sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Zwyczaje finansowe Polaków: 4 na 10 z nas pożyczało pieniądze w ciągu ostatniego roku
Ponad 41 proc. Polaków skorzystało w ciągu ostatnich 12 miesięcy z pożyczki od instytucji finansowej lub od krewnych – wynika z badania Financial Wellbeing zrealizowanego na zlecenie IPF Group, właściciela Provident Polska. Co trzeci Polak (38,4 proc.) deklaruje, że nie czuje się pewnie w zakresie wiedzy o produktach finansowych.
Co piąty z nas w ciągu ostatnich 12 miesięcy sięgał po wsparcie instytucji finansowych, a niemal tyle samo korzystało z pomocy rodziny: 21,8 proc. badanych zadłużało się w ciągu ostatniego roku w bankach i innych instytucjach finansowych, a 20,3 proc. pożyczyło pieniądze od krewnych. Najczęściej z pożyczek korzystały osoby młode, w wieku 18-24 lata – aż 62 proc. z nich zdecydowało się w ostatnim roku na pożyczkę.
– Młodzi ludzie wchodzący w dorosłość często mierzą się z realnymi wyzwaniami finansowymi: kosztami edukacji, pierwszego mieszkania czy poszukiwaniem pierwszej pracy. Potrzebują pieniędzy na start i wiedzy, chociażby na temat tego jak skutecznie zarządzać domowym budżetem. Dlatego tak ważna jest edukacja finansowa, która pomaga w wejściu w dorosłość i stanowi ważny krok na drodze do samodzielności – podkreśla Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.
Co ciekawe, Polacy znacznie rzadziej korzystają z pomocy instytucji finansowych niż np. Meksykanie (39,1 proc. zadłużało się w ciągu ostatniego roku w bankach i innych instytucjach finansowych), ale częściej niż Litwini (10,9 proc.) czy Węgrzy (12 proc.). Z kolei z pożyczek u rodziny najczęściej korzystają Estończycy (31,6 proc.) i Rumuni (31,3 proc.).
Rozsądne decyzje finansowe wymagają pewności
Większość Polaków deklaruje, że przy wyborze kredytu lub pożyczki kieruje się całkowitymi kosztami (58,6 proc.), wysokością miesięcznej raty (45,3 proc.) i wysokością rocznego oprocentowania (41,1 proc.). Jednak aż 14,4 proc. badanych nie potrafi wskazać żadnych kluczowych kryteriów. Niepewność nasila się wśród najmłodszych pożyczkobiorców w wieku 18-24 lata (26,9 proc.) oraz osób pozostających poza rynkiem pracy (21,3 proc.).
Pewność siebie w obszarze finansów ma przełożenie na jakość decyzji. Ci, którzy deklarują wysoką świadomość, częściej koncentrują się na RRSO i całkowitych kosztach kredytu (odpowiednio 54,8 proc. i 67,3 proc.). Wśród osób niepewnych swojej wiedzy te wskaźniki są niższe.
– Brak pewności siebie w finansach to nie tylko problem edukacyjny – to zagrożenie, że osoby te podejmą niekorzystne decyzje, które mogą prowadzić do długofalowych konsekwencji – zaznacza Karolina Łuczak. – Dlatego edukacja i dostęp do rzetelnych informacji finansowych powinny być absolutnym priorytetem. Jako Provident podchodzimy do tego bardzo poważnie i kładziemy duży nacisk na to, aby klienci mieli pełną przejrzystość zobowiązania, niezależnie czy mowa o pożyczce, czy o karcie kredytowej.
O badaniu:
Financial Wellbeing to globalne, cykliczne badanie, przeprowadzane na wszystkich rynkach, na których działa Grupa IPF (właściciel Provident Polska), którego celem jest zgłębienie postaw konsumentów i ich podejścia do finansów. Badanie zostało zrealizowane przez Kantar Polska metodą CAWI na próbie N=501 dorosłych Polaków, w maju 2025 r.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 Provident otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer oraz piąty raz przeszła pomyślnie certyfikację Diveristy IN Check.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 Provident otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer oraz piąty raz przeszła pomyślnie certyfikację Diveristy IN Check.