Stabilny wzrost wyników Banku Pocztowego w pierwszym półroczu 2025 r. Zysk netto Banku wyniósł 102,6 mln zł i był wyższy o 24,4% w porównaniu do pierwszego półrocza 2024 r.
W pierwszym półroczu 2025 r. Bank Pocztowy zwiększył wyniki finansowe w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zysk netto wyniósł 102,6 mln zł, a suma bilansowa osiągnęła 10 517,6 mln zł. Bank utrzymuje wysokie tempo akumulacji kapitału, a poziom zwrotu z kapitału (ROE netto) pozostaje nadal wysoki i wyniósł w omawianym okresie 21,3%. Świadczy to o efektywnym wykorzystaniu kapitału przez Bank, co potwierdza marża odsetkowa na poziomie 5,1%. Jednocześnie o blisko 10% (w ujęciu wartościowym) w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku wzrosła sprzedaż kredytów dla Klientów indywidualnych Banku.
- Zysk netto na poziomie 102,6 mln zł, wyższy o 24,4% w porównaniu do I pół. 2024 r.
- Wskaźnik zwrotu z kapitału ROE netto na poziomie 21,3%
- 9,8 % wzrost sprzedaży kredytów dla Klientów indywidualnych
- Suma bilansowa 10 517,6 mln zł (+ 4,9 % w porównaniu ze stanem na koniec 2024 r.)
- Wzrost kapitałów własnych do poziomu 1 179,8 mln zł i wzrost o 134,6 mln zł (w porównaniu do stanu na koniec 2024 r.)
W pierwszym półroczu 2025 r. Bank Pocztowy zanotował 102,6 mln zł zysku netto oraz wysoki wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE netto) na poziomie 21,3%. Wynik z tytułu odsetek stanowił główny składnik wyniku finansowego Banku. Wyniósł on 259,8 mln zł i był wyższy o 14,8 mln zł, tj. 6,1% r/r. Osiągnięta marża odsetkowa na poziomie 5,1% potwierdza rentowność działalności operacyjnej. Główną część dochodów poza odsetkowych Banku w I pół. 2025 r. stanowił wynik z tytułu prowizji i opłat. Wyniósł on 24,6 mln zł i był o 16,3% wyższy, tj. 3 448 tys. zł niż na koniec I pół. 2024 r. Wyższy wzrost dochodów (o 8,5%) niż kosztów działania (o 7,7%), przełożył się na poprawę relacji kosztów do przychodów. Wskaźnik koszty/dochody (C/I) wyniósł 54,6%.
Wzrost sumy bilansowej i akcji kredytowej
Na koniec czerwca 2025 r. suma bilansowa Banku wyniosła 10 517,6 mln zł i była wyższa o 490,1 mln zł, tj. o 4,9% w porównaniu ze stanem na koniec 2024 r. Bank zanotował jednocześnie w omawianym okresie wzrost wartości głównego elementu aktywów, czyli wartości netto kredytów i pożyczek udzielonych Klientom. Wolumen sprzedaży kredytów gotówkowych r/r był wyższy o 38,2 mln zł, tj. o 9,8% i przyczynił się do zwiększenia poziomu ich salda. Na koniec czerwca 2025 r. saldo kapitału kredytów konsumpcyjnych wyniosło 1530,3 mln zł i wzrosło o 85,1 mln zł w ciągu I pół. 2025 r. Bank odnotował wzrost sprzedaży kredytów dla Klientów instytucjonalnych do poziomu 47,5 mln zł w I półroczu 2025 r., tj. o 68,3%, co wiązało się ze zwiększeniem wolumenu sprzedaży kredytów inwestycyjnych, głównie w segmencie Mieszkalnictwa.
W omawianym okresie wzrósł także poziom inwestycyjnych aktywów finansowych. Wyniosły one 6 082,4 mln zł wobec 5 518,9 mln zł na koniec 2024 r. Jest to przede wszystkim wynikiem zwiększenia portfela obligacji Skarbu Państwa, których udział w inwestycyjnych aktywach finansowych na koniec I pół. 2025 r. wyniósł blisko 92%.
