technologie ekonomia/biznes/finanse

Santander Bank Polska wykorzystuje sztuczną inteligencję, by pomóc firmom i korporacjom dostosować się do ISO 20022.

Bank wykorzystał Gen AI by stworzyć dla użytkowników iBiznes24 narzędzie umożliwiające automatyczne i szybkie dostosowanie danych teleadresowych w słowniku kontrahentów do wymogów standardu ISO 20022.

Wdrożenie nowego, globalnego standardu komunikacji elektronicznej w systemach finansowych ISO 20022 wymaga od instytucji finansowych, w tym banków, a także firm korzystających z ich usług, dostosowania swoich systemów płatniczych, finansowo-księgowych do nowych wymogów. ISO 20022 ustanowione zostało przez Międzynarodową Organizację Normalizującą. To nowoczesny, międzynarodowy standard wymiany danych finansowych, dzięki któremu komunikacja w zakresie płatności, przelewów czy raportowania stanie się bardziej precyzyjna, bezpieczna i zautomatyzowana. Dla klientów oznacza to m.in. szybsze przetwarzanie transakcji i lepszą jakość danych w wyciągach czy potwierdzeniach operacji.

Przygotowanie do nowego standardu nakłada na banki obowiązek przystosowania swoich systemów informatycznych do obsługi nowego formatu danych, a na klientów firmowych i instytucjonalnych potrzebę m.in. aktualizacji systemów lub zmianę formatu plików przesyłanych do banku czy ustrukturyzowania danych umożliwiających ich lepszą identyfikację.

Aby ułatwić klientom dostosowanie danych teleadresowych kontrahentów do wymogów ISO 20022, Santander Bank Polska wykorzystał Gen AI. W systemie iBiznes24 stworzył narzędzie, które pozwala na automatyzację tego procesu. Dzięki niemu klienci korporacyjni i firmowy, którzy używali dotąd słownika kontrahentów oferowanego przez bank, nie muszą porządkować danych teleadresowych ręcznie.

Użytkownik, który skorzysta z nowego narzędzia, przed akceptacją danych, zobaczy ekran z propozycją ich uporządkowania i będzie mógł je zaakceptować jednym kliknięciem lub w razie potrzeby nanieść dodatkowe zmiany. Narzędzie można znaleźć w systemie bankowości elektronicznej IBiznes24. Należy wejść w zakładkę Przelewy, a następnie wybrać Słowniki.

Wprowadzenie automatyzacji uporządkowania danych w słowniku kontrahentów pozwala klientom zaoszczędzić czas i wpływa na podniesienie poziomu bezpieczeństwa przez ograniczenie potencjalnych błędów wynikających z ręcznego przenoszenia danych.

Naszym celem jest wspieranie klientów firmowych w taki sposób, by mogli prowadzić swój biznes w sposób sprawny, płynny i wygodny. Oznacza to, że na bieżąco reagujemy na dynamicznie zmieniające się otoczenie biznesowe i wyzwania, z którymi muszą się mierzyć. Takim wyzwaniem, dla wielu przedsiębiorców, okazał się obowiązek dostosowania swoich systemów do nowego standardu ISO 20022. Klienci zgłaszali nam, że proces przystosowania danych do nowych standardów jest trudny i czasochłonny. Dlatego zdecydowaliśmy się na wdrożenie automatyzacji w słowniku kontrahentów. Pozwala to na szybką aktualizację danych teleadresowych na „jeden klik”. Dzięki temu przedsiębiorcy oszczędzają czas i mają większa pewność poprawności zawartych w formularzach danych. Z sygnałów, które dostajemy od klientów wynika, że nowe rozwiązanie spotkało się z bardzo pozytywnym przyjęciem i znacząco ułatwia przystosowanie do nowych wymogów wynikających z wdrożenia standardu ISO 20022” – mówi Adam Piotrowski, Tribe Leader Corporate Digital e-Banking.

W banku od lat skutecznie wykorzystujemy rozwiązania oparte o klasyczną AI. W tym przypadku, zastosowaliśmy innowacyjne podejście przy opracowaniu narzędzia wykorzystując generatywną sztuczną inteligencję. Nasze zasoby technologiczne i zespół najwyższej klasy ekspertów pozwolił nam na realizację procesu w całości wewnątrz infrastruktury banku. Praca nad tym projektem pokazuje, że Gen AI może świetnie wpisywać się w przyszłość nowoczesnej bankowości zarówno w procesach back- i front-endowych. Rozwiązania oparte o tę technologię będą coraz bardziej zaawansowane i powszechne, a ich rola będzie rosła z każdym rokiem. W banku wykorzystujemy każdą technologię w sposób odpowiedzialny i kiedy szukamy w niej potencjału do tego abyśmy mogli jeszcze lepiej wspierać naszych klientów robimy to w sposób świadomy, bezpieczny i etyczny.” – mówi Damian Bandosz, dyrektor Biura Strategii Danych PBBiK.

