technologie ekonomia/biznes/finanse

Ochrona behawioralna już dostępna dla klientów Banku Pekao

06.10.2025 | Grupa BIK

Analiza behawioralna pozwala w kompleksowy sposób realizować nadrzędny cel, jakim jest skuteczna ochrona przed zagrożeniami nieautoryzowanych transakcji oraz przejęciem kont i danych do logowania klientów końcowych instytucji finansowych. Już dziś z tej zaawansowanej ochrony korzysta ponad 5,5 mln klientów banków, a ich liczba, podobnie jak instytucji przystępujących do tego szczególnego przedsięwzięcia, sukcesywnie rośnie.

***

Ochrona behawioralna już dostępna dla klientów Banku Pekao

We wrześniu Bank Pekao uruchomił nową usługę ochrony behawioralnej, czyli bezpłatne rozwiązanie dostępne serwisie Pekao24 i aplikacji PeoPay, której zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa klientów przed próbami oszustw. Usługa została wdrożona we współpracy z Biurem Informacji Kredytowej S.A., a zgodę na jej aktywację klienci mogą udzielać od początku lipca br.

Rozwiązanie opiera się na analizie indywidualnych wzorców zachowania użytkownika podczas korzystania z bankowości internetowej oraz mobilnej. System gromadzi i przetwarza tzw. dane behawioralne, czyli informacje o sposobie pisania na klawiaturze, poruszania kursorem lub palcem po ekranie, przewijania strony czy trzymania urządzenia. Jeżeli w trakcie analizy wykryte zostaną nietypowe różnice w zachowaniu, bank może wstrzymać realizację danej operacji i skierować ją do dodatkowej autoryzacji.

Ochrona behawioralna stanowi istotne wzmocnienie systemów przeciwdziałania fraudom i pozwala skuteczniej wykrywać próby nieuprawnionego logowania i wykonywania transakcji w serwisach bankowych. Rozwiązanie można aktywować w aplikacji PeoPay, serwisie Pekao24, za pośrednictwem infolinii lub udając się do dowolnego oddziału banku, poprzez wyrażenie stosownej zgody na przetwarzanie danych. Usługa nie wymaga dodatkowych czynności po jej aktywacji – działa automatycznie w tle, nie śledzi treści ani nie rejestruje danych osobowych.

– Skuteczność walki z cyberprzestępcami opiera się na innowacjach i partnerstwie. Dlatego sięgamy po technologie, które pozwalają skuteczniej reagować w czasie rzeczywistym na nietypowe zachowania, a jednocześnie rozwijamy współpracę z instytucjami zewnętrznymi, takimi jak Biuro Informacji Kredytowej. To połączenie daje nam możliwość podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w skali całego sektora finansowego – mówi Michał Nagórka, dyrektor Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S.A.

– Klasyczne sposoby uwierzytelniania nie zawsze nadążają za rosnącą skalą i złożonością oszustw cyfrowych. Platforma Weryfikacji Behawioralnej BIK opiera się na analizie unikalnych wzorców zachowania użytkownika, dzięki czemu umożliwia skuteczniejszą weryfikację tożsamości i szybsze wykrywanie prób oszustwa. To krok dalej, który znacząco wzmacnia ochronę w codziennym bankowaniu. Cieszymy się, że Pekao dołącza do grona instytucji wdrażających to nowoczesne rozwiązanie i w ten sposób jeszcze bardziej podnosi standard bezpieczeństwa swoich klientów – mówi Agnieszka Szopa – Maziukiewicz, wiceprezes Zarządu Biura informacji Kredytowej S.A.

Usługa ochrony behawioralnej została uruchomiona w ramach sektorowej Platformy Weryfikacji Behawioralnej BIK, oferowanej przez Biuro Informacji Kredytowej S.A. Instytucja ta rozwija zaawansowane rozwiązania analityczne, m.in. w obszarze oceny ryzyka fraudowego
i weryfikacji tożsamości w środowisku cyfrowym. Pekao jest kolejnym bankiem, który dołączył do grona instytucji korzystających z tego rozwiązania, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa swoich klientów oraz efektywność działań ochronnych, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z regulacjami nadzorczymi i dbałości o prywatność.

Bank Pekao S.A., założony w 1929 r., jest jedną z największych instytucji finansowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim największym bankiem uniwersalnym w Polsce z 340 mld zł aktywów. Bank posiada drugą co do wielkości sieć oddziałów w kraju. Należy do liderów bankowości korporacyjnej, a jego klientem jest co druga korporacja w Polsce. Zajmuje pierwszoplanową na rynku pozycję w zarządzaniu aktywami, działalności maklerskiej i private banking. Zróżnicowany profil działalności Banku Pekao jest wspierany przez wiodący na rynku bilans i profil ryzyka odzwierciedlony w najniższych kosztach ryzyka, silnych wskaźnikach kapitałowych i odporności na warunki makroekonomiczne (Pekao okazało się najbardziej odpornym bankiem, zajmując pierwsze miejsce w testach warunków skrajnych, przeprowadzonych przez EBA w 2025 roku wśród 64 banków w Europie). Od 1998 r. Bank Pekao jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i uczestniczy w kilku lokalnych (w tym WIG 20 i WIG) oraz międzynarodowych indeksach (w tym MSCI EM, Stoxx Europe 600 i FTSE Developed). Pekao jest jedną z najbardziej dywidendowych spółek giełdowych w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat wypłacił akcjonariuszom łącznie ponad 20 mld zł.