Bank kontynuuje jednocześnie realizację celów w zakresie bezpiecznego i ostrożnego zarządzania ryzykiem. Wskaźnik kredytów zagrożonych (NPL) na koniec pierwszego półrocza 2025 r. wyniósł 7,5% wobec 8,3% na koniec 2024 r. O polepszeniu wskaźnika NPL zdecydował wzrost salda kredytów brutto ogółem (o 0,5%) przy jednoczesnym spadku wartości kredytów w koszyku 3 (spadek o 9,1%).
Nowi Klienci i wzrost depozytów
W I pół. 2025 r. Bank pozyskał 11,6 tys. nowych Klientów detalicznych. Na koniec czerwca 2025 r. z usług Banku korzystało 642 tys. Klientów detalicznych (Klientów indywidualnych). Na koniec czerwca 2025 r. Klienci indywidualni (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej) ulokowali na rachunkach i lokatach w Banku łącznie 7 142 mln zł wobec 6 829 mln zł na koniec grudnia 2024 r. Łącznie saldo depozytów detalicznych wzrosło o 313 mln zł, tj. o 4,5%. Bank zanotował także wzrost depozytów ze strony Klientów instytucjonalnych.
Na 30 czerwca 2025 r., wartość wszystkich depozytów Klientów instytucjonalnych wyniosła w Banku 1 838 mln zł i była wyższa o 280 mln zł względem końca czerwca 2024 r. Najwięcej środków wśród Klientów instytucjonalnych ulokowanych zostało przez Klientów segmentu mieszkalnictwa.
Dalszy rozwój biznesu, działania edukacyjne Banku oraz powołanie Ambasadorów ESG
W czerwcu 2025 r. nastąpiło m.in. wdrożenie produkcyjne nowego procesu kredytowego w całej Sieci Sprzedaży. Celem wdrażanego projektu Gepard było przyjęcie nowego procesu kredytowego dla kredytów gotówkowych wraz z konektorem BIK, silnikiem decyzyjnym, zmodyfikowanymi modelami oceny ryzyka oraz przeglądem reguł anty-fraudowych i decyzyjnych. Wśród rozwiązań podnoszących satysfakcję Klienta w relacji z Bankiem, Pocztowy, m.in. jako jeden z pierwszych banków w Polsce, udostępnił Klientom możliwość zdalnego odblokowania bankowości internetowej za pomocą aplikacji mObywatel, wprowadził możliwość dodania kart płatniczych Mastercard do standardu płatności online „Click to Pay” oraz do czerwca br. uruchomił pierwszą fazę wdrożenia usługi PocztowyID, umożliwiającej zdalne potwierdzanie tożsamości Klientów w obszarze komercyjnym z wykorzystaniem usługi Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR) - mojeID.
W I półroczu 2025 r. Bank Pocztowy kontynuował zapoczątkowany w 2023 r. swój autorski program edukacyjno-społeczny “Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta”, do współpracy przy którym Bank zaprosił Komendę Stołeczną Policji. W programie Bank realizuje bezpłatne
i bez konieczności logowania webinary (online) oraz konferencje stacjonarne skierowane do osób starszych oraz ich dorosłych dzieci. W 2025 r. Bank rozszerzył grupę odbiorców programu, kierując swoje działania także do uczniów wyższych klas szkół podstawowych oraz uczniów liceów.
Bank Pocztowy kontynuował także realizowane od wielu lat działania edukacyjne w zakresie edukacji finansowej społeczeństwa. Wolontariusze poprowadzili 16 godzin lekcji z podstaw bankowości, skierowanych do uczniów w ramach projektu Bakcyl - Bankowcy dla Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży.
W I półroczu 2025 r. Bank rozpoczął działania pod hasłem Ambasadorzy ESG Banku Pocztowego. Wyłoniona w Banku grupa aktywnych wolontariuszy zgłosiła szereg inicjatyw związanych z tematyką ESG, a następnie przystąpiła do ich realizacji. Jedną z nich była EkoMisja – zielony dzień w Bydgoszczy. Podczas wspólnej akcji pracowników Banku oraz ich dzieci odbyła się m. in. ekologiczna akcja sprzątania rzeki Brdy oraz okolicznych lasów.
kontakt dla mediów
Bartosz Trzciński
b.trzcinski@pocztowy.pl
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Bartosz Trzciński
b.trzcinski@pocztowy.pl