Więcej informacji na temat iBiznes24 znaleźć można na stronie www: www.santander.pl/korporacje, w zakładce „bankowość elektroniczna”. Szczegółowe informacje na temat standardu ISO 20022 w Santander Bank Polska znajdują się na stronie www.santander.pl/korporacje/bankowosc-elektroniczna/iso-20022.

kontakt dla mediów
Biuro Prasowe
Obszar Komunikacji i Doświadczenia Marki, Santander Bank Polska S.A.
Biuro Prasowe

biuro.prasowe@santander.pl

Monika Nowakowska
Dyrektor Departamentu Public Relations, Santander Bank Polska S.A.
Monika Nowakowska

monika.nowakowska@santander.pl

tel: 22 586 80 40

informacje o firmie

Grupa Santander Bank Polska S.A. jest jedną z największych grup finansowych i największym bankiem z kapitałem prywatnym w Polsce. Oferuje nowoczesne rozwiązania finansowe dla osób indywidualnych, mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz polskich i międzynarodowych korporacji. Bank ma jedną z największych sieci oddziałów i placówek partnerskich, jak również świadczy usługi poprzez elektroniczne kanały dostępu, w tym bankowość mobilną. Jest jednym z liderów rynku w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w usługach bankowych, konsekwentnie budując swoją markę zgodnie ze strategicznym celem osiągnięcia pozycji najlepszego banku dla klienta. Priorytetem Santander Bank Polska jest satysfakcja i lojalność klientów, dlatego Bank regularnie wprowadza do oferty innowacyjne funkcjonalności, które pomagają dbać o finanse osobiste oraz efektywnie zarządzać finansami firmowymi. Od 2011 r. Bank należy do międzynarodowej Grupy Santander. Spółki z Grupy Santander Bank Polska oferują m.in. fundusze inwestycyjne, ubezpieczenia, leasing oraz faktoring.

Grupa Santander to wiodąca komercyjna Grupa bankowa, z siedzibą w Hiszpanii, założona w 1857 r., a także jeden z największych banków na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej. Działalność Grupy Santander koncentruje się na 5 globalnych obszarach biznesowych: Bankowości Detalicznej i Komercyjnej, Digital Consumer Bank, Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej, Wealth Management i Ubezpieczeniach, a także Płatnościach (PagoNxt i Karty). Taki model operacyjny umożliwia bankowi skuteczniejsze wykorzystanie potencjału wynikającego z połączenia globalnej skali działalności z lokalnym przywództwem. Grupa Santander dąży do tego, aby stać się najlepszą otwartą platformą usług finansowych świadczonych klientom indywidualnym, MŚP, klientom korporacyjnym a także instytucjom finansowym i rządom. Misją banku jest pomaganie klientom w codziennych sukcesach w duchu wartości Przyjazny, Rzetelny, Dla Ciebie.  Grupa Santander jest bankiem działającym w sposób odpowiedzialny i zobowiązała się m.in przeznaczyć w latach 2019–2030 kwotę 220 mld EUR na finansowanie inwestycji i rozwiązań proekologicznych. Według stanu na koniec I półrocza 2025 r. Grupa Santander miał 176 mln klientów, 7700 oddziałów i 204 000 pracowników, a wartość środków zdeponowanych w banku przez klientów wynosiła 1,3 bln EUR.

Biuro Prasowe Santander Bank Polska
e-mail: biuro.prasowe@santander.pl

kontakt dla mediów
Biuro Prasowe
Obszar Komunikacji i Doświadczenia Marki, Santander Bank Polska S.A.
Biuro Prasowe

biuro.prasowe@santander.pl

Monika Nowakowska
Dyrektor Departamentu Public Relations, Santander Bank Polska S.A.
Monika Nowakowska

monika.nowakowska@santander.pl

tel: 22 586 80 40

informacje o firmie

Grupa Santander Bank Polska S.A. jest jedną z największych grup finansowych i największym bankiem z kapitałem prywatnym w Polsce. Oferuje nowoczesne rozwiązania finansowe dla osób indywidualnych, mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz polskich i międzynarodowych korporacji. Bank ma jedną z największych sieci oddziałów i placówek partnerskich, jak również świadczy usługi poprzez elektroniczne kanały dostępu, w tym bankowość mobilną. Jest jednym z liderów rynku w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w usługach bankowych, konsekwentnie budując swoją markę zgodnie ze strategicznym celem osiągnięcia pozycji najlepszego banku dla klienta. Priorytetem Santander Bank Polska jest satysfakcja i lojalność klientów, dlatego Bank regularnie wprowadza do oferty innowacyjne funkcjonalności, które pomagają dbać o finanse osobiste oraz efektywnie zarządzać finansami firmowymi. Od 2011 r. Bank należy do międzynarodowej Grupy Santander. Spółki z Grupy Santander Bank Polska oferują m.in. fundusze inwestycyjne, ubezpieczenia, leasing oraz faktoring.

Grupa Santander to wiodąca komercyjna Grupa bankowa, z siedzibą w Hiszpanii, założona w 1857 r., a także jeden z największych banków na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej. Działalność Grupy Santander koncentruje się na 5 globalnych obszarach biznesowych: Bankowości Detalicznej i Komercyjnej, Digital Consumer Bank, Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej, Wealth Management i Ubezpieczeniach, a także Płatnościach (PagoNxt i Karty). Taki model operacyjny umożliwia bankowi skuteczniejsze wykorzystanie potencjału wynikającego z połączenia globalnej skali działalności z lokalnym przywództwem. Grupa Santander dąży do tego, aby stać się najlepszą otwartą platformą usług finansowych świadczonych klientom indywidualnym, MŚP, klientom korporacyjnym a także instytucjom finansowym i rządom. Misją banku jest pomaganie klientom w codziennych sukcesach w duchu wartości Przyjazny, Rzetelny, Dla Ciebie.  Grupa Santander jest bankiem działającym w sposób odpowiedzialny i zobowiązała się m.in przeznaczyć w latach 2019–2030 kwotę 220 mld EUR na finansowanie inwestycji i rozwiązań proekologicznych. Według stanu na koniec I półrocza 2025 r. Grupa Santander miał 176 mln klientów, 7700 oddziałów i 204 000 pracowników, a wartość środków zdeponowanych w banku przez klientów wynosiła 1,3 bln EUR.

Biuro Prasowe Santander Bank Polska
e-mail: biuro.prasowe@santander.pl