transport ekonomia/biznes/finanse

Sektor TSL nie zwalnia. 30 proc. firm transportowych i logistycznych prognozuje większą sprzedaż

26.08.2025 | Truck Care

Branżowy subindeks Barometru EFL dla TSL na III kwartał tego roku wyniósł 54,4 pkt., o 1,4 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. To najwyższa wartość wskaźnika od początku 2024 roku (w I kwartale wyniosła 58,1 pkt.). 30 proc. przedstawicieli sektora TSL prognozuje wyższą sprzedaż (kwartał wcześniej było to 24 proc.), a 23 proc. większe inwestycje (21 proc. w II kwartale br.). Firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne sygnalizują także dobrą kondycję finansową, gdyż 29 proc. prognozuje wyższy poziom płynności finansowej niż kwartał wcześniej, a żadna firma nie wskazuje na pogorszenie w tym obszarze. Eksperci wskazują, że branżę napędza polski e-commerce, który będzie jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Barometr EFL dla branży transportowej na III kwartał 2025:

  • Subindeks: 54,4 pkt. (+1,4 pkt. kw./kw.)
  • Inwestycje: 23 proc. planuje większe inwestycje (21 proc. w II kwartale br.)
  • Sprzedaż: 30 proc. prognozuje wzrost sprzedaży (24 proc. w II kwartale br.)
  • Płynność finansowa: 29 proc. przedsiębiorców prognozuje wyższy poziom płynności finansowej niż w I kwartale br. 24 proc. w II kwartale br.)
  • Finansowanie zewnętrzne: 70 proc. przedsiębiorców prognozuje zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne na takim. samym poziomie jak w II kwartale br. (79 proc. w II kwartale br.)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

– Wyniki Barometru EFL pokazują, że sektor TSL wchodzi w drugą połowę roku z wyraźnym optymizmem. Poziom sprzedaży i płynności finansowej rośnie, a przedsiębiorcy coraz śmielej planują inwestycje. Oczywiście niepewność geopolityczna i presja kosztowa wciąż towarzyszą branży, ale obserwujemy coraz więcej czynników stabilizujących. To inflacja, która się normuje, stopy procentowe, które mogą być dalej obniżane, a ceny paliw pozostają relatywnie stabilne. Co ważne, polski e-commerce i handel zagraniczny trzymają się mocno, co jest naturalnym paliwem dla całego sektora TSL – mówi Silvestr Ochrimovic, prezes zarządu Truck Care.

Subindeks Barometru EFL na III kwartał br. dla branży transportowej wyniósł 54,4 pkt., o 1,4 pkt. więcej niż w II kwartale bieżącego roku. Wskaźnik rośnie nieprzerwanie od początku roku, a od IV kwartału 2023 roku utrzymuje się cały czas powyżej progu OR (progu ograniczonego rozwoju wynoszącego 50 pkt.), co oznacza, że przedsiębiorcy z sektora TSL widzą szanse na rozwój swoich biznesów.

Coraz więcej zamówień

Jak wynika z Barometru EFL na III kwartał br. 30 proc. firm z branży transportowej, logistycznej i spedycyjnej spodziewa się wzrostu sprzedaży (kwartał wcześniej było to 24 proc.). To największy odsetek optymistów od początku 2024 roku. W ślad za tym idzie poprawa płynności finansowej. 29 proc. firm przewiduje, że w najbliższych miesiącach będzie dysponować większymi środkami niż w poprzednim kwartale. Co warto zaznaczyć, żadna firma nie prognozuje pogorszenia płynności finansowej, a 71 proc. uważa, że będzie ona na podobnym poziomie co kwartał wcześniej.

Silnym wsparciem dla branży jest i będzie e-commerce. Z raportu ECDB „eCommerce in Europe 2025” wynika, że Polska do 2028 roku będzie jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie. Przedstawiciele Fulfilio, dostawcy usług logistycznych dla e-commerce, podkreślają, że średnioroczny wzrost na poziomie o 9,6% daje Polsce 7. miejsce w Europie, podczas gdy wiele krajów Europy Zachodniej rozwija się wolniej, z tempem bliższym 4-5%. Głównym motorem tego wzrostu mają być zarówno lokalne sklepy internetowe, jak i ekspansja chińskich gigantów e-commerce.

