internet technologie ekonomia/biznes/finanse
PZU z systemem wczesnego wykrywania cyberzagrożeń od polskiego startupu
PZU wdraża innowacyjny system wczesnego wykrywania cyberzagrożeń, który analizuje dane pochodzące z internetu, deep webu oraz darknetu. Rozwiązanie to pozwoli zespołom ds. cyberbezpieczeństwa PZU jeszcze szybciej identyfikować potencjalne incydenty i skutecznie na nie reagować. Wzmocnienie zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa jest możliwe dzięki współpracy z polskim startupem RIFFSEC.
PZU wdraża RIFFSEC – system wczesnego ostrzegania o cyberzagrożeniach. Monitoruje on internet, deep web i darknet, by wykrywać naruszenia danych – od wycieków loginów i haseł po incydenty związane z marką. Dzięki temu ubezpieczyciel wzmacnia pracę swoich zespołów bezpieczeństwa – od SOC po analityków.
– Jako PZU jesteśmy zaufaną instytucją finansową, zobowiązaną do zachowania najwyższych standardów ochrony danych i bezpieczeństwa informacji. Charakter zadań w branży ubezpieczeniowej wiąże się bowiem z przetwarzaniem bardzo dużej ilości poufnych informacji. Najwyższa jakość cyberbezpieczeństwa, szczególnie w dobie stale rosnącej liczby cyberataków, jest więc dla nas absolutnym priorytetem. Dzięki nawiązaniu współpracy z RIFFSEC wchodzimy na jeszcze wyższy poziom ochrony przed zagrożeniami cybernetycznymi – mówi Michał Kopyt, członek zarządu PZU Życie i dyrektor Grupy PZU ds. IT.
System skupia się na danych z Europy, dzięki czemu szybciej wychwytuje lokalne zagrożenia. Zbierane przez RIFFSEC dla PZU informacje obejmą m.in. sytuacja potencjalnie zagrażające poufności danych (w tym loginów i haseł), monitoring rozmów cyberprzestępców na temat PZU czy monitoring rejestracji domen podobnych do marek powiązanych z PZU. Platforma przypomni też o opłacaniu domen i certyfikatów SSL ubezpieczyciela. Eksperci PZU będą mieć także stały dostęp do informacji o nowych atakach na inne organizacje, jak również o najnowszych wirusach i typach oszustw wykorzystywanych przez cyberprzestępców.
– System będzie wspierał zespoły cyberbezpieczeństwa PZU w jeszcze skuteczniejszej identyfikacji i analizie zagrożeń dla naszej marki oraz klientów, a także w szybszym reagowaniu na potencjalne incydenty – tłumaczy Bartosz Zbyszewski, dyrektor ds. ryzyka i bezpieczeństwa IT w Grupie PZU.
Liczba cyberataków na całym świecie, w tym w Europie i Polsce, konsekwentnie rośnie. Według danych Rady Unii Europejskiej, roczny globalny koszt cyberprzestępczości to 5,5 biliona euro. Z kolei tylko w Polsce w 2024 roku liczba zgłoszeń dotyczących naruszeń bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych wzrosła o 60 proc., a realnie zidentyfikowanych incydentów – o 23 proc. w stosunku do 2023 roku (dane Ministerstwa Cyfryzacji). CSIRT NASK odnotował wzrost liczby incydentów z ponad 80,2 tys. w 2023 roku do ponad 103,4 tys. w 2024 roku.
– Nasz system wspiera instytucje, które muszą błyskawicznie wychwytywać potencjalne incydenty i reagować, zanim staną się realnym zagrożeniem. Globalni dostawcy koncentrują się głównie na rynkach takich jak USA, a ich usługi i ceny są dopasowane do potrzeb największych korporacji. My monitorujemy i analizujemy dane, które są rzeczywiście istotne dla firm z Europy i Polski. Zaufanie takiego partnera jak PZU to dla nas potwierdzenie, że lokalne podejście do cyberbezpieczeństwa ma realną wartość – mówi Konrad Latkowski, CEO RIFFSEC.
RIFFSEC został założony w 2022 roku. Jego klientami są m.in. Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Fundacja Batorego, Grupa Raben i Orange CERT Polska, a teraz także PZU.
Współpraca dzięki programowi akceleracji
RIFFSEC jest jednym z kilkuset startupów, które zgłosiły się jesienią ubiegłego roku do programu akceleracyjnego Smart UP - Startup Booster Poland, prowadzonego przez Huge Thing. Z tego grona PZU wybrał RIFFSEC do przetestowania technologii oferowanej przez startup pod kątem potrzeb biznesowych ubezpieczyciela. To kolejny startup wybrany w akceleratorze Huge Thing, z którym PZU nawiązał współpracę w ostatnim czasie. W połowie października ubezpieczyciel ogłosił wspólny projekt ze startupem simpl.rent, w ramach którego wdrożył narzędzie ułatwiające wprowadzanie dedykowanych programów ubezpieczenia, przygotowanych dla wybranych grup klientów.
Huge Thing jest strategicznym partnerem PZU w akceleracji.
– Cieszy nas, że kolejne wspólne działania z PZU przynoszą realne efekty. Niezmiennie podkreślamy, jak kluczowe dla rozwoju dużych organizacji są startupy, jednak aby czerpać z ich potencjału realne korzyści, niezbędna jest dobra strategia, świadome działanie i gotowość na wdrażane zmiany. Programy akceleracyjne są jednym z działań, które tę gotowość organizacji wzmacniają. Partnerstwo z PZU to dla nas ważna i satysfakcjonująca współpraca, tym bardziej że firma jest organizacją, która od lat z powodzeniem wdraża nowe rozwiązania i ma w tym zakresie duże ambicje – mówi Monika Synoradzka, prezeska Huge Thing.
– W PZU konsekwentnie stawiamy na testowanie oraz wdrażanie innowacji we współpracy z młodymi firmami technologicznymi. Taka współpraca jest korzystna zarówno dla nas, jak i dla startupów. My dostajemy dostęp do nowych, wyspecjalizowanych produktów technologicznych, a startupy mają możliwość wyskalowania swoich rozwiązań z największym ubezpieczycielem w regionie – podkreśla Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji i AI w Grupie PZU.
PZU Ready for Startups – 50 wdrożonych innowacji
Współpraca z RIFFSEC to kolejna innowacja wdrożona w ramach programu PZU Ready for Startups. Za jego organizację odpowiada Zespół Innowacji i AI.
W ciągu 8 lat eksperci PZU przeanalizowali blisko 8000 pomysłów na nowe rozwiązania w Grupie PZU. Najlepsze 87 rozwiązań zostało przetestowanych w ramach projektu pilotażowego, a ponad 50 zostało następnie wdrożonych w działalności ubezpieczyciela. Innowacje służą zarówno usprawnianiu wewnętrznych procesów, jak i konsekwentnemu poprawianiu doświadczeń klientów. W ramach programu PZU Ready for Startups ubezpieczyciel współpracuje zarówno z polskimi, jak i zagranicznymi partnerami. Więcej informacji na temat oferty dla startupów można znaleźć na https://www.pzu.pl/innowacje.
kontakt dla mediów
Biuro Prasowe
rzecznik@pzu.pl
tel: +48 (22) 582 58 07
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Biuro Prasowe
rzecznik@pzu.pl
tel: +48 (22) 582 58 07