Źródło: Bank Pekao S.A. 

kontakt dla mediów
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz
Menedżer ds. Relacji z mediami, Biuro Informacji Kredytowej
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz

aleksandra.stankiewicz-billewicz@bik.pl

tel: +48 22 348 4131

tel: + 48 512 164 131

informacje o firmie

Biuro Informacji Kredytowej S.A. wspiera bezpieczeństwo instytucji finansowych i ich klientów, udostępniając bezpieczny system wymiany informacji kredytowych i gospodarczych oraz nowatorskie rozwiązania antyfraudowe. Jako jedyne biuro kredytowe w Polsce, poprzez internetowy portal www.bik.pl oraz aplikację mobilną Mój BIK, umożliwia klientom indywidualnym monitorowanie własnej historii kredytowej, a dzięki Alertom BIK ostrzega przed każdą próbą wyłudzenia kredytu. Systemowe rozwiązania antyfraudowe w portfolio BIK to: Platforma Antyfraudowa BIK, Platforma Blockchain, Platforma Cyber Fraud Detection oraz Platforma Biometrii Behawioralnej. BIK aktywnie wspiera innowacje, adresowane do przedsiębiorców z sektora finansów, a także innych segmentów rynku, startupów, fintechów. BIK rozwija inicjatywę budowy jednolitego standardu raportowania danych niefinansowych, tworząc Platformę ESG BIK. Ponadto Biuro gromadzi i udostępnia dane o historii kredytowej klientów indywidualnych i przedsiębiorców z całego rynku kredytowego oraz dane z obszaru pożyczek pozabankowych. Baza BIK zawiera informacje o 323 mln rachunków należących do 25,2 mln klientów indywidualnych oraz 6,6 mln rachunków należących do 1,7 mln przedsiębiorców. BIK posiada najwyższe kompetencje w zakresie Analiz rynkowych i nowoczesnych technologii. Łączy cechy nowoczesnej firmy technologicznej z atrybutami instytucji zaufania publicznego. Od kilkunastu lat BIK jest aktywnym członkiem międzynarodowego Stowarzyszenia ACCIS, zrzeszającego największą grupę rejestrów kredytowych na świecie.

załączniki

kontakt dla mediów
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz
Menedżer ds. Relacji z mediami, Biuro Informacji Kredytowej
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz

aleksandra.stankiewicz-billewicz@bik.pl

tel: +48 22 348 4131

tel: + 48 512 164 131

informacje o firmie

Biuro Informacji Kredytowej S.A. wspiera bezpieczeństwo instytucji finansowych i ich klientów, udostępniając bezpieczny system wymiany informacji kredytowych i gospodarczych oraz nowatorskie rozwiązania antyfraudowe. Jako jedyne biuro kredytowe w Polsce, poprzez internetowy portal www.bik.pl oraz aplikację mobilną Mój BIK, umożliwia klientom indywidualnym monitorowanie własnej historii kredytowej, a dzięki Alertom BIK ostrzega przed każdą próbą wyłudzenia kredytu. Systemowe rozwiązania antyfraudowe w portfolio BIK to: Platforma Antyfraudowa BIK, Platforma Blockchain, Platforma Cyber Fraud Detection oraz Platforma Biometrii Behawioralnej. BIK aktywnie wspiera innowacje, adresowane do przedsiębiorców z sektora finansów, a także innych segmentów rynku, startupów, fintechów. BIK rozwija inicjatywę budowy jednolitego standardu raportowania danych niefinansowych, tworząc Platformę ESG BIK. Ponadto Biuro gromadzi i udostępnia dane o historii kredytowej klientów indywidualnych i przedsiębiorców z całego rynku kredytowego oraz dane z obszaru pożyczek pozabankowych. Baza BIK zawiera informacje o 323 mln rachunków należących do 25,2 mln klientów indywidualnych oraz 6,6 mln rachunków należących do 1,7 mln przedsiębiorców. BIK posiada najwyższe kompetencje w zakresie Analiz rynkowych i nowoczesnych technologii. Łączy cechy nowoczesnej firmy technologicznej z atrybutami instytucji zaufania publicznego. Od kilkunastu lat BIK jest aktywnym członkiem międzynarodowego Stowarzyszenia ACCIS, zrzeszającego największą grupę rejestrów kredytowych na świecie.