Inwestycji też przybędzie

23 proc. firm z sektora TSL planuje w III kwartale zwiększenie inwestycji (w II kwartale 21 proc.). Widać więc, że przedsiębiorcy zachowują ostrożny, ale stabilny kurs. Co istotne, zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne maleje, gdyż aż 70 proc. firm ocenia, że będzie ono na podobnym poziomie jak w poprzednim kwartale, a tylko niewielki odsetek przewiduje większe potrzeby kredytowe czy leasingowe (1 proc.).

Wartość głównego indeksu Barometru EFL na III kwartał 2025 roku wyniosła 51,5 pkt. Osiągnięty poziom jest o 0,9 pkt. wyższy niż w II kwartale 2025 roku.

***

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 1 do 30 czerwca 2025 roku.

informacje o firmie

TRUCK CARE to kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych, stworzony z myślą o biznesie transportowym, jak i odpowiedź na potrzeby firm, które poszukują wygodnych i elastycznych rozwiązań. Specjalizuje się w krótko-, średnio- i długoterminowym wynajmie pojazdów użytkowych. W swojej flocie posiada już ponad 4700 pojazdów w najnowszych modelach uznanych marek jak DAF, MAN, IVECO, VOLVO, MERCEDES-BENZ, RENAULT czy  SCANIA, a wśród nich pojazdy z różnych segmentów – poczynając od lekkich pojazdów dostawczych oraz podwozi przeznaczonych do dystrybucji regionalnej, przez ciągniki siodłowe, pojazdy komunalne, na 4-osiowych podwoziach konstrukcyjnych kończąc. Ofertę uzupełniają naczepy KÖGEL, SCHMITZ, KRONE w różnych konfiguracjach, cysterny oraz zestawy BDF. Każdy z nich dostępny jest w pełnym kontrakcie obejmującym nie tylko wynajem, ale również finansowanie, ubezpieczenie, podatki, serwis, ogumienie oraz pakiety dodatkowe.

TRUCK CARE ułatwia pracę przedsiębiorcom, optymalizując wszelkie koszty utrzymania floty. Dzięki rozbudowanej sieci serwisowej na terenie całego kraju przejrzystym warunkom finansowania oraz kompleksowej obsłudze TRUCK CARE zapewnia przedsiębiorcom pełną mobilność w realizacji usług transportowych. TRUCK CARE należy do silnej Grupy finansowej EFL, która jest częścią Credit Agricole S.A., jednej z największych instytucji finansowych w Europie oraz Credit Agricole Leasing & Factoring S.A., najważniejszego uczestnika sektora leasingu i faktoringu w Europie. Więcej na www.truckcare.pl.    

załączniki

informacje o firmie

TRUCK CARE to kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych, stworzony z myślą o biznesie transportowym, jak i odpowiedź na potrzeby firm, które poszukują wygodnych i elastycznych rozwiązań. Specjalizuje się w krótko-, średnio- i długoterminowym wynajmie pojazdów użytkowych. W swojej flocie posiada już ponad 4700 pojazdów w najnowszych modelach uznanych marek jak DAF, MAN, IVECO, VOLVO, MERCEDES-BENZ, RENAULT czy  SCANIA, a wśród nich pojazdy z różnych segmentów – poczynając od lekkich pojazdów dostawczych oraz podwozi przeznaczonych do dystrybucji regionalnej, przez ciągniki siodłowe, pojazdy komunalne, na 4-osiowych podwoziach konstrukcyjnych kończąc. Ofertę uzupełniają naczepy KÖGEL, SCHMITZ, KRONE w różnych konfiguracjach, cysterny oraz zestawy BDF. Każdy z nich dostępny jest w pełnym kontrakcie obejmującym nie tylko wynajem, ale również finansowanie, ubezpieczenie, podatki, serwis, ogumienie oraz pakiety dodatkowe.

TRUCK CARE ułatwia pracę przedsiębiorcom, optymalizując wszelkie koszty utrzymania floty. Dzięki rozbudowanej sieci serwisowej na terenie całego kraju przejrzystym warunkom finansowania oraz kompleksowej obsłudze TRUCK CARE zapewnia przedsiębiorcom pełną mobilność w realizacji usług transportowych. TRUCK CARE należy do silnej Grupy finansowej EFL, która jest częścią Credit Agricole S.A., jednej z największych instytucji finansowych w Europie oraz Credit Agricole Leasing & Factoring S.A., najważniejszego uczestnika sektora leasingu i faktoringu w Europie. Więcej na www.truckcare.pl.