transport ekonomia/biznes/finanse

Stacje Kontroli Pojazdów mają blisko 86 mln zł zaległego długu – czy 52 proc. podwyżka opłat za badania techniczne przyniesie ulgę i ułatwi spłatę zaległości?

16.10.2025 | BIG InfoMonitor

Stacje kontroli pojazdów przez ponad dwie dekady pracowały na granicy ekonomicznej opłacalności – obowiązkowe badania techniczne wyceniane były według stawek z poprzedniej epoki. Zmagały się też z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. Diagnoza? Lawinowy wzrost zaległości – od 2021 roku zadłużenie SKP poszybowało o 240 proc., osiągając niemal 86 mln zł. Na szczęście ostatni rok przynosi światełko w tunelu: poprawia się spłacalność przeterminowanych długów, a długo wyczekiwana podwyżka opłat właśnie weszła w życie.

 

Najważniejsze dane na temat kondycji finansowej SKP:

  • Łączne przeterminowane zadłużenie na koniec sierpnia 2025 r. (PKD7120B Pozostałe badania i analizy techniczne ): 85,8 mln zł
  • Spadek niespłaconego zadłużenia (PKD 7120B) r/r o ponad 5 mln zł, co stanowi redukcję o 5,6 proc. (z 90,8 mln zł do 85,78 mln zł na koniec sierpnia 2024 r.)
  • W porównaniu z sierpniem 2021 rok skok zaległych zobowiązań kredytowych i pozakredytowych o ponad 240 proc.
  • Łączna liczba niesolidnych dłużników (PKD 7120B), pozostałe badania i analizy techniczne): 332 podmioty, tj. 3 proc. tego rynku - (stan na koniec sierpnia 2025 r.)

 

Według danych z baz BIG InfoMonitor i BIK, działalność stacji kontroli pojazdów (PKD 7120B), na koniec sierpnia br. odnotowała spadek przeterminowanego zadłużenia o ponad 5 mln zł r/r. Choć dynamika niespłaconych świadczeń hamuje, a liczba niesolidnych dłużników spada, prawdziwy test sytuacji finansowej nastąpi po wprowadzonej we wrześniu br. podwyżki opłat za przeglądy techniczne pojazdów. Tym bardziej, że w szerszej perspektywie zaległe długi branży urosły o 240 proc. – z 25 mln zł w 2021 roku do blisko 86 mln zł na koniec sierpnia 2025 r. Najwyższy skok zaległych zobowiązań SKP miał miejsce między sierpniem 2021, a sierpniem 2022 roku, bo o 167 proc.

Wykres zaległości SKP

Branża ma nadzieję, że obecna zmiana – wprowadzona po latach zamrożenia stawek – przełoży się na długofalową stabilizację i pozwoli stacjom nadrobić zaległości inwestycyjne.

– Zwiększenie stawek o 52 proc. było potrzebnym i długo wyczekiwanym krokiem, szczególnie w kontekście rosnących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej oraz wzrostu płacy minimalnej w ostatnich latach. Należy jednak zaznaczyć, że ta zmiana – choć istotna – nie rozwiązuje wszystkich problemów naszej branży. Podwyżka ta rekompensuje jedynie część strat poniesionych przez przedsiębiorców. W związku z tym sytuacja finansowa wielu stacji nadal pozostaje napięta, a wyzwania związane z utrzymaniem płynności, wzrostem kosztów operacyjnych i inwestycjami w nowoczesne wyposażenie są aktualne – komentuje Jolanta Źródłowska, Prezes Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.

Potrzeba ciągłej modernizacji systemu

Podwyżka opłat za badania techniczne, która weszła w życie 19 września 2025 r., oznacza skokowy wzrost ceny podstawowego przeglądu pojazdów (wykonywanego najczęściej) z 98 zł do 149 zł, czyli o 51 zł. To długo oczekiwana finansowa ulga dla stacji kontroli pojazdów. Niemniej jednak, przedstawiciele branży podkreślają, że ten krok, choć kluczowy, nie może być jednorazowym rozwiązaniem. System wymaga trwałych i długofalowych zmian, które zabezpieczą branżę przed powrotem problemów finansowych w przyszłości.

 – Z perspektywy Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów kluczowe jest, aby proces zmian w systemie badań technicznych miał charakter kompleksowy i długofalowy. Planowane jest wprowadzenie mechanizmu corocznej waloryzacji opłat. Naszym postulatem pozostaje zatem nie tylko dalsze dostosowanie stawek do realiów rynkowych, ale również stworzenie ram prawnych gwarantujących ich regularną aktualizację. Tylko wówczas możliwe będzie realne podniesienie jakości badań technicznych i zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym – podkreśla Jolanta Źródłowska, Prezes Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.

