sprawy społeczne towary konsumpcyjne ekonomia/biznes/finanse
Barometr Providenta: Wysokie ceny blokują zdrowe odżywianie, ale Polacy szukają jakości, planują posiłki i mrożą zapasy
Dla ponad połowy Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze produktów spożywczych jest dobry skład (54,9 proc.), zaraz potem cena (51,5 proc.) – wynika z najnowszego badania Barometr Providenta. Jednocześnie aż 48,3 proc. respondentów wskazuje wysokie ceny produktów dobrej jakości jako główną przeszkodę w zdrowym odżywianiu, a ponad 20 proc. jako wyzwanie traktuje wszechobecność żywności wysoko przetworzonej.
W preferencjach Polaków dotyczących wyboru produktów spożywczych wyraźnie widać różnice pokoleniowe. Dla najmłodszych konsumentów w wieku 18–24 lat największe znaczenie ma cena (70,3 proc.), a najmniejsze – kraj pochodzenia produktów (9,7 proc.). Z kolei osoby powyżej 65. roku życia oprócz uważności na cenę (48,9 proc.), zwracają większą uwagę na kraj pochodzenia produktów (39,4 proc.).
– To naturalne, że na różnych etapach życia kierujemy się innymi kryteriami. Dla młodszych, którzy często dopiero się usamodzielniają i dysponują ograniczonym budżetem, cena jest kluczowa. Starsi mają zwykle większą stabilność finansową, dlatego oprócz kosztów częściej zwracają uwagę także na kraj pochodzenia i jakość produktów – komentuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.
Zero waste: planowanie i mrożenie zamiast wyrzucania
Polacy coraz chętniej wdrażają praktyki „zero waste”, by ograniczyć marnowanie jedzenia. Najczęściej, by uniknąć wyrzucania żywności, planują posiłki z wyprzedzeniem (50,5 proc.) i zamrażają nadmiar produktów, aby móc je wykorzystać później (53,4 proc.). Więcej niż co czwarty ankietowany (28,6 proc.) przechowuje żywność w sposób przedłużający jej świeżość, a niemal tyle samo (27,3 proc.) zawsze przygotowuje listę zakupów i konsekwentnie się jej trzyma.
Wyniki Barometru Providenta wyraźnie wskazują też na różnice międzypokoleniowe – młodsi częściej korzystają z aplikacji takich jak Too Good To Go czy Foodsi (18,3 proc.), podczas gdy starsi, zwłaszcza po 65. roku życia, planują posiłki (61,1 proc.) i zamrażają produkty (65,4 proc.).
– Świadomość ekologiczna i ekonomiczna coraz częściej idą w parze – mniej marnujemy, a przy okazji mniej wydajemy. Starsi planują i konserwują, młodsi sięgają po aplikacje. Każdy szuka sposobu, by ograniczyć marnowanie, ale cel jest ten sam: nie wyrzucać i lepiej wykorzystywać to, co już mamy – podkreśla Karolina Łuczak. – Polacy nie kupują impulsywnie, częściej analizują etykiety, porównują produkty i planują zakupy z wyprzedzeniem, a zdrowe odżywianie i ograniczenie marnotrawienia żywności staje się przemyślanym wyborem wielu z nas.
Najtrudniej o dostępność i przystępną cenę
W kontekście zdrowego odżywiania największym wyzwaniem pozostają nie tylko wysokie ceny, wskazywane przez 48,3 proc. badanych, ale również dostępność produktów. Co piąty ankietowany w Barometrze Providenta (20,2 proc.) wskazuje na wszechobecność wysoko przetworzonej żywności i gotowych dań, a 19,2 proc. zauważa problem z dostępem do produktów dobrej jakości. Dla 10,7 proc. główną przeszkodą w bardziej świadomym odżywianiu jest brak czasu na samodzielne przygotowywanie posiłków.
O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w sierpniu 2025 r.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 Provident otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer oraz piąty raz przeszła pomyślnie certyfikację Diveristy IN Check.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 Provident otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer oraz piąty raz przeszła pomyślnie certyfikację Diveristy IN Check.