sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse

Zwyczaje finansowe Polaków: 4 na 10 z nas pożyczało pieniądze w ciągu ostatniego roku

24.09.2025 | Provident Polska SA

Ponad 41 proc. Polaków skorzystało w ciągu ostatnich 12 miesięcy z pożyczki od instytucji finansowej lub od krewnych – wynika z badania Financial Wellbeing zrealizowanego na zlecenie IPF Group, właściciela Provident Polska. Co trzeci Polak (38,4 proc.) deklaruje, że nie czuje się pewnie w zakresie wiedzy o produktach finansowych.

Co piąty z nas w ciągu ostatnich 12 miesięcy sięgał po wsparcie instytucji finansowych, a niemal tyle samo korzystało z pomocy rodziny: 21,8 proc. badanych zadłużało się w ciągu ostatniego roku w bankach i innych instytucjach finansowych, a 20,3 proc. pożyczyło pieniądze od krewnych. Najczęściej z pożyczek korzystały osoby młode, w wieku 18-24 lata – aż 62 proc. z nich zdecydowało się w ostatnim roku na pożyczkę.

Młodzi ludzie wchodzący w dorosłość często mierzą się z realnymi wyzwaniami finansowymi: kosztami edukacji, pierwszego mieszkania czy poszukiwaniem pierwszej pracy. Potrzebują pieniędzy na start i wiedzy, chociażby na temat tego jak skutecznie zarządzać domowym budżetem. Dlatego tak ważna jest edukacja finansowa, która pomaga w wejściu w dorosłość i stanowi ważny krok na drodze do samodzielności – podkreśla Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.

Co ciekawe, Polacy znacznie rzadziej korzystają z pomocy instytucji finansowych niż np. Meksykanie (39,1 proc. zadłużało się w ciągu ostatniego roku w bankach i innych instytucjach finansowych), ale częściej niż Litwini (10,9 proc.) czy Węgrzy (12 proc.). Z kolei z pożyczek u rodziny najczęściej korzystają Estończycy (31,6 proc.) i Rumuni (31,3 proc.).

Rozsądne decyzje finansowe wymagają pewności

Większość Polaków deklaruje, że przy wyborze kredytu lub pożyczki kieruje się całkowitymi kosztami (58,6 proc.), wysokością miesięcznej raty (45,3 proc.) i wysokością rocznego oprocentowania (41,1 proc.). Jednak aż 14,4 proc. badanych nie potrafi wskazać żadnych kluczowych kryteriów. Niepewność nasila się wśród najmłodszych pożyczkobiorców w wieku 18-24 lata (26,9 proc.) oraz osób pozostających poza rynkiem pracy (21,3 proc.).

Pewność siebie w obszarze finansów ma przełożenie na jakość decyzji. Ci, którzy deklarują wysoką świadomość, częściej koncentrują się na RRSO i całkowitych kosztach kredytu (odpowiednio 54,8 proc. i 67,3 proc.). Wśród osób niepewnych swojej wiedzy te wskaźniki są niższe.

Brak pewności siebie w finansach to nie tylko problem edukacyjny – to zagrożenie, że osoby te podejmą niekorzystne decyzje, które mogą prowadzić do długofalowych konsekwencji – zaznacza Karolina Łuczak. – Dlatego edukacja i dostęp do rzetelnych informacji finansowych powinny być absolutnym priorytetem. Jako Provident podchodzimy do tego bardzo poważnie i kładziemy duży nacisk na to, aby klienci mieli pełną przejrzystość zobowiązania, niezależnie czy mowa o pożyczce, czy o karcie kredytowej.

 

O badaniu:

 

Financial Wellbeing to globalne, cykliczne badanie, przeprowadzane na wszystkich rynkach, na których działa Grupa IPF (właściciel Provident Polska), którego celem jest zgłębienie postaw konsumentów i ich podejścia do finansów. Badanie zostało zrealizowane przez Kantar Polska metodą CAWI na próbie N=501 dorosłych Polaków, w maju 2025 r.

kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
Ekspert ds. PR, Provident Polska
Agnieszka Baran

agnieszka.baran@provident.pl

tel: +48 664149855

Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 Provident otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer oraz piąty raz przeszła pomyślnie certyfikację Diveristy IN Check.

 

załączniki

kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
Ekspert ds. PR, Provident Polska
Agnieszka Baran

agnieszka.baran@provident.pl

tel: +48 664149855

Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 Provident otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer oraz piąty raz przeszła pomyślnie certyfikację Diveristy IN Check.