Mimo historycznie niskich opłat za badania techniczne aż do 19 września br., dane BIG InfoMonitor i bazy BIK wskazują na pozytywny trend: spadek niespłaconego zadłużenia sektora badań i analiz technicznych o 5,6 proc. w ujęciu rocznym. – Ta poprawa może wynikać z większej dyscypliny płatniczej wśród diagnostów, intensywnego zarządzania kosztami lub ograniczonego wzrostu zaległego zadłużenia u tych firm, które zdołały utrzymać płynność finansową. Podwyżka opłat o 52 proc. jest czynnikiem, który może przynieść trwałą stabilizację finansową i pozwolić stacjom kontroli pojazdów na realne inwestycje oraz wyjście z zatorów płatniczych i z przeterminowanego zadłużenia – podsumowuje Paweł Szarkowski, Prezes BIG InfoMonitor.

kontakt dla mediów
Diana Borowiecka
Główny Specjalista Departament Marketingu i PR, BIG InfoMonitor
Diana Borowiecka

diana.borowiecka@big.pl

tel: +48 22 486 56 46

tel: +48 607 146 583

informacje o firmie

O BIG InfoMonitor:

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Zgodnie z Ustawą o BIG* przyjmuje, przechowuje
 i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. BIG InfoMonitor umożliwia dostęp do baz: Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich, dzięki czemu stanowi platformę wymiany informacji pomiędzy sektorem bankowym i pozostałymi sektorami gospodarki. W 2015 roku BIG InfoMonitor udostępnił swoim klientom ponad 16,6 mln raportów. Łącznie z bazami BIK posiada dostęp do 6 mln 400 tysięcy informacji i danych gospodarczych o dłużnikach. Wpisanie dłużnika do Rejestru Dłużników BIG to natychmiastowe powiadomienie sektora bankowego i telekomunikacyjnego o przeterminowanym zadłużeniu. BIG InfoMonitor jest twórcą Programu Firma Wiarygodna Finansowo, którego uczestnicy uzyskują Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo - nowoczesne narzędzie do potwierdzania braku zaległości płatniczych. Certyfikat pomaga uzyskać przewagę w działaniach handlowych, wyróżnia firmę wśród innych przedsiębiorców i podnosi jej prestiż. Baza BIG InfoMonitor to także dane pozytywne, których liczba wynosi aktualnie ok. 20 mln.

Więcej informacji o BIG InfoMonitor można znaleźć na stronie www.BIG.pl

*Ustawa o BIG : Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz.U. Nr 81, poz. 530)

załączniki

kontakt dla mediów
Diana Borowiecka
Główny Specjalista Departament Marketingu i PR, BIG InfoMonitor
Diana Borowiecka

diana.borowiecka@big.pl

tel: +48 22 486 56 46

tel: +48 607 146 583

informacje o firmie

O BIG InfoMonitor:

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Zgodnie z Ustawą o BIG* przyjmuje, przechowuje
 i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. BIG InfoMonitor umożliwia dostęp do baz: Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich, dzięki czemu stanowi platformę wymiany informacji pomiędzy sektorem bankowym i pozostałymi sektorami gospodarki. W 2015 roku BIG InfoMonitor udostępnił swoim klientom ponad 16,6 mln raportów. Łącznie z bazami BIK posiada dostęp do 6 mln 400 tysięcy informacji i danych gospodarczych o dłużnikach. Wpisanie dłużnika do Rejestru Dłużników BIG to natychmiastowe powiadomienie sektora bankowego i telekomunikacyjnego o przeterminowanym zadłużeniu. BIG InfoMonitor jest twórcą Programu Firma Wiarygodna Finansowo, którego uczestnicy uzyskują Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo - nowoczesne narzędzie do potwierdzania braku zaległości płatniczych. Certyfikat pomaga uzyskać przewagę w działaniach handlowych, wyróżnia firmę wśród innych przedsiębiorców i podnosi jej prestiż. Baza BIG InfoMonitor to także dane pozytywne, których liczba wynosi aktualnie ok. 20 mln.

Więcej informacji o BIG InfoMonitor można znaleźć na stronie www.BIG.pl

*Ustawa o BIG : Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz.U. Nr 81, poz. 530)