków dla bliskich. To pokazuje, jak ważne jest dla nich godne i przemyślane świętowanie, pomimo wyzwań ekonomicznych – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.

Najczęściej wskazywanym prezentem o wartości do 200 zł pozostają pieniądze lub bony na zakupy – wybrało tak prawie 22 proc. badanych. Na drugiej pozycji znalazły się kosmetyki i perfumy (13 proc.), książki (10,4 proc.), a zaraz za nimi elektronika (9,8 proc.). Preferencje różnią się między płciami: u mężczyzn elektronika (prawie 17 proc.) jest wyżej niż u kobiet, które częściej wskazują biżuterię (9,3 proc.).

Mimo silnego trendu na kupowanie z drugiej ręki ponad połowa (56 proc.) Polaków nigdy lub rzadko kupuje używane prezenty. Mniej niż jedna piąta (17 proc.) decyduje się na taką opcję czasami. Najbardziej na tą opcję otwarci są najmłodsi. W tej grupie co piąty robi to często, a prawie 43 proc. czasami.

Aż 44 proc. ankietowanych uważa, że kilka tygodni wcześniej to odpowiedni moment na zakupy świąteczne. Prawie jedna piąta zostawia je na ostatnią chwilę. Przy wyborze upominku kierujemy się przede wszystkim gustem obdarowywanego (44 proc.) oraz ceną nieprzekraczającą założonego budżetu (32 proc.).

Barszcz z uszkami niezmiennym królem świątecznego stołu

Nie może go zabraknąć w ponad połowie polskich domów podczas Wigilii. Na kolejnych miejscach znajdują się pierogi (39,3 proc.), karp (33,4 proc.), a także sałatka jarzynowa czy sernik. Co ciekawe prawie połowa Polaków nie korzysta z półproduktów podczas przygotowania kolacji.​​

Tylko co czwarty respondent nie odczuwa stresu związanego ze świętami. Polaków stresują przede wszystkim generalne porządki w domu (37,7 proc.)oraz  wydatki i konieczność planowania budżetu (29 proc.). ​​– Przygotowania i nadprogramowe bożonarodzeniowe wydatki to duże źródła stresu, dlatego w tym roku wiele osób stara się znaleźć kompromis między tradycją a wygodą. Świąteczny czas to także chwila wsparcia dla innych. Ponad połowa ankietowanych w naszym badaniu angażuje się w jakieś formy wsparcia charytatywnego i pomocy potrzebującym. Najczęściej wybierają wrzucanie pieniędzy do puszek i wpłaty na zbiórki internetowe – dodaje Karolina Łuczak.

 

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie zachowań i decyzji finansowych Polaków. Tegoroczna edycja została przeprowadzona metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków w październiku 2025 r.

 

kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
Ekspert ds. PR, Provident Polska
Agnieszka Baran

agnieszka.baran@provident.pl

tel: +48 664149855

Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 Provident otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer, piąty raz przeszła pomyślnie certyfikację Diveristy IN Check oraz została wyróżniona ósmym tytułem Top Marki.

 

załączniki

kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
Ekspert ds. PR, Provident Polska
Agnieszka Baran

agnieszka.baran@provident.pl

tel: +48 664149855

Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 Provident otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer, piąty raz przeszła pomyślnie certyfikację Diveristy IN Check oraz została wyróżniona ósmym tytułem Top Marki.